Omituiset lääkärit

Grenie

Näppärä viestien naputtelija
Heräsin eilen (sunnuntaina 21.2.2010) puoli kymmenen aikaan aamulla ja kävin pissalla. Huomasin että pikkareihin oli tullut vähän verta. Aloin jo pelkäämään pahinta. Olen 12viikolla raskaana. Lähdimme mieheni kanssa terveyskeskukseen päivystykseen ja päivystävä lääkäri vaikutti ihan toopelta. Kerroin että aamulla oli tullut vähän verta ja hän oli sitten kirjoittanu et vuotoa on ollut aikaisemmin ja paljon enemmän kuin mitä kerroin. Ei katsonut ultralla eikä dopplerilla et oikeasti olisi kaikki kunnossa. Hän sanoi ettei ole enää mitään tehtävissä vaan keskenmeno on tullut.

Eilinen päivä meni täysin pilalle hänen takiaan. Olimme hyvin surullisia mieheni kanssa. Olimme jo tottuneet ajatukseen pienestä nyytistä. Varasimme ajan kätilölle täksi päiväksi. Kävimme aamulla kahdeksan aikaan siellä ja hän katsoi ultralla et kaikki on oikeasti kunnossa. Pieni sydän takoi lujaa ja teki vielä mukavan voltin kohdussa :) sekä yritti potkia alavatsaani mut eipä niitä potkuja vielä tässä vaiheessa tunne :) Eilinen päivä tuntui painajaiselta. Onneksi se ei pitänyt kuitenkaan paikkaansa et keskenmeno tuli.

Grenie
RV 12+6
 
No on kyllä ihmeellinen tyyppi jos ei ees viitsi vaivautua katsomaan että kaikki on hyvin. [:@]
Heti jos tulee jotain verenvuotoa niin se on heti mukamas keskenmeno.[&:] Pieni tiputtelu on muistaakseni ihan normaalia raskauden alussa,joten onneksi kaikki oli hyvin! [:)]

Onnea myös jatkoon! :)
 
Voi Grenie, on teillä kyllä ollut omituinen lekuri! Eipä ne tosiaan osaa tuolla arvauskeskuksissa ihan kaikkia hommia... Pääasia että teillä on kaikki hyvin, vaikka noin hirveän päivän jouduittekin kokemaan!
 
Ite kävin kans rv 15 vuodon takia päivystyksessä ja tiukkasin, että pitää ultrata tai kuunnella dopplerilla. Se sanoi, että he ei saa tehdä sitä. Kun pätevyys ei riitä. En tiedä oliko totta vai puhuko lämpimikseen.
Mut muistan sen tunteen ku odotin lauantaista maanantaihin et pääsin tutkimuksiin, se oli hirveää.
 
Vähän hätäisen johtopäätöksen teki kyllä lääkäri. Olisi kait voinu edes jotain toivonpilkahusta antaa ja sanoo et kävisin siellä ultrassa tänään kuten teinkin. Hoitaja sentään pyysi varaamaan ajan kätilölle. tämä on ensimmäinen raskauteni. ei ole ollut muuten ollenkaan verenvuotoja ja kyllä se säikäytti eilen todella paljon.

mut kaikki hyvin. toivottavasti ei tarvitse kovin usein tuon lääkärin luokse mennä. vaikutti ihan typerykseltä.[:'(]
 
Se on valitettavaa, että suurinosa arvauskeskuksen työntekijöistä ovat niin ammattiinsa kalkkiintuneita, etteivät oikeasti jaksa kiinnostua potilaidensa asioista, lykkäävät buranaa mukaan tai tarjoavat lämmintä kättä...

Hyvä, että kävit kuitenkin tarkistamassa asian, ja kaikki oli hyvin! Voisithan pistää vähän palautetta sinne kyseiseen terveyskeskukseen.... [;)]
 
Kurja kokemus teillä ja kieltämättä ikävää toimintaa lekurilta. Perin outoa, että lääkäri ei laittanut ultraan lähetettä... Hyvä, että kaikki kuitenkin hyvin! [:)]
 
Mullakin on "hauska" kokemus tollosta lääkäristä.

