Omat juoppovanhempani! Toinen esittää Facebookissa jotakin unelmaisovanhempaa!

Iiii-saaa

Sanavalmis juttuseppä
Niin, selvennän hieman: Isäni on aina ollut tuurijuoppo jo lapsuudestani lähtien. Hän on ollut väkivaltainen äitiäni kohtaan ja kännissä raivonnut myös minulle, vaikka olen ollut vain 4. Äitini pysytteli viikonloppujuomisissa pitkään, kunnes olin 4-vuotias ja hän alkoi ryyppäämään myös iltajuomaa..
Kun olin 15-vuotias hän oli jo tosi pohjalla, isäni on saanut 2 varoitusta työpaikaltaan ja hakeutunut hoitoon, mutta äitini on ollut jo 2 vuotta työttömänä kun ei pysty tekemään töitä. Vanhempani ovat eronneet kun olin 6.

On kamalaa huomata, kun itse kasvaa "aikuiseksi" (olen 22) ja tajuaa, miten vääriä ja itsekkäitä asioita vanhempani ovat tehneet kasvattaessaan minua: Ryyppyjuhlia kun lapset paikalla (olin jo 4 vee), isäni on ollut tosi alistava persoona; hän on sanonut usein, ettei minusta ole mihinkään, että olen huono koulussa (jo ala-asteesta lähtien) - mitä tukemista se on??? Hän kävi viime kesänä raivoamassa kännissä minulle, että minä vaan lorvin kotona poikani kanssa, enkä osaa tehdä töitä tai mitään muutakaan, vaikka poikani oli vasta vähän yli puoli vuotta ja en halunnut laittaa häntä vielä hoitoon.
Äitini yritti tappaa itsensä kun olin 15 ja olin paikalla silloin (tämä oli kyllä äidiltäni vain huomionhakua). Ja lista voisi jatkua vaikka kuinka pitkään.

Olen joutunut kaiken kaikkiaan selviytymään elämässäni yksin. Minua ei olla kannustettu missään, kuin vain joskus ja silloinkaan ei aidosti. Olen silti saanut käytyä yhden ammattitutkinnon ja pätkätöitä, vaikka olen ollut joskus tosi masentunut (ennen lasta olin vuoden tosi masentunut ja ajattelin, etten enää jaksa elää, nykyään olen onnellinen elämässäni..).
Olen ollut raskaudesta asti yksin, koska lapsen isä sairastui.
Koko vauva-ajan olin ilman tukea: Heräsin syöttämään poikaa monesti yössä. Hoidin kaiken yksin. Vanhempani eivät tarjonneet kertaakaan apuaan. Minä jouduin muutamat kerrat pyytämään heiltä apua.

Nyt äitini on tehnyt sitä, että pyytää itse saada päästä hoitamaan poikaani ja sitten kirjoittaa Facebookkiin "Minä menen hoitamaan ihanaa lapsenlasta..." <-- tai tohon tyyliin ja peruu sitten sovittuna päivänä lupauksensa!! HELVETTI.

Olisi kivaa, jos olisi isovanhemmemmat, jotka välillä ottaisivat poikaa hoitoon ja olisivat aidosti kiinnostuneita meistä.
Minä olen yksinhuoltaja ja kasvatan poikaani vain uusi mies rinnallani, meillä ei ole ketään auttamassa (ja tiedän, kun lapsia tekee ei tarvitse valittaa, että lapsi vie aikaa, mutta kuitenkin.. kyllä se olisi kiva pojallekin, jos hän saisi terveet isovanhemmat).

Ja olen kyllä käynyt nuoruudessani juttelemassa psykologille näistä jutuista. Tällaisina päivinä vaan vituttaa. Tekisi mieli sanoa välit irti vanhemmistani. Mitä apua heistä on minulle? Vain harmia? Minä olen heitä joutunut elämän varrella tukemaan - eivät he minua!

