Onko äidillä aikaa harrastaa?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Keskustelua otsikon aiheesta. Esim. Onko sinulla harrastuksia? Onko äidillä ylipäätään aikaa harrastaa?

Itselläni on viikoittainen liikuntaharrastus. Mielestäni se, onko äidillä aikaa harrastaa, on aika paljon puolisosta kiinni. Jos siis äiti elää parisuhteessa, harrastamisen pitäisi olla mahdollista. (Poislukien jos puoliso on reissutyössä tai muuten aina potentiaaliseen harrastusaikaan töissä.) Lasten hoito kuuluu molemmille ja jos toinen ei pääse harrastamaan edes välillä, koska toinen on omissa harrastuksissaan tai ei vain ota lapsista koppia, on jotain pielessä. Pikkuvauva-aika poikkeuksena, jos vauva on täysimetyksellä.

Olen saanut harrastaa koko tämän ajan, kun meillä on ollut lapsi 😊
Puolisoni on todella osallistuva isä ja onkin tällä hetkellä pääsääntöisesti vastuussa lapsen hoitamisesta.
Toki tämä on välillä varsinaista kalenterinpyörittelyä 😅

Meilläkin osallistuva isä, joka antaa harrastaa. Ommella, neuloa ja muuten liikkua ulkona. En voisi enempää pyytää.

Ja kun tulee kotiin ja olen ollut koko päivän lasten kanssa, niin ottaa koppia ja mun loppu ilta on tosi kevyt.

Tämä ei nyt suoraan harrastamiseen liity, mutta hyvin työssä viihtyvä äiti jaksaa myös jatkossakin harrastaa..

Ootko miettinyt että oisko sulla tai esim. puolisolla motivaatiota/tarvetta/halua lisäkouluttatua?
Aikuisopintoja tuetaan vielä ennen tämän vuoden elokuuta aloitetuilla koulutuksilla 15kk. Sitten se tuki loppuu. Koulutuksen maksaa työllisyysrahasto...niin kouluille kuin opiskelijalle.
On pitänyt olla työelämässä x vuotta ja samalla nyky työnantajalla, josta kouluun nyt lähtisi niin vuosi. Jos kouluun lähtee suoraan mammalomalta katsotaan se työksi samalla työnantajalla... Koulutuksen pitää liittyä nykyiseen työhön. Sairasloma ja mahdollinen mammaloma keskeyttää koulutuksen eli tukioikeus jatkuu niiden päättymisen jälkeen.
Koulutuksia on aika paljon aikuispuolella ns jatkuvassa haussa, eli kesken koulutuksen pääsee mukaan... todella mieluusti koulut opiskelijoita nyt sisään ottavat kun nekin tukea aikuisopiskelijoista saavat. Työnantajalle koulutus on ns ilmaista, kun ei tartte tuolta ajalta palkkaa maksa ja työt tulevat työssäoppimisen puitteissa tehdyiksi.
Itse kouluttaudun (pätevöidyn) lisää juuri tuolla tavoin juuri nyt. Opiskelu on hybridiä, 15kk aikana 1 pakollinen lähipäivä (aloituspäivä salasanojen yms luontia varten). Kaikki loput lähipäivät olisi voinut hoitaa etänä kotoa/työpaikalta käsin. Tosin meidän opintoryhmä valitsi myös lisää lähipäiviä, halutaan ottaa irti verkostoitumisen mahdollisuudet tutustumalla samalla toisiimme, Sitä kun ei oikein teams kautta mikrofoni mykkänä ja kamerat peitettyinä tapahdu.
Kannattaa miettiä, etenkin jos jokin nyky työssä tökkii tai lisäpätevyys nostaisi palkkaa.

Mulla itselläni vauvavuosi oli semmoinen, ettei harrastaminen tullut mieleen. Tai no keväällä kun vauva oli jo sen noin 10 kk jaksoin kaivaa pokemon go:n esiin taas, eräänlainen harrastus sekin 🤣 Tänä taaperovuonna harrastin syksyn pilatesta kerran viikossa, ja se oli tosi hyvä juttu ottaa sen verran omaa aikaa 😊 nyt loppuraskaudeksi oli tarkoitus alkaa käymään uimassa, mutta elämä on lyönyt kapuloita rattaisiin. Toivottavasti pian löytyisi jaksaminen siihen uintiin. 🙂

On aikaa, mutta ei jaksamista tai motivaatiota harrastaa. Ei kai siitä muuta voi kun todeta että ehkä joskus. Eikä sitäpaitsi ole edes hajua mikä se harrastus olisi.

