Omia arvioita vauvan syntymästä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tarunen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Tarunen

Puuhakas puhuja
Hei, pohdin tässä, että onko muilla arvioita vauvan syntymäpainosta tai ajankohdasta? Itselläni kun olisi mukamas kauhean vahva fiilis siitä, että vauva syntyy vähän aikaisemmin ja mahdollisesti alle kolme kiloisena [:D] Ihan vaan omaa pohdintaani. Lisäksi olen ajatellu, että synnytys on varmaan aika nopea ja poika syntyy yöllä [:D]

Onko muilla omia ajatuksia ja luuloja? Olis kiva kuulla [:)]

en tiedä miks, mutta mulla on ihan semmonen olo, että tyyppi tulee maailmaan 37+jotain.
painoa en osaa kuvitella.

jännä nähdä osuuko intuitio kohdilleen [:D]

Vaikka mulla on nyt ollut näitä supistuksia ja paikat täysin pehmenneet, mulla taas on aavistus, että yliajalle mennään. Ehkä siksi, koska esikoisesta neuvolassakin sanotiinn, että syntyisi mahdollisesti etuajassa ja lopulta syntyi siis 42 viikolla.
Esikoinen kun oli syntyessään 4,2kg niin luulempa, että tämä tulee olemaan samaa luokkaa, jos ei sitten vieläkin isompi. Saa nähdä. Huomenna varaan ajan yksityiselle ylimääräiseen ultraan (rv:lle 37) jos ne tekis siellä arvion vauvan painosta.

Mulla kans kutina, että vähäsen ainakin yli lasketun mennään.. ehkäpä siinä viikon 41 tietämillä saattas syntyä? ..ja yli 4 kilosta odotan :D Ollaan ainakin miehen kans molemmat oltu syntyessämme yli neljän ja neuvolatätikin melko potraa poikaa ennusteli, kun yläkäyrillä mennään melkein kokoajan - saas nähdä :)

Synnytyksen mä ajattelen (tai ehkä lähinnä toivon) olevan nopee - äidilläni ollu kaikki melko vauhdikkaita sitten kun on vihdoin lähdetty syntymään. Toisaalta jos ukko on töissä, ni ei haittaa vaikka olis pidempikii synnytys.. tuo kun tekee melkeinpä min. 12 tuntista päivää, eikä rekkamies voi tosta noin vaan jättää kuormia noutamatta ja suunnata takas kotipaikkakunnalle ihan vaan sen takia et tarttee vaimokkeen kanssa lähtä synnyttään [:D] ..täällä eniten siis jännittää se että milloin synnytys alkaa.. toivon et mies on kotona sillon tai tulossa ainakin jo kotiinpäin, eikä niin että supparit alkaa just ku mies on päässy töihin [8|]

satu' ei muuta ku sanat miehelle vaan, että jättää rekan siihe ja tulee sitte sun luo [:D] Ite olen ainakin aattellu, että mies saa kyllä lähteä mun luo, vaikka oisin toisella puolella suomea, ku poika päättää syntyä. Aluksi ajattelin, että poika syntyy viikoilla 36-37, mutta nyt kun se on viel niin pienuinen niin uskon, että se menis johki viikoille 38-39. Katsotaan kuinka pieleen omat luulot menee [:D]

Kylhän tuo varmaan jättäiskin jos sellanen tilanne tulis.. eri asia mitä sitte pomot moisesta tykkäis [:D] Kyllähän se jo suunnitteli kaikkea, että käskee jonku lähtee taksilla tuleen vastaan ja jatkaan sen vuoroa loppuun, et se lähtee sit samalla taksilla kotiinpäin.. saattaapi tulla vaan aika kalliiks synnytys [:D][:D] saatika jos sattuiski oleen väärä hälytys [:D] ..ja kuka ton työkavereista sitte ees moiseen suostuis [8|]

Mulla on ollu pitkän aikaa semmonen tunne, ettei kaveri pysy pesässään laskettuun aikaan saakka. Mutta taitaa varmaan käydä niin, että vielä marraskuun puolessavälissä vielä täällä kärvistellään [:D]
Oon miettiny, että jos testais itteä ensin ja sitte jos kivut on ylitsepääsemättömiä nii sitte kivunlievitystä. Kätilö sano, että nuo aqua rakkulat on niin yksilöllisiä kaikilla. Toisilla ei auta ollenkaan ja toisille on tosi hyviä. Sano just sitä, että ei kannata miettiä muiden kokemuksia koska ei voi tietää miten omalla kohdalla toimivat. Niinhän se kyllä taitaa olla kaikkien kivunlievityksien kohdalla. Mistäpä sen voi tietää ennen ku kokeilee jos kokeilee [:D]

