Omituisia ajatuksia :)

Inxu

Piirimestaruustason postaaja
Hei!
Kyselisin teidän mielipidettä/kokemuksia. Olen hoitoalalla ja teen tällä hetkellä 3-vuoroa, keväällä tein pelkkää yötä. Olen paljon lukenyt netistä kirjoituksia, joissa sanotaan että raskaana oleva ei saisi tehdä yötyötä ja suunnilleen syytetty huonoksi ihmiseksi jos niitä tekee.
Oma neuvolan täti ei siihen mitenkään puuttunut ja itse haluaisin kuitenkin tehdä yötyötä loppuu asti. Onko rajaa minkä jälkeen ei missään tapauksessa saa tehdä vai mennäänkö oman jaksamisen kanssa?? Minulla on todella vaikea herätä aamuvuoroon(nukun yleensä noin pari tuntia, mutta yö vuoron jälkeen nukun yhteen menoon 7 tuntia.  
Olen oh:lle sanonut että tahtoisin kyllä tehdä niin pitkälle kun vaan saa niin yötäkin, ja aamuja vähän.

Tietääkö kukaan voiko yötyö haitata sikiötä, jos saa nukuttua kunnolla?

 
ps. pahoittelen mahdollisia kirjoitusvirheitä :D
 
Vaikken asiantuntija olekaan haluan sanoa oman mielipiteeni asiaan. Sanotaan että ihminen on päiväeläin eli että yöllä pitää nukkua ettei sairastu. Osa ihmisistä on yökyöpeleitä, osa päiväihmisiä. Olen ymmärtänyt että yötyöhön vartavasten hakeutuvat tykkäävät olla hereillä yöllä eikä se ole heille vaikeaa. Ja raskaana ollessa pitäisi minun ymmärtääkseni äidin pitää huolta omasta hyvästä olostaan ja nukkumisestaan. Ei vauva tiedä (luulisin) onko yö vai päivä, eiköhän se elä oman rytminsä mukaan. Eli, minun mielestä voit tehdä yötyötä koska se tuntuu sinulle sopivan. Minusta tuo ohje että "raskaana oleva ei saisi tehdä yötyötä" on sellaisen ihmisen mielipide, jolle itselleen yötyö ei sovi. Onhan olemassa paljon yötyötä rankempia vaihtoehtoja, joilla voi vahingoittaa lasta (vaaralliset urheilulajit, päihteet, kemikaalit...)
 
Eiköhän se tosiaan ole ihan omasta jaksamisesta kiinni. Teen itsekin 3-vuorossa töitä ja minulle neuvolantäti kyllä sanoi että juttele sitten töissä siitä yövuorosta ja että on oikeus pyytää pääsyä kahteen vuoroon, mutta ei ollut mitenkään ehdoton. Mulla taas on yövuorot olleet nyt raskausaikana ihan mahdottomia. Nukuttua olen kyllä saanut ihan ok, mutta yöviikoilla iskee töissä pahoinvointi ja närästys ja kaikki mahdolliset oireet. Olen myös ymmärtänyt että tärkeintä on tosiaan se että äiti jaksaa niin sitten pienokainenkin voi hyvin [:)] 
 
Ehkäpä tämä ohje ettei ole suotavaa tehdä yötöitä juontaa juurensa siihen että vauvalle kehittyy loppuvaiheessa selkeä vuorokausirytmi. Onhan se tietysti helpompaa synnytyksen jälkeen jos ollaan hereillä päiväsaikaan. Mutta tiedä näistä sitten [:)]
 
Hei Inxu,

Itse teen tällä hetkellä hoitoalalla 12h vuoroja päivää sekä yötä. Yöt on menneet ihan hyvin tähän asti, mutta nähtäväksi jää miten loppua kohden jaksaa. Viime raskauden aikaan en tehnyt öitä että en osaa sanoa, mutta mitä yövuorot mulla vaikutti ihan ilman että oli raskaana oli rytmihäiriöitä enenemässä määrin.  Ilman yökköilyä tuli sitten raskauden loppuvaiheessa pitempijaksoisia SVT kohtauksia joiden vuoksi jouduin vikan kkden olemaan lääkityksellä. Että todella riippuu paljon omasta jaksamisesta kuten mimmu sanoi, sen mukaan kannattaa mennä.

Jaksamista kaikille odottaville hoitsuille! Koitetaan jaksaa kääntää ja kuivittaa vielä muutama kuukausi [;)]
 
Kiitos kaikille vastauksista :) Katsotaan miten tässä edetään. Onneksi selkä ei ole ollut kipeä, kun siinä on viikaa jo muutenkin, mutta eikun käänelemisen ja kuivittamisen täyttämiä päiviä kaikille kollegoille :D Kyllä me jaksetaan :P
 
Heippa!
Minä kans teen 3-vuorotyötä. Uskoisin, että kaikki on kiinni ihan vaan siitä omasta jaksamisesta. Mulla on kans vaikeuksia nousta aikaisin aamuvuoroon, iltavuorot ja yöt sen sijaan menee oikein mukavasti! :) Vaikka nukunkin tosi hyvin, oli yö tai päivä. En oo kyllä aikasemmin kuullu, että yötyöstä vois olla haittaa pikkuselle... Sitä täytynee kuunnella vaan omaa itseään :)
 
Takaisin
Top