Olisi kiva, jos edes isäni, työssäkäyvä ihminen tulisi välillä auttamaan minua. Yritän käydä lukion tällä hetkellä ja olisi kiva saada tukea, mutta ainiin.. eiväthän vanhempani usko minuun ja kykyihini! On tosi rankkaa uskoa vain itse itseensä (tämäkin syöksi minut joskus masennukseen). Onneksi minulla on edes kumppani, joka kannustaa minua elämässäni.
Onko kohtalotovereita?

Pelkään, että vaikka teen kaikkeni poikani eteen.. että munaan jotenkin samalla tavalla kuin vanhempani! Itse en käytä alkoholia kuin juhlissa (eli ehkä n. 1-2 kk välein) ja silloinkin juon niin, etten saa itselleni krapulaa. En voisi kuvitella pyytää tänne kavereitani ryypäämään lasten nähden, minulla on periaate, että lapsen ei tarvi katsella kännisiä ihmisiä.
Silti pelkään. Mitä, jos kuitenkin pilaan lapseni elämän? Yritän kasvattaa lapseni paremmin, kuin vanhempani minut, se on minulle todella tärkeää.

Onko kellään muulla samanlaisia pelkoja vaikka olisi ns. normaalista perheestä? Luin joskus, että vauva-aikana tämä olisi normaalia, mutta poikani 1,5 v ja silti usein ajattelen, että mitäää joooos? Mitä jos mokaan? Johtuukohan tämä siitä, että itse olen saanut niin huonon kasvatuksen, etten tässäkään luota täysin itseeni aina? Tai siis kyllä minä mielestäni olen hyvä vanhempi, mutta silti välillä on sellaista pientä pelkoa ja epävarmuutta.

Ps. En tiedä olenko aiemmin jakanut tätä täällä... Ja sanon vielä: En useinkaan puhu tästä kenellekkään, joskus kun olin masentunut purin tätä jatkuvasti johonkuhun ja jauhoin tätä osa osalta. Nyt tuli sellainen olo, että oli pakko kirjoittaa tämä kokonaan.. Vaikka pitkään aikaan minua ei ole tämä asia ärsyttänyt, mutta nyt kun haluaisin tukea, että joku kannustaisi "kyllä sinä saat lukion käytyä ja jatkat siitä sitten jonnekin muualle.." ja kun vanhempani eivät sitä tee... He eivät ole koskaan sanoneet, että olisivat minusta ylpeitä.....
Ja tiedän, ettei vanhempieni tarvitsisi edes tukea minua tässä iässä :D Mutta siis, jotenkin käy kateeksi ihmisiä, jotka kehuvat lapsiansa vielä kun he ovat aikuisiakin ja minä en ole ikinä saanut sellaista aidosti kokea....

Oo ylpeä itsestäs vaikka sun vanhemmat ei olisikaan! Sulla on taustalla kauheita kokemuksia, ja silti oot onnistunut ylläpitämään järjestystä elämässäs.

Mulla ei oo omaa kokemusta tollaisesta, mutta jos olisin vastaavassa tilanteessa, laittaisin välit kokonaan poikki vanhempiini. Ja asettaisin ehdoksi että kun juominen loppuu niin voidaan taas tavata. Hyvät vanhemmat, kuten sä, ansaitsee kunnioitusta. Mut kaikkia vanhempia ei vaan voi kunnioittaa jos ne ei edes yritä parastaan.

Varmasti jokainen vanhempi pelkää jollakin tavalla pilaavansa jotain, tekevänsä virheitä. Ja niitähän sattuu! Mä pelkään myös mokaavani, se tunne ei varmaan koskaan katoa kokonaan. Sulla on hyvä lähtökohta vanhemmuuteen siks että tiedät tasan tarkkaan mitä ET halua lapses näkevän tai kokevan.

Toivon sulle paljon voimia.