Mulla on sellanen olo ja myös toive että syntyy joskus rv36 ja 38 välillä! Nyt kyllä alkaa olla jo tässä vaiheessa niin "kypsä" tähän tekemättömyyteen kun neuvolasta on kielletty tehdä että sais syntyä heti kun vaan on siihen tarpeeksi kypsä! Tosin heti jos vähän tekeekään niin johan koskee! Mutta tietysti tulee vasta sillon rv40 tienoilla niinkuin veljensä aikoinaan (joka sekin käynnistettiin). Syntyy kun syntyy, pääasia että vauva on tarpeeksi kypsä ja kaikki menis hyvin!

Mä hartaasti toivon että syntys kahen viikon sisällä! Jospa ei menis yli 39 viikon... Painoksi veikkaan 3,8kg [:)] Potraa pojua ootellessa.. [:D]

Musta tuntuu, että menee yli lasketun ajan ainakin viikolla...Toivoisin syntyvän viikolla 39 [8|] On ollut niin harvoin nyt supistuksia. Itse oon syntynyt 3 viikkoa la:n jälkeen ja pitkän kaavan mukaan [:(]

Oi että, nyt vasta tajusin, että teillä joillakin on muuten laskettuaika jo ihan käsillä [:)] Itsellä kun on viel melki 7viikkoa siihen aikaa, niin ei ole silleen tullu hoksattua. Aika ihanaa, kohta me nähdään täällä lisää ihania vauvan kuvia [:)]

Miten mä en ole osannut vielä mitenkään ajatella koko syntymistä [8|]

No nyt kun pistin ihan pohtien niin vois olla kiva että peukkis syntyis tuossa viikolla 38...ei tarviis niin kauaa enää odotella. Kokoarvioita tänään taas mietittiin neuvolassa, ja jos kasvu jatkuu samanlaisena kuin tähän asti niin karkeasti arvioiden vauva olis syntyessään jotain 3100-3300g. Mikään iso en ole minäkään [:)]

Toivottavasti synnytys alkais vesien menolla, niin ei tarviis ihmetellä. Meiltä on matkaa synnärille se 135km eli ambulanssia odotellessa ehtii varmaan jo panikoitua ihan tarpeeksi [:D] Ei puhettakaan että lähdettäis molemmat omalla autolla, mies saa tulla perässä. Onneksi hän voi olla kotosalla nyt synnytyksen lähetessä [:)]

Muuten luotan synnytystilanteessa täysin ammattilaisiin. Toivottavasti osaan esittää tuntemukset ja toiveet selkeästi ja saan sitä kautta sitten hyvää hoitoa. Kivunlievitykset ja muut menee sitten varmasti ihan tilanteen mukaan. En mä osaa etukäteen "päättää" mitään...

KAIKISTA MEISTÄ LÖYTYY TAATUSTI TARVITTAVA VOIMA JA ILO SYNNYTTÄÄ IHANA UUSI ELÄMÄ [:)]

Mulla alkoin esikoisen synnytys pelkillä supistuksilla. Mutta heti ensimmäisestä supistuksesta tiesi, että nämä on nyt niitä synnytyssupistuksia. Ne kuitenkin eros niin paljon harkkareista, että ei voinut erehtyä. Niitä sitten kestikin epäsäännöllisenä aina seuraavaan aamuyölle asti. Eli perjantai aamuna kun alkoi supistella, sairaalaan lähdettiin vasta perjantai-lauantai välisenä yönä klo: 03.00. Silloin supisteli 3-5 min välein. Heh, olin aivan varma, että synnytän autoon, kun ne supistukset olivat todella kovia. Nooh, poika syntyi sitten vasta lauantai-iltana klo: 20.30 [:D]. Nyt toivottavasti osaa olla vähän rauhallisemmalla mielellä, kun kuitenkin muistaa tuon edellisen kokemuksen. Samoin kun kätilö houkutteli mua kävelemään, hoin vaan, että en voi kun tää tippuu täältä jalkojen välistä (oli sen verran alhaalla). Mutta kun aktiivisesti oli ponnistanut 45min, sitä tajus, että eipä se sieltä taida mihinkään tippua [:D].