Tämä ei nyt suoraan harrastamiseen liity, mutta hyvin työssä viihtyvä äiti jaksaa myös jatkossakin harrastaa..

Ootko miettinyt että oisko sulla tai esim. puolisolla motivaatiota/tarvetta/halua lisäkouluttatua?
Aikuisopintoja tuetaan vielä ennen tämän vuoden elokuuta aloitetuilla koulutuksilla 15kk. Sitten se tuki loppuu. Koulutuksen maksaa työllisyysrahasto...niin kouluille kuin opiskelijalle.
On pitänyt olla työelämässä x vuotta ja samalla nyky työnantajalla, josta kouluun nyt lähtisi niin vuosi. Jos kouluun lähtee suoraan mammalomalta katsotaan se työksi samalla työnantajalla... Koulutuksen pitää liittyä nykyiseen työhön. Sairasloma ja mahdollinen mammaloma keskeyttää koulutuksen eli tukioikeus jatkuu niiden päättymisen jälkeen.
Koulutuksia on aika paljon aikuispuolella ns jatkuvassa haussa, eli kesken koulutuksen pääsee mukaan... todella mieluusti koulut opiskelijoita nyt sisään ottavat kun nekin tukea aikuisopiskelijoista saavat. Työnantajalle koulutus on ns ilmaista, kun ei tartte tuolta ajalta palkkaa maksa ja työt tulevat työssäoppimisen puitteissa tehdyiksi.
Itse kouluttaudun (pätevöidyn) lisää juuri tuolla tavoin juuri nyt. Opiskelu on hybridiä, 15kk aikana 1 pakollinen lähipäivä (aloituspäivä salasanojen yms luontia varten). Kaikki loput lähipäivät olisi voinut hoitaa etänä kotoa/työpaikalta käsin. Tosin meidän opintoryhmä valitsi myös lisää lähipäiviä, halutaan ottaa irti verkostoitumisen mahdollisuudet tutustumalla samalla toisiimme, Sitä kun ei oikein teams kautta mikrofoni mykkänä ja kamerat peitettyinä tapahdu.
Kannattaa miettiä, etenkin jos jokin nyky työssä tökkii tai lisäpätevyys nostaisi palkkaa.
Mitenköhän tämä liittyy harrastamiseen 🤔 vai voi kai opiskelua myös harrastuksena pitää, sekö oli pointti?

Mitenköhän tämä liittyy harrastamiseen 🤔 vai voi kai opiskelua myös harrastuksena pitää, sekö oli pointti?
Kun äiti voi hyvin niin jaksaa myös harrastaa... Ainakin minä koen olevani kokonaisuus jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Mikäli mulla ois hankalaa töissä niin se söisi energiaa myös harrastamisesta...niinpä kouluttautumisen avulla voin turvata työnkautta myös jatkumoa harrastamiselle etenkin kun harrastusten hinnat nousee niin pitkässä juoksussa tuleva palkanlisä turvaa myös siten sitä.

Jaksaminen ja motivaatio harrastaa on kyllä myös oma lukunsa. Ei minullakaan ollut niitä moneen vuoteen. Ellei lasketa lukemista harrastukseksi ja sekin on kausittaista. Kuopuksen taaperoaikana viimein löytyi kumpaakin ja vielä kiva harrastuskin.

Mulla meinasi vauvan kanssa ensin jäädä se oman ajan ottaminen, mutta mies sitten puoliksi pakotti. Piristyin paljon siitä, että pääsin liikkumaan ihan itsekseni, enkä ollut kotona enää yhtä väsynyt känkkäränkkäilijä. 😅
Ollaan molemmat jouduttu muuttamaan omia liikuntaharrastuksia lapsiarkeen ja uuteen asuinpaikkaan soveltuviksi. Liikunnasta luopuminen ei ole kuitenkaan käynyt mielessä, vaikka vaikean raskauden ja synnytyksen jälkeen se vaikeaa olikin!
Nyt olen löytänyt aikaa taas lukemisellekin välillä. 😍

Olen jatkanut liikuntaharrastusta suhteellisen normaalisti koko sen ajan, kun meillä on ollut lapsi. Eli edelleenkin harjoittelen viitenä päivänä viikossa, nykyään en vain voi asua salilla kolmea tuntia kerrallaan, vaan käytän aikaa ehkäpä puolet tuosta. Ajatus siitä, että olisin kotona, enkä harrastaisi mitään tai tekisi edes vähän töitä, on itselleni tosi vieras, joten olen iloinen, että nykyarjessa ehdin kokea itseni myös vain itsekseni, en vain vanhemmaksi.