Olen joo monta vuotta yrittänyt pistää välit poikki ja aina keksin tekosyitä, jotta voisi olla yhteydessä. Kai se aina on niin, että kuitenkin toivon unelmissani, että he muuttuisivat.
Niin ei kuitenkaan ole...
Nyt poistin äitini Facebook-kavereistani, ettei tarvitse katsella sellasta tyhmyyttä.
Ja isäni kanssa keskustelin äsken puhelimessa, hänkin oli vaihteeksi kännissä/darrassa ja sain kuulla "kuinka vitusti suoraan sanottuna ärsyttää, että pyydät aina meiltä apua! Ja rahaa!! Ja soitat aina vaan, ku tarvit apua tai rahaa" <-- Neljä kuukautta sitten pyysin isältäni 20 e ja sitä ennen kuukausi sitten pyysin apua poikani hoidossa _KERRAN_. Pyydän heiltä yleensä rahallisesti apua KERRAN VUODESSA, jos edes sitäkään ja silloinkin n. 20-50 e.
No, nyt ei olekkaan kyseessä normaalit ihmiset.. Aina silti kadehdin salaa niitä, joidenka vanhemmat auttavat mielellään..
En voi edes hätätilanteessa pyytä apua heiltä, koska se on heille vaikeaa.
Itsekkyys.
Minun pitäisi kuulemma katsoa peiliin, koska pyydän heiltä vain apua koko ajan. Ihan käsittämätöntä. Ja isäni sanoi, että he ovat aina auttamassa! Mitä ihmettä? Ja kuulemma ovat aina tulleet ku on tarvinnu (niin, ehkä siis kerran puolessa vuodessa ja silloinkin on edessä tällainen helvetti jonkinajan kuluttua, koska heitä yksinkertaisesti ärsyttää auttaa...).
Kysyin häneltä suoraan, että ovatko he ikinä olleet oma-aloitteisesti auttamassa meitä tämän 1,5 v:n aikana? Hän meni hiljaiseksi ja alkoi taas syyttelemään minua ja kiertämään koko kysymystä.

Että oliskohan se tosiaankin aika sitten pistää välit poikki... molempiin.

Ja kiitos hienoista sanoista :) Olen ajoittain ylpeä itsestäni, koska olen joskus ollut pohjalla näiden vanhempienikin takia ja ajatellut, että minullakaan ei kivaa ja miellyttävää tulevaisuutta.

Hyvin samanlaista taustaa löytyy täältä... Isäni alkoholisoitui viime laman aikoihin ja siitä alkoi alamäki... ensin käyttö pysyi kohtuuden rajoissa, sitten alkoi häiritsemään työssäkäyntiä; yövuorossa piti vähän tissutella. Itsemurhaa isä yritti monesti.. Äitikin usein kuppia otti, mutta huolehti silti työnsä.. Satunnaista väkivaltaa meillä oli kotona, vanhemmat kuitenkin erosivat 90-luvun puolivälissä. Isä meni alaspäin koko ajan, asui murjussa jossa hiirenp**kaa oli joka paikassa, tupakoi sisällä yms, ei sinne kovin mielellään pienen lapsen kanssa menty, ajokortin isä oli menettänyt jo aikaa sitten.. Lopulta kuningas alkoholi vei isän reilu neljä vuotta sitten.
Äiti jatkoi elämäänsä ja löysi vierelleen ihanan ihmisen joka ei alkoholia juuri käyttänyt, tämä vaan väsyi äidin tissutteluun.. Tuli uusi mies, joka on varsinainen viskisieppo ja näkee pikku-ukkoja kännissä, on väkivaltainen yms. Yhdessä sitten juodaan kun aihetta juhlaan, kun v***ttaa...
Asuin aiemmin äidin lähellä ja kun jäin lasten kanssa yksin (lapset silloin 6v, 1v, 1kk) en saanut juuri koskaan apua. Taisi vuoden aikana käydä kaksi kertaa hoitamassa lapsia, että pääsin käymään lääkärissä, silloin oli eväspullo mukana...
Päätin sitten muuttaa 250km päähän, niin johan surkuteltiin "kuinka en voi enää olla avuksi kun niin kauas muutatte".. aivan kun sitä apua olis saanu edes silloin kun lähellä asuttiin...
Nykyään äiti on tämän viskisiepponsa kanssa edelleen yhdessä ja tämän miehen lapsenlapsia kyllä käydään kerran kuukaudessa hoitamassa.. ja ovathan he käyneet viiden vuoden aikana kaksi kertaa hoitamassa mun lapsia, mutta kiinnostus pyytää on todella matala koska AINA pitää olla alkoholi matkassa mukana..
Tukiverkosto siis todella pieni, uuden miehen vanhemmat kuolleet, lasten isä ei lapsiaan ota.. kyllä sitä kateellisena katselee esimerkiksi naapurin perheen "mummoa" joka käy auttamassa joka viikko, toisinaan joka päivä pyörähtää tuossa pihassa... Voi kun olisikin joku, joka voisi hakea maitopurkin puolestani, ettei tarvis aina koko pesuetta mukaan raahata... Nyt saatte väärän kuvan mun miehestä, se kyllä hakee, mutta tällä hetkellä laittaa firmaa pystyyn joten päivät venyy välillä...
Olen ylpeä siitä, että olen yksin ilman apuja saanut kasvatettua kolme lasta suhteellisen järkeviksi (tämä on kai suhteellinen käsitys??)