Raskausviikkoja oli 15 ja vähän päälle, kun ukkokultani isoveli
keksi kännipäissään heittää minut kirjaimellisesti ulos (sanottakoon vielä,
että syytä en tiedä vielä tähänkään päivään mennessä, kun ei ole edes
anteeksipyyntöä vielä kuulunut...). Lensin siis kauniissa kaaressa suoraan
selälleni, ja kipu oli aivan uskomaton (onneksi en kuitenkaan vierinyt rappusia alas...). Ambulanssia siinä sitten soiteltiin ja odoteltiin, ja minulla hirmu tuskat ja hätä kuinka pikkuiselle kävi. Ambulanssi tuli, ja lähdettiin kiireenvilkkaan keskussairaalaan ensiapuun. Ottivan sisään, antoivat särkylääkkeen. Pitkään piti
ensinnäkin odotella, että lääkäri tuli edes katsomaan minua. Mitään tutkimuksia ei tehty, muutakuin
pissikoe (ilmeisimminkin munuaisten takia). Kysyinkin sitten tältä mieslääkäriltä, että pitäisikö vauvaa katsoa ultralla, tai edes kuunnella sydänääniä. Lääkäri oli vähän ymmällään, oli olevinaan katsovinaan äitiyskorttia niin tärkeänä että... Lopulta lääkäri kysyi eräältä mieshoitajalta, missä jokin ihmelaite on.. selvisi että tämä ihmelaite on jokin verisuonien tutkimus laite? Jokatapauksessa laite oli normaalin lyijykynän kokoinen, ja tämä viisas tohtori sitten yritti etsiä vauvan sydänääniä navan yläpuolelta, eihän sieltä mitään kuulunut tietenkään. Lääkäri yritti ja yritti kuunnella kädet vapisten mutta ei saanut ääniä kuulumaan, ihme suhinaa vain. Lopulta lääkäri laittoi sen verisuonilaitteen kiinni ja sanoi, ettei tämä nyt mitään tarkoita, veikkei ääniä löydetty. Niinpä lääkäri päätti minut kotiuttaa keskellä yötä, ilman sairauslomaa, ilman tietoa onko vauvalla kaikki hyvin.

Aamu kun koitti, otin yhteyttä neuvolaan ja kerroin tapahtuneen. Pyysivät minut heti paikalle, jotta voivat tutkia vauvan tilanteen. Kaikki oli kuitenkin hyvin.

Vaikka raskauteni olikin tuolloin hyvin alussa, mielestäni olisi ollut vähintäänkin kohtuullista, että ne sydänäänet olisi etsitty ja löydetty, ihan vaikka vain sen takia, ettei minun olisi tarvinnut valvoa koko yötä miettien, onko vauva enää edes elossa.

Eipä tuo luottamus neuvolalääkäriinkään ihan 100% enää ole: alkuraskaudessa minulla todettiin virtsassa jokin pöpö, joka hoidettiin. Nyt pari viikkoa taaksepäin jouduin verisen vuodon vuoksi sairaalaan, jossa todettiin että se samainen pöpö, joka olevinaan hoidettiin silloin, on nyt siirtynyt emättimeen ja siitä nousee kohti kohtua. Synnytyslääkäri totesi vain, että väärin lääkkein on sitä silloin yritetty hoitaa...
 
No kyllä olet sinäkin RiinuLiinu kohtelua saanut osakses sekä miehen veljeltä että lääkäriltä, onneks ei ole pahemmin sattunut.Herranjestas tuota veljeä..tieskö hän raskaudesta?tai vaikkei raskaanakaan ois ollu niin ihan hirvee että tuollai käsiksi käy!Oletteko enää missään väleissä ja miten sun mies suhtautui?Mun mies ois varmaan tappanu veljensä tommosesta..
 
Hassuinta tässä kaikessa olikin juuri se, että hetkeä ennen kerrottiin miehen veljelle raskaudestani,
josta hän oli olevinaan niin iloinen ja onnitteli.. ilmeisesti uutinen ei loppujenlopuksi miellyttänytkään.

Mieheni suhtautui asiaan alkuun samoin kuin minä: ei mitään yhteyttä pidetä.
Mutta nykyään mieheni on tuntunut jo unohtaneen ko. tapahtuneen, mikä ärsyttää
minua suunnattomasti. Kyseessä kuitenkin oli meidän lapsen elämä. Ovan kuin ennenkin,
ehkä jopa paremmissa väleissä kuin aikaisemmin!!!