Nyt sitten tästä edellisestä kokemuksesta "viisaampana" yritän liikkua mahdollisimman paljon ja olla pystyasennossa. Käyttää myös sitä loistavaa jumppapalloa apuna jo kotona (ei pysty laittamaan vatsalihaksilla vastaan kun istuu jalat harallaan). Samoin yritän sinnitellä pidempään ilman epiduraalia ja tunteakin itse jotain. Yritän myös muistaa, että sairaalassa on mahdollista saada akupunktiota sekä vyöhyketerapiaa kipuihin. Ja nämä on niitä pyhiä lupauksia, mitkä voi siis heittää olan yli ja rukoilla sitä epiduraalia heti, kun vähän sattuu [:D]

Mul on ollut alusta asti tunne että tää syntyy ennen LA. Mutta nyt luulen että aika tarkoille menee sen la kanssa. Esikoinen syntyi 40+2 eli aika tarkoille meni. Esikoisen synnytys kesti kaiken kaikkiaan vain 8h joten tää kakkonen syntyy varmaan n. kuudessa tunnissa. Hui! Vähän jännittää miten ehdin sairaalaan kun vanhempieni kestää tulla tunnin meille, he kun tulevat sitten esikoista hoitamaan. Esikoinen syntyi ilman kipulääkkeitä, mutta nyt olen alkanut miettiä tuota epiduraalia. Se kun oli NIIIIIIN tuskainen kokemus, enkä tiedä kestänkö toista samanlaista. Mutta sen näkee sitten kun sen aika on.

Mulla ei kauhiasti veikkauksia ole mutta pelkoa senkin edestä. Vasta rv:lla 37 meillä on synnytyssuunnitelma lääkärin kanssa ja pelkään ettei tää meirän Vipeltäjä sinne asti jaksa ootella. Eniten pelkään sitä sen vuoksi, että mulla ei muuta mahdollisuutta kuin sektio ole johtuen a) sydämen paskasta jamasta -en mitään sydäriä halua saada kesken kaiken- mutta ennen kaikkea b) syövän esiasteesta, jonka vuoksi kivut on suunnattomat alapäässä ja alapäähän sattuu jo silloin kun itse sitä kosken eli saati sitten silloin kun sieltä joku about 3kg tulis pihalle + mahdolliset repeytymiset. Pari kuukautta synnytyksen jälkeen otetaan lisää koenäytteitä, että nähdään mihin suuntaan syöpä on mennyt kun raskauden aikana niitä ei saa ottaa eli tuolloon alakerran pitää olla suht hyvässä kunnossa. Alapään kautta synnytys ei mahdollista siis mulla todellakaan ole vaikka ns. vaarattomin onkin ja palautuminenkin kestäis lyhyemmän aikaa kuin sektiosta.

Osaisko joku muuten vastata mun kysymykseen: jos tää Vipeltäjä päättäiskin syntyä aiemmin kuin synnytyssuunnitelma on saatu tehtyä niin voidaanko mulle silti tehdä sektio vai onko kyseessä automaattisesti alapään kautta synnytys VAIKKA perusteet sektiolle on lääketieteelliset eikä johdu kivun pelosta yms. ?

Mulla on tosiaan ollut aika kauan sellanen kutina takamuksessa, että hyvä on jos tonne rv 36 päästään. Toive ois ehkä just siellä 36-37 viikoilla, ois aika odotettavaa. Mutta näillä puheilla se varmaan menee just tonne rv 42[:D] Kunhan nyt odottais synnytysvalmennuksen yli edes! Toivon, että vesien menolla alkais niin ei tarvis hirveesti miettiä, että onko tää nyt tässä vai hyytyykö supparit kesken kaiken. Mutta eihän ne mee, varmaan joudutaan puhkasemaan kalvot tälläkin masukilla. Kun olis ees ne kivuliaat supparit, siis selvyyden vuoksi vaan. Ei tässä masokisteja sentään olla[:D] Toisaalta, tunnistin viimeksikin "oikeiksi" suppareiksi, vaikkei kipuja ollut yhtään ennen kalvojen puhkaisua. Toisaalta esikon kanssa ei ollut kivuliaita harjoitussuppareitakaan..Ääh, saas nähdä kuin mun käy!