Mutta sitä siis yritän tarinallani kertoa, että kyllä sitä pärjää ilman vanhempien tukeakin.. ajattelen, että parempi laittaa välit poikki kuin kuunnella sitä syyllistämistä avun satunnaisesta pyytämisestä ja aina pahoittaa mielensä... 

Jos ei kokonaan pistä välejä poikki, ni näyttäisi olevan pieni tauko kohdallaan!! 
Ei takuulla ole mukavaa kuunneltavaa joka kerta kun haukutaan, aliarvioidaan yms.. 

Mä pidän äitistäni taukoja, en soittele, ja jos hän soittaa niin olen aika välinpitämätön sen juttuihin. Alkoholi tosin ei ole ongelmana lainkaan äidilläni, mutta se ainainen aliarvioiminen ja haukkuminen. 
Ja kyllä sitä pärjää ilman vanhempien tukea ja apua. Itsekin asun yli 200km kauempana suvustani, eli mulla ei ole mitään lähiverkkoa täällä missä asun, mihin voisin lapset laittaa hoitoon siksi aikaan kun esim. lääkärissä käyn yms. 

Jaksamista kovasti. 

Itsekin olen ajatellut muuttamista pois jossakin vaiheessa. Minulla ei ole täällä vielä edes mitään sydänystäviä, joita jäisin kaipaamaan eli, jos jossakin vaiheessa haluan lähteä isompaan kaupunkiin opiskelemaan, niin ei tule olemaan niin vaikeaa :D

Mutta niin, toisaalta helpottaa kuulla, etten ole yksin näiden asioiden kanssa. Tuntuu, että kaikissa neuvolan ja lehtien opuksissa korostetaan isovanhempien merkitystä..
Ja tosiaan, kun tuolla puistoissa niitä näkee päivittäin, jotka lastenlastensa kanssa touhuavat.

Minunkin äidilläni on olleet kaikki miehet juoppoja: Yksi oli tehtaalla töissä, kun tapasi äitini.. No, ei ollut kauaa, kun äitini houkutteli entistä pahemmille teille ja mies menetti koko omaisuutensa ja välit omiin lapsiinsa ja on nykyään sellanen puistojuoppo.
Ja nyt tämä nykyinen joutui jäämään jo eläkkeelle, kun aina vaan ryyppäävät äitini kanssa ja hän on saanut sairauksia siitä juomisesta, niinkuin äitinikin, jolla on maksakirroosi ja alkoholin aiheuttama osteoporoosi.
Minä vihaan alkoholia joka päivä enemmän ja enemmän.

