Omaishoitajana puolisolle tai lapselle?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Jos teidän perheessänne tulisi tilanne, että joku tarvitsisi omaishoitajaa, alkaisiko jompi kumpi vanhemmista tämän perheenjäsenen omaishoitajaksi?

Luulen, että jos lapsista jompi kumpi tai mies tarvitsisi, saattaisin ruvetakin omaishoitajaksi.. Tai sitten jatkaisin urapolullani ja elättäisin perheen. En tiedä.

Minä olen lapseni omaishoitaja, ja ollut myös töissä samaan aikaan. Nyt toki olen äitiyslomalla, mutta töihin palaan kyllä sitten aikanaan. Omaishoitajuus ei siis automaattisesti tarkoita sitä, että täytyy jättäytyä työelämän ulkopuolelle, riippuu ihan hoidettavan tarpeista. Tällä hetkellä mun lapsi käy hoidossa ja muutaman vuoden sisällä menee kouluun, joten mun ei "tarvitse" olla hänen kanssaan 24/7. Riippuen siitä miten hänen koulunsa alkaa sujumaan, saatan tehdä sitten lyhyempää työaikaa.

En virallisesti ole ollut, mutta sitä se käytännössä pahimmillaan oli miehen sairastaessa. Tai siltä se vähintään tuntui vaikka syöpähoidot ei sentään invalidisoineet.

Ilman muuta. Olen jo kertaalleen hoitanut vanhempaani, eli kävin tämän aivojumpan läpi jo 20 vuotta sitten ja totesin, että niin kauan kuin on mahdollista hoidan perheeni itse, vaikka se vaatisi uhrauksiakin. 25-vuotiaana siis muutin takaisin vanhempieni luokse auttamaan heitä toisen vakavan sairauden vuoksi, ja 5 vuotta myöhemmin muutin jälleen takaisin omilleni.

Miehen ja lapsen hoitajana saattaisin onnistua, mutta en omien vanhempieni. Onneksi en ole ainoa lapsi.

Lasten omaishoitajaksi kyllä ryhtyisin, en tiedä onnistuisko miten miehen kanssa.. Iso ja tulinen mies, luulen että mun sielu ei ehkä kestäisi 24/7 :wacky:. Riippuisi kovin tarpeen laadusta. Tuo on kyllä itse meinannut että laitokseen vaan sitten.. Omaa isää kyllä haluaisin auttaa sitten kykyjeni mukaan, äidin kanssa ei ehkä taas sielu kykenisi, on niin raskas asenteineen. Saa nähdä tuleeko eteen missä kohtaa.

Meillä voi olla edessä miehen omaishoitajuus. Se ei tarkoittaisi 24/7 avustusta, vaan mm. lääkkeiden annostelua jne, mihin ei sairauden vuoksi pysty. Ehdottomasti hoidan työn ohella, jos on tarve. Lapselle jo harkittiin jossain vaiheessa omaishoitajuutta, mutta kunta laittoi silloin vastaan. On sitten tyydytty vain vammaistukeen ja hoitamiseen ilman korvausta..

Niin ja kysymykseen ryhtyisinkö omaishoitajaksi: Ryhtyisin miehelleni tai lapselleni, vaikka se raskasta olisikin.

Ukolle ja pojalle ryhtyisin, mutta en vanhemmilleni. Heillä on hyvät puolisot jotka varmasti hoitavat sen homman kunnolla jos niin tulee käymään.

Huh, vaikea kysymys. Miehelle ja lapsille ehdottomasti kyllä. Mutta omat vanhemmat sitten onkin aivan eri asia. Mä olen hoitaja ammatiltani ja asun lähimpänä vanhempiani, eli varmasti hommaa mulle yritettäisiin ohjata, mutta en tiedä olisko musta siihen. Tällä hetkellä, kun perheessä on pienet lapset, ei varmaankaan olisi.

Takaisin