Omat tilit, yhteinen tili vai molemmat?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hanna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Meillä on

• Yksi yhteinen tili

Äänet: 0 0.0%
  • Molemmilla omat tilit

Äänet: 9 45.0%
  • Sekä omat tilit että yhteinen tili

Äänet: 9 45.0%
  • Sekä omat tilit että useampi yhteinen tili

Äänet: 2 10.0%

• Kaikki äänestäjät
    20

Hanna

Näppärä viestien naputtelija
Miten teillä on raha-asiat järjestetty mahdollisen puolison kanssa: onko teillä yksi yhteinen tili, molemmilla omat tilit vai yhdistelmä, jossa molemmilla on omat tilit ja lisäksi yhteisille menoille on yhteinen tili?

Miten olette tähän valintaanne päätyneet? Mitä etuja se mielestänne arkielämän pyörittämiseenne tuo?

Meillä on omat tilit. Ei olla mitenkään suunnitelmallisesti päädytty tähän ratkaisuun - se vain on ikään kuin jäänyt asiantilaksi, kun alun perinkin meillä oli omat tilit. Ollaan kyllä mietitty yhteisen tilin avaamista omien rinnalle. Sinne voisi sitten kumpikin tallettaa kuukausittain tietyn summan, josta maksettaisi ruokaostokset ym. yhteiset hankinnat.

Meillä omat tilit kummallakin. Ei oo ollut tarvetta yhteiselle. Maksetaan esim. ruokaostokset vuorotellen niin menee suht tasan. Musta on kiva kun on omaa rahaa, minkä käytöstä ei tarvi keskustella toisen kanssa. :)

Eihän yhteiset tilit poista sitä omaa rahaa mihinkään. :) Se on sitten parin oma asia, miten paljon sen käytöstä puhuvat.

Meillä on omat tilit ja minulla on lisäksi käyttöoikeus miehen tiliin, vaikka en sitä käytä. Joku yhteinenkin tili on olemassa mutta sitä ei juurikaan käytetä, mies laittaa sinne säästöön rahaa, joka kyllä pysyykin säästössä kun mieskään ei sitä käytä.

Meillä on yhteinen taloustili sekä molemmilla omat tilit. Itselläni on lisäksi säästö- sekä eläkesäästötilit. Pojalla on oma tilinsä, johon talletin kaikki lapsilisät ennen hoitovapaalle jäämistä. Sieltä ollaan maksettu kalliimpia hankintoja, kuten turvaistuin.

Meillä on sekä omat että yhteinen tili. Yhteinen tili on mökin lainoja, maksuja, kuluja ja hankintoja varten.

Meillä on yksi yhteinen käyttötili sekä tavoitetili. Ja molemmilla on myös omat tilit, mutta niitä ei tuu juurikaan käytettyä. Tää ratkasu oli meille heti alusta asti selvä ja hyvin toimii :)

Meilläkin jäänteenä omat tilit. Siirretään sitten rahaa toistemme tileille tarpeen tullen ja taloustilanteen mukaan. Meille sopii se että minä toimin meidän perheen pankkina eli minun takana on kaikki säästöt ja maksan kaiken isomman.

Meinasin avata yhteisen häätilin silloin kun mentiin naimisiin, mutta pankkivirkailija sanoi, ettei yhteiset tilit ole enää nykyaikaa :grin no siinä uskossa jätettiin ottamatta.

Meilläkin jäänteenä omat tilit. Siirretään sitten rahaa toistemme tileille tarpeen tullen ja taloustilanteen mukaan. Meille sopii se että minä toimin meidän perheen pankkina eli minun takana on kaikki säästöt ja maksan kaiken isomman.

Meinasin avata yhteisen häätilin silloin kun mentiin naimisiin, mutta pankkivirkailija sanoi, ettei yhteiset tilit ole enää nykyaikaa :grin no siinä uskossa jätettiin ottamatta.
Juu niin ne sano meillekkin pankista että tuo yhteinen tili ei ole ihan niin yksiselitteinen asia. Esim. Jos toinen kuolee, niin tili 'jäädytetään' perunkirjoitukseen asti. Eli sieltä ei saa sitten nostaa rahaa eikä maksaa laskuja. Siksi meillä on molemmilla myös omat tilit jonne voidaan tarvittaessa siirtää rahaa. Tai siis sinne voi tarvittaessa siirtää omat tulot tulemaan.

Juu niin ne sano meillekkin pankista että tuo yhteinen tili ei ole ihan niin yksiselitteinen asia. Esim. Jos toinen kuolee, niin tili 'jäädytetään' perunkirjoitukseen asti. Eli sieltä ei saa sitten nostaa rahaa eikä maksaa laskuja. Siksi meillä on molemmilla myös omat tilit jonne voidaan tarvittaessa siirtää rahaa. Tai siis sinne voi tarvittaessa siirtää omat tulot tulemaan.

Olisipa kamala tilanne!

Onpa se yllättävän hankala. Olin kuvitellut että se olisi paljon yksinkertaisempi asia. :confused:

Meillä on omat käyttötilit, kummallakin oma säästötili ja sitten on yhteinen säästötili. Rahat on kuitenkin hyvin pitkälle yhteisiä. Mulla on myös käyttöoikeus miehen tiliin ja olen maksellut sieltä osan laskuista miehen ollessa pitkiä aikoja sairaalassa tai huonossa kunnossa niin että minä olen hoitanut raha-asiat.

Takaisin