Ja kuinka "normaalia" Suomessa pieni tissuttelu joillekin on.
Minua ei haittaisi, vaikka koko Alkoholi ja muutkin Päihteet katoaisivat koko maailmasta.
Miksi on niin vaikeaa olla SELVÄNÄ! Mun mielestä maailma tuntuu paljon mukavammalta, kun ei ole kännissä tai krapulassa. Hyi.

Ja alistaminen on kaikista pahinta. Etenkin kun ollaan lapsena alistettu. Menee kauan, kunnes osaa hiljentää sen alistajan äänen mielessään silloin kun pitää luottaa itseensä jossakin tai tehdä tärkeitä päätöksiä!

Ja tsemppiä muillekin! <3 Kyllä me joo pärjätään.

Oli mukava lukea tarinasi vaikka se ei mukavaa luettavaa ollutkaan. Hienoa että joku osasi pukea sanoiksi nuo tunteet.

Itselläni samanlaisia pelkoja jo nyt vaikka olen ensimmäisen raskauden alussa vasta. Pelkoja on ollut jo niin kauan kun olen osannut miettiä, että sitten joskus kun minulla on lapsi...

Tarinani on todella aljon samanlainen kuin sinun.. kerron nyt vain hiukan omastani. Isälläni on siis ollut alkoholi ongelma jo niin kauan kuin muistan. Tai molemmilla oli.. äitini tosin onnistui siinä missä sinun ei.. eli tappoi itsensä viinalla ja lääkkeillä kun en ollut vielä kolmeakaan ja pikkuveli reilun vuoden. Siitä isäni alamäki vasta alkoikin. Töissä hän kävi.. viikonloput olivat jotain hrveää. Sosiaalitoimsitossa ravattiin alvariinsa, mutta aina isä pystyi keplottelemaan ja näyttelemään loistovanhempaa. Koulunkäynti oli surkeaa kun porukkaa lappasi yömyöhään ja vanhat suomalaiset iskelmät soivat ja huuto raiukui sen yli eikä saanut nukuttua. Niin monesti muistan itkeneeni itseni uneen. Hyvä isä muuten yritti oli. Yritti ajatella parastamme, mutta alkoholismi on sairaus.. loppuenlopuksi se  viina kuitenkin oli tärkein. Jo hiukan vanhempana olin muutaman kerran leikkauksissa eri syistä. Edes silloin kun minua oltiin kotiuttamassa ei kukaan tullut hakemaan vaan jouduin soittamaan ystäväni vanhemmille ja menemään sinne yöksi. Toisen kerran jo seurustelin.. menin taksilla kotiin ja siellä oli täydet juhlat käynnissä jo aamu yhdeksältä. Pakkasin kimpsuni ja menin viikoksi poikaystäväni luo toipumaan.. olin tuolloin 17. Olemme seurustelleet nykyisen sulhaseni kanssa 16 vuotiaasta saakka. Nyt ollaan 23. Luulen että hän on pelastava enkelini ja syyni miksi olen vielä jaksanut. Tulevat appivanhempani ovat taas aivan toista maata.. sulhaseni ei koskaan nähnyt vanhempien ottavan alkoholia ennen kuin täytti 18.. Ja sittenkin hyvin harvoin! Olin 18 kun samantien muutin omilleni ja kaikesta avusta saan kiittä sulhaseni vanhempia. Isältäni en ikinä ole pyytänyt mitään enkä olisi mitään apua saanutkaan. Tulevien lapsien kanssa kaikki apu tulee myös varmasti heiltä.. luulen että enemmän kuin edes tarvitsemme!