Elizabeth, sökö pumppu on täälläkin, sen verran sökö että se saksitaan heti synnytyksestä toivuttua. Mutta niin vaan ne meinaa laittaa mut synnyttämään normaalisti alakautta. Itekin vähän pelkään tota pumpun kestoa, mutta kait ne tietää, mitä tekevät..Ajattelin kyllä pyytää vielä kardiologin konsultaation aiheesta, ei tosiaan huvita mitään sydäriä siihen soppaan saada. Kyllä sun mun tietääkseni on mahdollista saada se sektio jos se synnytys käynnistyy spontaanisti ennen tuota synnytystapa-arviota, jos katsovat että sen tarvitset. Kyllähän ne konsultoi hoitavia lääkäreitä ennen päätöstä, kun onhan nuo sun tiedot varmasti heti esillä kun epikriisin avaavat niin ymmärtävät, että nuo sairaudet/vaivat on otettava huomioon. Tsemppiä sinne kovasti, ei kyllä kuulosta tuo syövän esiaste mitenkään mukavalta. Toivotaan parasta kuitenkin [:)]

Elizabeth: en kyllä keksi mitään syytä miksi ei vois leikata vaikka päättäiskin syntyä etuajassa! Mullahan oli itsellä synnytys jo hyvässä vauhdissa kun sitte kesken kaiken lähettiinkin leikkaamaan! Oli vauva laskeutunu jo lantioon ja paikat 5 senttiä auki ja kalvot puhki! Tietysti jos sun synnytys käynnistyy niin suosittelen että hankkiudut pikaisesti sairaalaan että ei kerkee edetä niin pitkälle ettei vois enää leikata! Kävin muuten lukee tota sun blogia ja itku tuli niinkuin monesta muustakin asiasta nykyään! Se on harmillista miten elämä koettelee toisia! Tosin itse taidat olla jo aika tasapainossa tilanteesi kanssa ja se on hyvä! Äiti aina sanoo että elämä koittelee niitä jotka sen koettelemuksen kestää!

Tänään tuli pitkästä aikaa supistuksia kun on ollut vähän stressiä tässä viime aikoina ja alko tuntua siltä että ei ole syynnytys enää kaukana! Olikos se niin että jos on viikkoja yli 35 niin on jo ihan turvallista syntyä?

Mitä enemmän viikkoja, sitä valmiimpi vauva on maailmaan. Minusta ei kuulosta Ermu kauhean pahalta, jos vauva syntyisi viikkojen 35-36 jälkeen. Mutta enempi tietysti parempi, jos on ns. normaaliraskaus.
Voimia Elizabethille<3. Toivon, että sulla menee kaikki hyvin. Veikkaisin, että sun terveydentilan vuoksi sulle tehtäis joko hätäsektio tai sitten suunniteltu leikkaus. Mutta lääkärithän ne tietää asiat parhaiten!:)

Mie veikkaisin, että oma Möykky Möykkynen, toiselta lempinimeltään Peipi syntyy vasta mahdollisimman myöhään. Mun vauva ei tosiaankaa osoita MITÄÄN merkkejä ulostulemisesta. Suppareita on tosi vähän , kivuliaita sellaisia ei juuri ollenkaan eikä muutenkaa tunnu siltä että synnyttäisin EVER.
:( Huoh.
Mä oisin NIIIIIIN valmis jo ottamaan sen tuoksuvan peipin kapaloon ja syliin ja kotiin ja äitin, isin hoiviin<3. Mutta en sitte tiiä, veikkaan että menee yli lasketun ajan ja PALJON :(

Ermu, minulle ainakin sanottiin, että rv 35 jälkeen ei enää syntymistä yritetä estellä. Sillon on varmaan keuhkot kunnossa ja painoa tarpeeksi (ainakin sen 2 kilon yli)[:)]

No hei, mulle myös sanoi eilen neuvolatäti, että vauva on nyt jo ihan valmis syntymään. Että jos alkais käynnistyä näin viikolla 35 suunnilleen niin ei muuta kuin tervetuloa vaan! Tietty parempi jos tulee täysaikaiseksi, mutta mitään hätää ei enää olisi vaikka syntyis [:)]

Takaisin