Ongelmat päiväkodin aloituksessa

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Ei taas ole mennyt kuin Strömsössä. Mitä haasteita teillä on tullut?

Meillä ensin päänvaivaa tuotti tieto, ettei tulla saamaan paikkaa lähimmästä vuoropäiväkodista, vaikka hakemukset jätetty n. vuosi ennen hoidontarvetta. No sitten paikka irtosi 10km päästä, mutta itse en julkisilla ehdi viedä lasta hoitoon ennen aamuvuoroa, enkä hakea iltavuoron jälkeen. Onneksi mies kuskaa ja äitini auttaa! Lisäksi teen alkuun vähemmän töitä osittaisella hoitovapaalla.

Nyt sitten oli vaikeuksia sopia tutustumista siten, että sijoittuu vapaalle ja että isäkin pääsee mukaan. Eikä tutustuminenkaan ole mennyt ongelmitta. Lapsi 2v on kovin paljon nuoremman oloinen ja vauvamaisempi kuin muut ryhmässä. Jää muiden jalkoihin. Tönittiin jopa kumoon. Ei suostu syömään siellä. Ja päiväunet tulevat olemaan ongelma, ei varmaankaan malta siinä vilinässä nukkua muiden kanssa. Ai että ahistaa ja kadun jo töihin palaamista :( Toivon että pelkään turhaan. Olen kertonut huolistani päiväkodissa ja tutustumiset jatkuvat.

Tsemppiä :Heartred Toivottavasti olisi vain alkukankeutta ja tilanne helpottaa pian. Oletteko jo monta kertaa käyneet tutustumassa? Onko iso ryhmä?
Me taidettiin isojen kohdalla pari viikkoa käydä joka päivä pari tuntia leikkimässä päiväkodissa, toisella viikolla lapset söi siellä myös lounaan ja sitten lähdettiin kotiin päiväunille. Muakin pelotti, ettei päikkärit onnistu vilskeessä ja uudessa paikassa, mutta jos pienempi ei meinannut rauhoittua unille, niin hoitajat laittoivat pojan kärryihin ja lykkivät pihalla uneen :) Pari kertaa taisi nukkua kärryissä unet ensimmäisten viikkojen aikana. Ja kaikki sujui paremmin kun äiti tai iskä ei olleet paikalla härväämässä ja näyttämässä huolestuneilta :rolleyes:

Meillä kans eka päiväkodin aloitus oli vähän hankala. Odotettiin ihan viimeiseen viikkoon ennen kuin alettiin soitella, onko meillä koko päiväkotipaikkaa. Sitten keksivät jonkun paikan 8 km päästä. Ehdittiin käydä siellä torstaina aloituskeskustelussa ja perjantaina hetki leikkimässä ennen kuin seuraavana maanantaina alkoi päiväkoti. Alkua ei voinut juuri keventää, koska vienti ja haku olivat pitkälti isän vastuulla. Aika rankkalta se alku tuntui, vaikka lapsi sopeutuikin ryhmän toimintaan ihan hyvin melko pian.

Meillä oli hankala alku keskimmäisen kanssa. Hän oli juuri täyttänyt 3 vuotta aloittaessaan päiväkodin, mutta oli ryhmänsä pienimpiä ja on muutenkin ollut aina aika haastava tapaus. Olin ihan varma, että mistään ei tule mitään eikä lepohetkestä nyt ainakaan. Eikä niistä meinannut tullakaan niin kauan kuin olin itse paikalla (muutaman ensimmäisen päivän). Kun en enää ollut mukana, homma alkoi sujua, ja kaikki on mennyt yllättävän helposti - lepohetkeä myöten. En tarkoita sanoa, etteikö tutustuminen kannattaisi - meillä se oli ainakin ihan ehdoton juttu - mutta voi olla, että sopeutuminen lähtee kunnolla käyntiin sitten, kun vanhemmat eivät enää ole paikalla. Tsemppiä!

Kiitos tsempeistä :) Päiväkodistakin lapsen ns. omahoitaja soitteli ja hänen mielestään ei aihetta huoleen ole. Tosin hänen kokemuksien mukaan olisi helpompaa, mikäli imetys olisi loppu. Tässä en ihan samaa mieltä ole, tai ei olla kyllä lopettamassa.
Olemme muutamasti käyneet tutustumassa. Lisää luvassa ensi viikolla kun mulla on vapaapäivät ja lisäksi äitini käy myös vielä siellä lapsen kanssa.

Miten päiväkodin hoitajat on suhtautuneet tönimiseen? Kai siihen on puututtu? Tsemppiä! Toivottavasti hoidossa alkaa sujua. Oma lapseni on aina nukkunut hoidossa paremmin päiväunet kuin kotona.

Takaisin