Onko aikaa enemmän vai vähemmän?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Juuri minnekään ei voi nyt mennä ja monella lapset on poikkeuksellisesti kotona. Osalla on myös etätöitä. Tämä varmasti vaikuttaa käytettävissä olevaan aikaan. Mutta koetko että aikaa on enemmän vai vähemmän?

Lapsen kanssa ja perheenä puuhailuun on enemmän aikaa. Voi olla pitkään ulkona tai tehdä lapsen kanssa jotain aikaa vievää. Mutta kun lapsi on kotona 24/7 on vaikeampi löytää aikaa etätöille, kotitöille ja omalle itselle. Eli mieltäisin että aikaa on vähemmän.
 
Minulla sama fiilis: enemmän mutta vähemmän. Siis tosiaankin enemmän siinä mielessä, että perheaikaa on enemmän, mutta omaa aikaa ja rauhallista työaikaa sitten taas reilusti vähemmän. Myös parisuhdeaikaa on vähemmän, kun lapset ovat täällä koko ajan eivätkä voi välillä mennä vaikka mummilaan. Hivenen huvittaakin kun kaikkialla puhutaan siitä, miten nyt on aikaa aloittaa vaikka uusi käsityöharrastus tai laittaa koti uuteen uskoon. Itselläni on moisille aikaa entistäkin vähemmän
 
Lapsen kanssa aikaa on enemmän. En usko, että on enää yhtään aktiviteettia kokeilematta, mitä voi tehdä kotona, pihassa tai luonnossa ilman seuralaisia.

Omaa aikaa ei ole. Ei mitään mahdollisuuksia harrastaa tai tehdä kotitöitä. Koko perheen yhteistä aikaa ei ole eikä parisuhdeaikaa. Kun minä olen töissä, mies on lapsen kanssa ja kun tulen kotiin, mies tekee töitä. Ja olemme molemmat väsyneitä.

Kerroin tänään miehelle, että on olemassa lapsia, jotka leikkivät itsekseen. Hänelle se oli uutinen. Meidän lapsi ei leiki.
 
Aikaa ei ole käytännössä mihinkään, hyvä jos saan vaatteet päälle. Vauva haluaa syödä jatkuvasti, eikä juuri nuku kuin pätkissä. Ja jostain syystä tekee myös hervottomat löysät vaippaan joka ikinen yö. (vaipanvaihdosta ja peppupesusta tulee sellainen huutoäänestys, että naapuritkin varmaan kuulevat.)

Kotona oleva esikoinen tylsistyy ja levittää kaikki tavaransa pitkin asuntoa. Leipomiset, askartelut ja legoleikit on jo tuhanteen kertaan kokeiltu. Leikkipuistoissa käydään satunnaisesti, koska jossakin isomman täytyy saada energiaa purettua. ( Meillä ei ole mitään lähimetsää, joten kaikkialle pitää mennä autolla)

Mies on töissä 8-9 tuntia päivässä ja olettaa sitten, että voi tehdä omia juttujaan ( lähinnä pelaa tietokoneella) kun tulee kotiin, vaikka itse en ehdi koskaan itse tehdä mitään.

Eli summa summarum - tässä perheessä ei todellakaan ole yhtään ylimääräistä aikaa, joten kaikki opettele sitäsuntätä kehotukset lähinnä ärsyttävät.
 
Vähemmän ehdottomasti, jos ajattelee omaa aikaa tai aikaa puuhailla jotain muuta kuin kotitöitä. Pojan kanssa on toki enemmän aikaa, mutta häntäkin tylsistyttää olla jatkuvasti äidin seurassa. On turhautuneempi ja ärtyneempi, koska leikkikavereita ei ole ja minulla kun olen ihan viimeisilläni raskaana, on hieman hankala pysyä entisessä tahdissa. Mies on tällä viikolla ollut töissä vaihtelevasti 8-12h per päivä, joten ei ole kauheasti ollut kotona, on kriittisen alan työssä. Parisuhdeaikaa on vähemmän, koska molemmat olemme normaalia väsyneempiä illalla, mies runsaan työteon takia ja itse jatkuvasta kotihääräämisesta. Ei siinä sitten ehdi katsoa edes televisiota, kun katsot kymmenen minuuttia ja kuorsaat jo... On oikeasti huvittaneet nuo "tee tätä nyt kun on aikaa enemmän!" -jutut. No kun aikaa on todellakin paljon vähemmän... :rolleyes: Mies sentään on nyt pääsiäisen melkein kokonaan kotona, leikittää poikaa enemmän niin saan vähän loikoilla.
 
"Ihana" kuulla että muitakin ärsyttää nämä "tee nyt kun on aikaa enemmän" jutut. :rolleyes: Parisuhde aikaakaan ei oikein ole. Illalla kun lapsi on mennyt nukkumaan olen töissä sen verran mitä päivällä ei ehtinyt. Sen jälkeen kumpikin on niin väsyneitä ettei jaksa mitään. Viikonloppuna saattaa jaksaa lapsen nukkuessa edes vähän.
 
Minulla on enemmän aikaa olla lasten kanssa. Olen lomautettuna, joten töitä ei tarvitse miettiä kotona ollessa ja on oikeasti aikaa tehdä lasten kanssa kaikenlaista.
Mies taas tekee melkein tuplasti töitä (60-70h/vko), joten arkisin ei oikeastaan aina edes ehdi nähdä lapsia, eikä paljoa illalla pysy hereillä. Onneksi on viikonloput yleensä vapaalla.
Omaa aikaa ei ole yhtään ja sitä tulee omien yöunien kustannuksella otettua (eli valvon katsomassa telkkaria yksin) mikä taas ei auta jaksamaan päivällä lasten kanssa.
 
Sitten vielä se, että kun ollaan kotona tavallista enemmän, sotkua syntyy luonnollisesti myös enemmän, mikä taas vaatisi enemmän kotitöitä. Ja niitä taas on hankala tehdä pienten lasten sotkiessa sitä mukaa kun itse siivoaa. Siinäkin mielessä aikaa on entistä vähemmän, ainakin suhteutettuna lisääntyneeseen sotkun määrään.
 
Joo ei. Lapset on kotona, niin onneksi mieskin. Lapset tarvitsevat viihdykettä tai ainakin valvontaa jatkuvasti. Itsellä on töitä jotka teen yleensä nukkumasnnenoajan jälkeen - jos jaksan ja jos lapset ei heräile pitkin iltaa. Omaa aikaa ei ole ellei mies katso lasten perään jolloin yleensä kokkaam tai siivoan tai osallistun etäpalaveriin. Parisuhdeaikaa ei juuri ole koska illat menee pitkälti töihin tai omaan nollaamiseen. Jonkin verran pyritään useimpina iltoina istumaan vierekkäin hetki ennen nukkumaanmenoa.
 
Meillä ei vielä ole lapsia, ja teoriassa vapaa-aikaa on enemmän, kun suurin osa harrastuksista on peruttu eikä työmatkoihin mene aikaa. Jonnekin se vain silti uppoaa... Etätöissä tuntuu vaikeammalta erottaa työ- ja vapaa-aika, ja herkästi tulee tehtyä pidempää päivää kuin normaalisti. Ja sen jälkeen seurattua koronauutisia, siihenkin saa upotettua aika hyvin aikaa.

Sen olen huomannut, että ruoanlaittoon menee etätöissä enemmän aikaa ja se on alkanut kiinnostaa eri tavalla, kun ei ole koko ajan kiire paikasta toiseen. Olen innostunut jopa leipomaan.
 
Takaisin
Top