Eipä ole aikaa mihinkään. Kun joka paikkaan menisi about reilu tunti suuntaansa. Ja kun isompaa lasta pitää kuskata harrastuksiin, niin pienemmän hoitaminen jää minulle.

Eipä ole aikaa mihinkään. Kun joka paikkaan menisi about reilu tunti suuntaansa. Ja kun isompaa lasta pitää kuskata harrastuksiin, niin pienemmän hoitaminen jää minulle.

Onko isommalla lapsella joka päivä harrastus vai miten sulla ei ole aikaa mihinkään? On mullakin tunnin matka harrastukseen, mut otan sen ajan ja jätän lapset siksi aikaa isin kanssa kotiin. Pitää kummankin vanhemman pystyä olemaan muutama tunti lasten kanssa. Eri asia sit jos sä et halua tai jaksa lähteä harrastamaan.

Harrastukset kun liikkuu lähinnä tuolla käsityö-puolella, niin sitä nyt kerkee harrastella vauva-arjessa (päiväunet), ihan hirveästi muuhun ei oma jaksaminen kyllä riittäisikään tällä hetkellä.
Kesällä oletan, että jonkun verran ehtisin ja innostuisin tuosta kasvimaasta taas, niin tulisi meille molemmille ns. pakollista ulkoilua, vaikka kyllä sitä lankojen värjäystäkin varmasti tulee kesällä harrastettua ulkona. :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:

Harrastukset kun liikkuu lähinnä tuolla käsityö-puolella, niin sitä nyt kerkee harrastella vauva-arjessa (päiväunet), ihan hirveästi muuhun ei oma jaksaminen kyllä riittäisikään tällä hetkellä.
Kesällä oletan, että jonkun verran ehtisin ja innostuisin tuosta kasvimaasta taas, niin tulisi meille molemmille ns. pakollista ulkoilua, vaikka kyllä sitä lankojen värjäystäkin varmasti tulee kesällä harrastettua ulkona. :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:

Tässäkin hyvä huomio, ettei harrastuksen tarvitse olla sellainen, että lähtee pois kotoa. Myös kotona voi harrastaa, jos vain keksii mieluisaa tekemistä ja ihan yhtä oikea harrastus sekin on. Aina ja kaikissa tapauksissa ei sillekään välttämättä ole aikaa. Osallistuvan puolison kanssa ei luulisi olevan mahdotonta. Tosin oman kokemuksen mukaan se voi olla silti vaikeaa lasten ollessa hereillä. He kun on kovasti äidin perään ja keskittyminen voi olla vaikeaa lasten ja Ryhmä Haun kakofoniassa.

Minäkin oon touhunnut kasvimaalla ja myös värjännyt lankoja lasten kanssa 😄

Minä harrastan koiria ja käsitöitä ja molemmat on onnistuneet myös lasten kanssa 😊 luonnossa liikkuminen on jo nykyään enemmän elämäntapa kuin harrastus, mutta sinnekin olen raahannut lapset mukaan ihan pienestä pitäen. On siis myös mahdollista jatkaa niitä omia rakkaita harrastuksia, lasten ehdoilla! Se on sitten oikein erityistä luksusta, kun pääsee ihan yksin 😁

Ehkä joskus pääsen enemmän irtaantumaan kotoa, mutta nyt ainakin riittänyt nämä enemmän kotoa käsin onnistuvat harrastukset 😊

Itse maalaan aina kun on pienikin hetki. Siis tarkoitan tuunaan huonekaluja. Noilla kalkkimaaleilla se onnistuu niin helposti eikä tarvii isoa tilaa tai varoa sotkemista, kun ovat niin helppoja käyttää. Pieniä huonekaluja tms. annetaan usein ilmaiseksi esim. fb:n kirppiksillä tai roskaryhmissä ja maalaamalla moni muuttuu ihan erinäköiseksi.

Last edited by a moderator:
Mä kaivoin kutimet esille... oli pakko, kun harrastaminen meinasi painottua iltaherkutteluun opintovideoita taaperon nukkuessa katsoessa.
Eilen jo villasukkan vartta pukkasi montamonta kerrosta.

Miekin liikun usein kotona lapsen kanssa ollessa. Taapero ottaa kovasti mallia ja tekee vieressä omia jumppiaan tai nukkuu päiväunia sillä välin.
Lukeminen on valitettavasti vähän jäänyt, kun enää ei saa niin usein aikaa keskittyä rauhassa. Olen pitkin hampain siirtynyt äänikirjojen pariin, kun töissä ehtii edes kuuntelemaan työn ohessa. 😅

Takaisin