Olen hoitaja ja kyllä tiedostan että alkoholismi on sairaus. Silti olen hyvin katkera kaikesta minkä olen joutunut kokemaan. Olisin ansainnut lapsuuden niinkuin kuka tahansa muukin, mutta viina vei sen minulta. Muistan esseen joka valitettavasti ei ole tallessa. Kirjoitin sen lähihoitajakoulun ensimmäisellä luokalla. Essee käsitteli aihetta minkälaisen lapsuuden haluan antaa omille lapsilleni. Pointtina esseessäni oli se, että aion tehdä kaiken päunvastoin kuin minun kanssani on tehty. Siinä ajatuksessa olen ollut jo pitkään ja vihdoinkin sen tullessa ajankohtaiseksi odotan innolla sitä että pääsen antamaan lapselleni ihanan ja turvallisen oikean lapsuuden jonka kaikki ansaitsisivat ja olemaan hyvä äiti.

Niinpä. Jokainen lapsi ansaitsee turvallisen ja hyvän lapsuuden. Aina ajattelen, että miten hemmettissä se on ollut omille vanhemmilleni niin vaikeaa.

Ja hyi. Muistan niin hyvin tuon tunteen, kun olisi halunnut nukkua, muttei voinut kun musiikki soi ja ihmiset pälättivät keskellä yötä.
Meilläkin tuota tapahtui aluksi vain viikonloppuisin..
Siitä se sitten siirtyi jo viikkorutiiniin, oli kiva olla väsyneenä ylä-asteella, just silloin ku olis pitäny parantaa arvosanoja ja hakea kouluihin.
Ai että.

Onneksi nykyään itselläni on hyvä elämä. Tätä varjelen ja arvostan. Vaikka kyllä tämä arki välillä on väsyttää kohta uhmaikäisen lapsen kanssa, mutta silti :) Sitä kun ajattelee edes mistä on lähtenyt joskus liikkeelle ja on silti saanut rakennettua oman elämän hyväksi.

Minäkin ehdottaisin sinulle sitä taukoa siitäkin vähästä ajasta, kun olette yhteyksissä vanhempiesi kanssa. Tuskin edes uskaltaisitkaan jättää lastasi äitisi hoitoon..

Minusta olet tosi hyvä äiti! Olet jaksanut yksin raskaan vauvavuoden ja teet kaikkesi, ettei oma lapsesi joudu kokemaan mitään kamalaa. Hienoa, että opiskelet,. Sinusta on siihen ja se on oikea tie! Sillä lailla pääset eteenpäin ja siihen ammattiin, josta haaveilet. Tiedän sen tunteen hyvin, miltä tuntuu, kun kukaan ei ole kannustanut. Minullakin isä on vähätellyt meitä lapsia...tosin hän on tarkoittanut hyvää ..hänellä on vain sellainen kummallinen tapa "suojella" lasta pettymykseltä. Jos ei tavoittele liikaa niin ei petykään. Minä hain ja pääsin opiskelemaan yliopistoon lapsuuteni unelma-ammattia niinkin myöhään kuin 28-vuotiaana. Olin riemuissani! Ystäväni ja puolisoni iloitsivat kanssani... Minun vanhempani sanoivat, että "ainahan voin palata työhön, jos minusta ei olekaan siihen".(yliopisto-opiskeluun)... Heti lukion jälkeen olin laittanut hakupaperit yliopistoon, mutta en ollut mennyt pääsykokeeseen (ei usko riittänyt että minulla muka voisi olla mahdollisuuksia päästä sinne). Itseluottamus kasvaa onneksi myös iän myötä, minulla siihen on vaikuttanut myös onnistuminen äitinä ja onnistuminen työelämässä. Sinulla on loistavat mahdollisuudet päästä vaikka mihin, jos uskot itseesi! Saman voit opettaa lapsellesikin pienestä pitäen.