Itse en ole missään yhteydessä miehen veljeen, en tervehdi tai muista syntymäpäivänä
tai ylipäätään puhu yhtään mitään jos satutaan samaan paikkaan. Jos ei ole miehellä
kanttia tulla anteeksi edes pyytämään, niin olkoon omissa oloissaan.
 
Hyi kamala miten voi olla ajattelemattomia ihmisiä! En todellakaan itsekään pitäis mitään yhteyttä tuohon miehen veljeen, minusta se on ihan sama tekeekö tommosia tempauksia kännissä vai selvinpäin, ei se ole mikään lieventävä asianhaara. Täytyy aikuisen ymmärtää olla juomatta jos on mitään riskiä alkaa käyttäytyä noin.

Ja mitä lääkäreitä!! Alkeellista... Itekin kävin jossain tuossa ehkä 9+ viikolla päivystyksessä kun vähän oli verta tiputtanut. Itse sain kyllä ihan asiallista kohtelua, heti rauhoiteltiin kun itkin ihan hysteerisesti ja sain paniikikohtauksen, sitten tehtiin kaikki verikokeet ja pissatestit ja sisätutkimus. Sitten lääkäri vielä käski menemään neuvolaan että voivat kuunnella sydänäänet kun ei heillä ollut semmoisia vehkeitä millä voisi noin pienillä viikoilla kuunnella. Ja tulemaan takasin päivystykseen heti jos vielä tulee verta. Sanoi kyllä että voi olla alkanut keskenmeno, että loppuvuoto tulee sitten yöllä ja sitten on tultava sairaalaan. Mutta myös että voi hyvin olla myös ihan harmitonta vuotoa, mitä alkuraskaudesta saattaa tulla. Itse nukuin yön niinkun koomassa kun oli niin henkisesti raskas päivä, mutta mies valvo yön ja pystyi nukkumaan vasta kun minä heräsin ilosena ja pöksyt valkosena:)

No, eipä niitä ääniä pystyny vielä kuuntelemaan tuollon neuvolassakaan, mutta neuvolantäti oli ihan rauhallinen ja sano että pieni verimäärä on ihan ok ja yleistä.

Joo tuli vielä mieleen että oliskohan ollut tohtori vaivaantunut kun olisit RiinuLiinu neuvonut kuuntelemaan vähän alempaa, ja opettanut ettei se kohtu ole vielä niin korkealla....:p
 
Muiia,
mielessä kävi, että sanoisin et ei se oo vielä noin korkeella..
mut arvelin että se lääkäri ois toheloinut entistä enemmän sit paniikissa sitte..
ja mun mielipide on, että kyllä lääkäreiden pitäs työnsä osata ilman, että
potilaan pitää neuvoa mitä pitää tehdä ja miten :)

Jotkut saattaa aatella että olen itsekäs tms. kun en pysty tommosta käytöstä
kattomaan läpi sormien, mut mielestäni olen oikeutettu olemaan loukattu.
Kuitenkin jo sekin että kajotaan toiseen fyysisesti on väärin, mutta että se että
riskinä on tappaa uusi elämänalku, on vielä vakavampaa.

 
 
RiinuLiinu En pidä sinua yhtään itsekkäänä ihmisenä vaikka et enää pidä yhteyttä häneen.. Kauheaa käytöstä tuommoinen raskaana olevaa ja muutenkin naista kohtaan.

Laitoin tuosta lääkärin toiminnasta palautetta terveyskeskukseen ja sain sieltä vastauksen pari päivää sitten. Pahoittelivat lääkärin toimintaa ja sanoivat että aikovat jutella sen lääkärin kanssa. Luultavasti hänellä ei ole oikein kokemusta alkuraskauden ongelmista. Hoitaja onneksi sanoi silloin että kannattaa käydä seuraavana päivänä kätilön luona. Kätilö ja hoitaja olivat mukavia ja osasivat paremmin neuvoa kuin se lääkäri.

Mut kaikki hyvin vielä tälläkin hetkellä. RV 14+3 [:)]
 
Takaisin
Top