Ongelmana lähisukulainen

Belinda

Vasta-alkaja
Tuntuu että olen aivan kamala ihminen kun edes ajattelen tälläistä.
Kyse on siis siskostani. Hän on 18v mutta vähän reppana, ei viihdy kavereiden kanssa, ei oikein menossa missään tms. Tykkää olla vain meillä.
Asumme lähekkäin joten hän on meillä päivittäin.
Mitään emme "saa" tehdä ilman häntä ja hänen läsnäoloaan, aina häntä pitää odottaa ja ottaa mukaan joka puolelle. Jos menemme johonkin ilman häntä, hän selvästi loukkaantuu.
Tätä on jatkunut jo pitempään ja minua alkaa kyllästyttää todella tämä siamialaisena kaksosena oleminen.
Kun KAIKKI pitää tehdä yhdessä. Sama harrastus jossa on käytävä samaan aikaa, yhtä usein.
Edes kauppaan ei tunnu pääsevän ilman häntä. Hänellä on avain meille, annettu jos meiltä jää avaimet kotiin, joten tulee ihan miten tykkää.

Ja enhän minä raaski suoraan sanoa että kaipaamme perheemme keskeistä aikaa, ilman ylimääräisiä.

Olenkin alkanut valhetelemaan. "Ystäväni tulee lapsensa kanssa kylään" "Menemme miehen suvun juhliin" Valehtelen siis että siskoni pysyisi kotonaan.
Paha vaan että valehteluni myötä hän ottanu linjan "ei haittaa että kaverisi tulee teille kylään voin tulla silti meille" "Ei haittaa että menette Mikon vanhemmille, tulen mielelläni mukaan" Siis tätä rataa?? (Ja todella hän tulee mukaan jopa mieheni vanhemmille!! tämä on minusta aivan uskomatonta)

Ihme että edes vessaan pääsee ilman ja yöt pysyttelee suunnilleen kotonaan.

Vaikka olemme läheisiä niin silti vähän ärsyttävää että meillä on kokoajan joku ylimääräinen.
Lisäksi on muutenkin hankalaa suunnitella menot niin että minä , mieheni ja tyttäremme ollaan tyytyväisiä kaikki, sitten pitää vielä yhden ihmisen tarpeet ja haluut sovittaa kuvioihin mukaan. Meillä on tavallaan tahtomattamme kaksi lasta yhden sijaan!?

Onneksi minä aloitan pian työt ja lapsi hoidon. Istukoon sisko täällä sitten yksin jos haluaa välttämättä olla täällä meidän asunnossa.
Pelkään tosin että alkaa viettää kaiken iltaa täällä. Tiedän että tässä ollaan vielä pulassa, koska häneltä loppui nyt koulu eikä ole päässyt uuteen kouluun eikä töihin.

Lisäksi se puoli on myös että tottakai syö meillä. Joudun aina laittamaan ruokaa yhdelle ylimääräiselle suulle ja suunnittelemaan ruoat niin ruoka riittää myös hänelle ja sopii hänelle.

Älkääkä ymmärtäkö väärin, pidän siskostani! Todella! Mutta jos voitte kuvitella sen että hän täällä n. 16h vuorokaudessa joka pahuksen päivä niin hieman alkaa ahdistaa. Minulle on vallan ok nähdä vaikka muutaman kerran viikossa ja tehdä asioita yhdessä.

Kertokaa nyt voinko mitenkään kauniisti ilmaista hänelle että kaipaamme perheen keskeistä aikaa, kaipaan kahdenkeskeistä aikaa lapseni kanssa sekä lapsen unille mentyä kahdenkeskeistä aikaa mieheni kanssa.
En voi toimia aikuisen siskoni hoitajana ja seuraneitinä kokoajan.

Auts. Paha. Epäilen että vain suora puhe toimii. Siis että sanot että tarvitsette sitä oman perheen aikaa. Kunhan esität sen asiallisesti, et ole vastuussa hänen reaktiostaan - jos hän loukkaantuu, se on hänen valintansa.

Minun nähdäkseni tuossa on sellainenkin, että jos hän voi tulla teille alituiseen, niin silloin hänellä ei ole riittävää motivaatiota etsiä muuta seuraa. Jos taas laitat rajan, ettei voi koko ajan olla teillä, niin silloin hänellä on suurempi syy pakottautua etsimään vaihtoehtoja. Eli vaikka hän loukkaantuisikin, voi rajanveto silti olla hänenkin etunsa. Ainakaan se ei ole, että venyt liian pitkään ja lopulta joskus hermostut tosissaan.

