Oma hyvinvointi

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sohwia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Sohwia

Sanavalmis juttuseppä
Marraskuunmammat 2015
Elomammat 2017
Nykypäivänä kun ihmiset tuntuu olevan kiireisiä ja monilla tuntuu olevan väsymystä/uupumusta, niin omasta hyvinvoinnista huolehtiminen olisi tärkeää. Siksipäs haluan kuulla, että miten te pidätte huolta omasta hyvinvoinnistanne?

Itse olen tällä hetkellä kotiäitinä ja vaikka elämäni ei sinäänsä ole ihan kauhean kiireistä ainakaan kodin ulkopuolella,niin koen oman hyvinvointini tärkeänä. Pidän hyvinvoinnistani huolta mm: liikkumalla ja ulkoilemalla joka päivä, sillä niistä saan itselleni energiaa. Myös oman ajan ottaminen on tärkeää eli lähden vaikkapa kotoa pois ja otan vain meidän vauvamme mukaan, jolloin esikoisemme jää isänsä kanssa kotiin. :)

Tämä aihe taitaa olla minulle omiaan. Sen verran stressaava elämäntilanne ja välillä tutut muistutteleekin että muista pitää huolta itsestäsi. No yritän parhaani. Aika olennainen asia tuossa asiassa on että otan omaa aikaa ja teen jotain mistä pidän. Varaan kalenteriin aikaa ihan vain rentoutumiselle kotona samoin kuin sille että tapaan välillä ystäviä jne. Yksi ehkä hieman yllättävä asia, jonka koen lisäävän hyvinvointiani on bujoni. Ensinnäkin se auttaa ajanhallinnassa ja asioiden muistamisessa. Toisekseen pyrin merkitsemään sinne joka päivä viisi positiivista asiaa päivässä. On hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään mikä tässä päivässä oli hyvää vaikka olisi ollut raskaampi päivä. :)

Minua kiinnostaa että millä tavoin te muut "otatte omaa aikaa". Siis oletan ettei kukaan jätä lapsia yksin, miten aikaa on "otettavissa" ja mistä? :)

En mitenkään, ei ole aikaa sellaiselle. Vauvavuosi on ollut elämäni raskain, eikä voimia tai aikaa ole mihinkään ylimääräiseen. Nyt kun vauva on jo isompi, pääsen joskus käymään ruokakaupassa tms. Koen sen kyllä raskaana pakollisena tehtävänä, en minään omana aikana.

Haluaisin/toivoisin, että voisin esim. nukkua joskus viikonloppuna 8 asti ja mies olisi vauvan kanssa. Saisin nukkua koko yön ilman herätyksiä. Tai saisin syödä päivässä kerran ruokani rauhassa lämpimänä. Voisin joskus viikonloppuna olla sohvalla katsomassa telkkaria ja mies menisi ulkoilemaan vauvan kanssa. Ehkä vielä joskus. Tällaisia suuria ja huikeita toiveita äidin hyvinvointiin.

Oma aika-kysymykseen. Ei ole omaa aikaa koskaan. Tai no käyn iltaisin saunassa 15 min ja sillä aikaa mies hoitaa vauvaa. Pienempänä tämäkään ei onnistunut.

Mä olen nyt ottanut itseäni niskasta kiinni ja hankin salijäsenyyden. Tavoite on käydä vähintään 2 krt viikossa. Miehelle olen sanonut että se on onnistuttava. Mun omasta itsestä huolehtiminen on ollut viimeiset 5v. aivan nolla. Toi kaksi kertaa viikossa ei voi olla liikaa vaadittu jotta minäkin voisin hyvin ja jaksan pyörittää arkea.

Mä aloitin n. vuos sitten käymään taas salilla käly kokelaan houkuttelemana. Houkutteli mut vielä mukaan salin pien ryhmään. Ekat kerrat oli kyllä ihan kamalia mut kunto alkoi nousta kohisten.
Ekalla kertaa laps oli huutanut iskälle 2h. Mies tuumas vaan et siinähän huutaa. Antoi näin kehoituksen jatkaa harrastusta.
Viime syksynä jatkettiin taas saman ohjaajan pien ryhmässä ja saatiin kiva porukka kasaan jonka kanssa harrastaa. Whats up ryhmässä lentää viestit ja lähes aina saa jonkun kaverin salille mukaan.
Nyt huomaa että tuo kyllä jaksamista omaan arkeen.
Tuntuu että mieskin nauttii saadessaan viettää aikaa lapsen kanssa.

Minua kiinnostaa että millä tavoin te muut "otatte omaa aikaa". Siis oletan ettei kukaan jätä lapsia yksin, miten aikaa on "otettavissa" ja mistä? :)

Minä otan omaa aikaa 1-2 kertaa viikossa käymällä kuntosalilla, jolloin mies on meidän molempien lasten tai pienemmän kanssa kotona. Oon siis kotiäitinä tällähetkellä ja olen reilut 2,5 vuotta ollut kotona, joten kotoa pois pääseminen on ns. henkireikä itselle. Ja koen, että iltaisinkin otan hetken omaa aikaa siis silloin, kun olen saanut lapset nukutettua eli saan edes puolisen tuntia tehdä kotitöitä rauhassa tai vaikka lukea hetken lehteä.

Mulla ei vielä ole vauvan kanssa kiirettä, mutta kyllä opiskelutkin pitää kiireisenä. Pyrin käymään ulkoilemassa usein ja syömään terveellisesti. Opiskelija-budjetti kyllä joskus vähän hankaloittaa sitä. Musiikin kuuntelu on kanssa yksi tärkeä hyvin vointiin vaikuttava asia. :)

Esikoisen jälkeen mä olin todella huono ottamaan omaa aikaa, kirjaimellisesti en poistunut ilman vauvaa mihinkään, korkeintaan ruokakauppaan aina silloin tällöin. En vaan osannu olla ilman lastani, ja olin muutenkin aika armoton itselleni tuolloin. Mutta nyt toisen lapsen myötä oon oppinut olemaan itselleni armollinen, ja otan omaa aikaa. Oon alkanut taas salilla käymään, ja oon siitä innostunut niin tosissaan että käyn viikossa 4 - 5 kertaa. Jätän lapset miehen kanssa hyvillä mielin kotiin ja tyhjennän ajatukset ja keskityn vain itseeni. Salin jälkeen tulee todella energinen ja hyvä fiilis. :) Kaupassa käyn nykyään melkeinpä aina yksin, ja välillä pelkkä kauppareissu yksinään piristää sen verran, että kotona jaksaa taas ihan erilailla. Kyllä se pienikin hengähdystauko tekee ihmeitä.

Takaisin