Mietin, että onko sinulla elämässäsi muita sukulaisia kuin äitisi ja isäsi? Ovatko isovanhempasi elossa ja raittiita? Olisiko heistä sinulle tueksi? Entä onko ketään tätiä tai vastaavaa, joka asuu lähellä? Minulle ovat mummu ja ukki olleet tärkeitä aina, ilman heitä en olisi tällainen kuin olen. Nyt olen lähentynyt tätini kanssa kun mummua ja ukkia ei enää ole.

Jos tarvitset lastenhoitajaa, niin joskus voit varmaan käyttää sellaista, jolle pitää maksaa pieni palkkio. Esim. itselläni naapurissa asuva 16-vuotias tyttö käy joskus hoitamassa lapsiani eikä tuntipalkka ole niin suuri kuin Mll:n lastenhoitajilla, tosin mll:stä saa sellaisen hoitajan, joka löytyy helposti ja  johon voi helpommin luottaa.

Minäkin olen joskus kateellinen siitä, kun joillakin lasten kavereilla näyttää olevan niin hyvät suhteet isovanhempiinsa. Kuitenkin yritän sitten ajatella niin, että vaikka lapsillani ei ole läheisiä suhteita isovanhempiinsa, niin heillä on läheiset suhteet vanhempiinsa. Esimerkiksi; Vaikka pojan jääkiekkopeliä ei ole koskaan katsomassa mummu eikä ukki, niin isä on siellä valmentajana ja äiti on usein katsomassa. Eli muista sinäkin, kateellisuus on normaali tunne, eikä sille välttämättä voi mitään, mutta se ei kannata. Se on hukkaan heitettyä energiaa.

Tsemppiä sinulle elämääsi!!

Itse kanssa alkoholisti perheessä kasvanu. Nuorempana perheeseen kuului äiti, äidin miesystävä, minä ja puol isosisko (eri isät, itse en koskaan ole tavannut omaa isääni). Silloin meno oli kamalaa, oli perheväkivaltaa, jotkut joulut oli ryyppäys jouluja, just niitä kännikavereita siellä.

Kun oli kymmenen, äiti erosi tuosta miehestä ja yksin sitten kasvatti minua ja siskoa. Silloin jouduin raahaamaan äitiä kuppiloista koulun jälkeen. Äitillä oli yhen illan juttuja, joita hän raahasi meille yömyöhään, ja jouduin sitten kuuntelemaan kaiken maailman oksettavia ääniä...

Kun olin 13, päätin, etten enää hae äitiä kotiin kapakasta. Silloin itse tajusin, että hänhän se oli aikuinen, hänen pitäisi pitää huolta minusta, eikä toisinpäin.
Itse rupesin ryyppäämään 14 vuotiaana (maistelin jo 12 vuotiaana). Se oli ihanaa, pääsi pois siitä ahdistuksesta ja vastuusta. 18 vuotta täytettyäni en nähnyt selvää viikonloppua. Välillä hälytyskellot soivat, ja yritin hiljentää tahtia. Pysyin kuivin suin muutaman viikon, ja sitten taas lähti lapasesta.

Monesti mietin, että pistänkö välit poikki äitiini, kun en kestä sitä ryyppäämistä ja itsensä tuhoamista. Mutta en pistänyt. Pidin äitiin yhteyttä vain hänen ollessa selvinpäin. Äitini kuoli 10.02.12.

Nyt olen lukenut hänen vanhoja päiväkirjojaan monen kymmenen vuoden takaa (hän antoi eläessään siihen luvan), ja huomasin, että kaikissa toistuu sama: hän oli pahasti masentunut. En edes tajunnut sitä silloin kun hän eli, juu, tiesin että hän syö mieliala lääkkeitä ja noin, mutta että koko elämänsä aikainen masennus?