Totta! ^
Tässä siis olen myös miettinyt siskon etua. Ei voi tehdä hyvvää 18 vuotiaalle nuorelle naiselle istua kaikenpäivää isosiskon ja siskontytön kanssa sisällä tai puistossa.
Eihän täältä kavereita löydä, eikä poikaystävää, ei kerrassaan mitään.
Kuten sanottu sisko on aika hissukka ja jotenkin reppana. Ei muka osaa mennä postiin yksin, kaupassa voi joku setä tulla ja syödä hänet jne. Tarvitsee seuraa kokoajan ja kaikkeen! Välillä ihmettelen ettei tarvitset häntäkin syöttää ja vaippaa vaihtaa.
Taidan tosiaan tehdä suuremman palveluksen kun selvästi ja asiallisesti sanon että meillä lorviminen saa loppua. Silläkin uhalla että suuttuu tai loukkaantuu.

Minä pistäisin äitini asialle, jos tarviis mun juurikin 18-vuotiasta veljeäni saada jotain uskomaan. Toisaalta sanon hänelle asiat suoraan itsekin tarvittaessa ja hän kyllä isosiskoa uskoo :) kyllä se on niin, että rajat sun on hänelle asetettava. Sun on sanottava, et sinä ja miehes tarviitte välillä kahden keskeistä aikaa, kuten sinä ja lapses, sekä miehes ja lapses ja teidän perhe tarvitsee välillä ihan vaan perhe aikaa. Siskos on opittava selviämään arjen asioista yksin, etkä sinä voi joka paikassa olla mukana. Voit myös mainita, et sullakin ruokaan menee rahaa yms. Kyllä munkin veli kaiken mulla maksattais ja on kuopuksena vähän lellikki, mut ei mulla ole rahaa häntä kustantaa. Toivottavasti saat sanottua asiat siskolles tomerasti mutta nätisti. Se on hänen omaksi parhaakseen itsenäistyä.

Apua, ompas kurja tilanne. Mielestäni suoraa puhetta vaan. Se loukkaa, totta kai. Mutta jos venytät pinnaasi pidempään, et ehkä toimisi enää niin fiksusti, ja se rikkois kyllä välit. Onko siskollesi tapahtunut jotain, koska häntä nuin pelottaa? Itse olen vastakohta tästä luonteesta enkä osaa oikein ymmärtää tuommoista "nyhväämistä". Hän taitaa jollakin tapaa tarvita kunnon rohkaisun, niin kuin potkun takapuoleen, kannustavalla tavalla siis.

En missään nimessä syyllistä sinua, ymmärrän täysin ärsyyntymisesi! Mielestäni vain olisi myös hyvä pitää huolta että siskosi ymmärtää ongelmansa ja tahtoo ryhtyä tekemään asialle jotain, eikä sitten päin vastoin sulkeudu entistä enemmän. Kaikki me ansaitsemme elämässämme jotakin omaa, sinä, ja myös siskosi.

Mutta olisi karhunpalvelus jättää sanomatta mitään.

Aika kamala tilanne.
Itse varmaan ehdottaisin (jos ilmoittaa tulevansa), että voisi samalla käydä kaupassa että kaikille riittää ruokaa tm. Jos olisin luvannut mennä kahville kaverin kanssa ja sisko ilmoittaisi tulevansa mukaan, niin varmaan ilmoittaisin pahoitellej, ettei kaveri kutsunut muita mukaan, mutta että jonnekin muualle joku toinen kerta voi sitten tulla... Jos ei mene perille, niin varmaan pitää suoremmin ilmoittaa asia.

Kieltämättä kuulostaa aika oudolta, että tulee miehen vanhempienkin luokse. Miten he (appivanhemmat) siihen oikein suhtautuvat?

Kuitenki jo aikuisesta ihmisestä kyse ja kyllä tällöin pitää pystyä sanomaan asiasta suoraan, jos loukkaantuu se on hänen ongelmansa jos ei ymmärrä muiden tarpeita.

Mieheni vanhemmat on semmoisia "kaikki meille jee" tyyppejä joten heitä ei haittaa siskon mukana olo.
Minua taas haittaa. Haluan että minulla on edes joitakin omia paikkoja jotka ovat vain minulle ja perheelleni.

Nyt sanoin siskolle että vietämme viikonlopun perheen kesken, oli ihan ok. Onneksi! :)
Saa nähdä mitä jatkossa seuraa.

Takaisin