Nyt olen 26. Vielä viime keväänä join todella runsaasti, pakenin kaikkea ahdistavaa elämässäni. Yksi syy siihen oli, että olin vailla päämäärää. Minua ei ole koskaan kiinnostanut luoda uraa, tai mitään sellaista. Ainoa päämäärä minkä olin itselleni asettanut oli, että saan lapsia. Samantien kun teimme mieheni kanssa sen päätöksen, että aloitamme lapsen yrittämisen, huomasin, kuinka koko maailmani muuttui. Tulin raskaaksi samantien, joten viinasta oli helppo päästä eroon, vaikka koinkin (kauhukseni) vieroitusoireita ensimmäisinä kuukausina.

Itselleni tulee välillä pelko, että miten pärjään itse äitinä, mutta sitten lohduttaudun sillä, että en voi tehdä huonommin, kuin oma äitini teki.

Stemppiä sinne!

Todellakin nostan hattua että joku ottanut tämänkin asian esille.

Mulla on osittain samanlainen kohtalo kuin sulla, tosin vain äitini puolelta.

Äitihän on monisairas ja myös siihen lisäksi alkoholisti. Vanhempani erosivat kun olin itse 4 ja aluksi muutinkin äidin matkassa mutta ei hän ollutkaan kykenevä hoitamaan minua. Muutin sitten takaisin isän luo.

Välit äitiin olivat etäiset, olihan välimatkaakin monia satoja kilometrejä. Siskopuoleni asui kuitenkin muutaman kymmenen kilometrin päässä äidistä ja aina sillon tällöin kävinkin hänen luonaan kyläilemässä. Pari yötä olin myös äidin luona mutta silloinkin hän tarttui pulloon ja minä sitten osoitin koko illan mieltäni olemalla koko illan puhumatta. Kuvitelkaa, jos näkee kerran vuodessa lastaan ja sekin ilta pitää pilata juomalla...

No toinen paha paikka oli se kun aloin seurustelemaan, sitä sitten äiti pui millon mitenkin ja jopa alkoi soittelemaan tälle poikaystävälleni ja häiriköimään. Tilanne kuitenkin riitelemisen ja puhumisen ansiosta rauhoittui jotenkin.

No sitten muutaman vuoden kuluttua äitini sai päähänsä että hän on muuttunut ja halusikin sitten kokeilla uudestaan isäni kanssa asumista. Hän kun vannoi muuttuneensa. Paskanmarjat, sanon mä.

Kestihän sitä noin kuukauden päivät ennen kuin hän sitten muutti pois. Jano ilmeisesti oli niin kova.

Raskauduin sitten ensimäisen kerran ja olin toiveikas josko mummoksi tulo muuttaisi häntä mutta tällöinkin jouduin pettymään. Kutsuin hänet nimiäisiin ja hän väitti vastaan ettei häntä ole edes kutsuttu. Monesti patistin häntä katsomaan uutta laspenlasta mutta turhaan.

Yritinhän mä itsekkin että monesti kävisin hänen luonaan, millon hän oli "sairas" milloin puhelin oli poissa päältä.

Lopulta onnistuin menemään kylään lapseni ja avomieheni kanssa MUTTA tälläkin kertaa oli takana puoli pulloa Leijonaa. Olipa kiva tuoda lapsenlapsi ekaa kertaa näytille kun hän oli jo 1vuotta ja 8 kuukautta vanha ja silloinkin äitini oli kännissä. Ei hirveästi mieltä ylennä.

Onneksi kuitenkin isäni on ollut mitä mainioin ukki ja suuret kiitokset kuuluvatkin hänelle kun jaksoi minun oikut kun olin teini-ikäinen ja nyt on sitten Ukki lapselleni, isolla uulla. Saa nyt nähdä kun PikkiKakkonen on tulossa että milloin äitini tapaa hänet ja onko sillonkin TAAS tapansa mukaan kännissä.

Ehkä olen hyväuskoinen hölmö kun vieläkin toivon että joku päivä olisi parempi mutta hieman pelkään että se on turhaa. Pitäisi osata ajatella että alkoholismi on sairaus mutta se on kuitenkin itseaiheutettua.

Takaisin