Olisiko tässä mallia Suomen syntyvyyden nostamiseen? Mielipiteitä?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Huli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin, onhan se naurettavaa, että jos yhteiskunnan mielestä syntyvyys on tärkeä asia, niin Suomessa naisen toimeentulo tippuu rutkasti syntymän jälkeisinä vuosina, jopa köyhyysrajalle, ellei joku muu häntä elätä.

Olisi kyllä mahtavaa jos voisi olla 1,5v kotona lapsen kanssa täydellä palkalla!
Minusta on hämmentävää, miksi tätä ei pidetä itsestäänselvänä. Onko meidät kasvatettu ajattelemaan, ettei meidän ajalla ole arvoa? Kun työtön jää kotiin, hän saa ansiosidonnaista, mutta kun sinne kotiin jää tekemään yhteiskunnalle hyödyllistä 24/7 työtä, niin siitäpä saakin naurettavan pikkusumman rahaa, jolla ei edes tule toimeen.

Näinhän se on. Ansiosidonnainen loppuu lapsen ollessa noin 9kk. Kotihoidontuki on täysi vitsi, jos omia säästöjä ei olisi, niin joutuisin olemaan täysin miehen ”armoilla”.

Tosin esikoisenkin kanssa mies maksoi kaikki ruuat, vakuutukset yms. Itse maksoin vain asuntolainaa ja yhtiövastiketta.

Lisäksi työpaikalle on pakko palata ”ajoissa”, mikäli ei halua olla ensimmäisenä YT-jonossa.

Suomen nykyinen systeemihän tuntuu olevan rakennettu sillä ajatuksella, että jokaisella äidillä on kohtuupalkkaisessa ansiotyössä käyvä kumppani, joka hoitaa elättämisen lasten ollessa pieniä. Ehkä vähän vanhanaikaista, mutta eiköhän nyt kuitenkin ole jotain uudistuksia tulossa. Olisi kyllä mielestäni kuitenkin hieno tuo Viron malli. Itse olen ollut siinä mielessä onnellisessa asemassa, että on ollut lapsen isä töissä niin, ettei ole rahallisia ongelmia ollut kodinhoidontuella ollessakaan, mutta eipä silti niillä tuloilla juhlita ja pennoset on laskettava. Olisihan se mieltärauhoittavaa, jos itsekin pystyisi tuomaan enemmän yhteiseen kassaan rahaa kotona lapsen kanssa ollessakin.

Siitä en ole ihan varma, nousisiko syntyvyys tällä Viron systeemillä täällä meillä. Olen ollut jotenkin siinä olettamuksessa, että ne jotka haluavat lapsia, yrittävät joka tapauksessa niitä hankkia ja sitten vaan pennosta venytetään, mikäli taloudellinen tilanne on hieman heikompi. Jos ei ole aikeissa muutenkaan perhettä perustaa, tuskin tukiuudistukset merkittävästi asiaa muuttavat.

Tuo viron malli kyllä kuulostaa itsestä todella hyvältä. En nyt itse kyllä lähtisi pelkästään sen takia lisää lapsia tekemään, mutta helpottaisi varmasti monenkin kohdalla pohdintaa siitä onko useampaan enää varaa.
Meillä ainakin säästöt hupeni kun 2 vanhinta hoidettiin kotona, kolmas pitikin sitten jo alle 1v laittaa päiväkotiin kun ei enää ollut varaa olla lisää kotona.
Nyt kun neljäs tulossa niin kyllähän tuo suurperhe lisäkin helpottaisi kummasti, eikä tarvitsisi edes miettiä milloin lapsi hoitoon vielä pitkään aikaan.

Viron malli kuulostaa minustakin hyvältä. :) 9kk ikäinen on mielestäni tosi pieni hoitoon ja siitä eteenpäin äidin tulot on todella alhaiset. Ei varmaan kukaan lapsilukuun tyytyväinen hankkisi enempää lapsia vaikka muutos tulisi, mutta voi olla että osa jättää hankkimatta lisää lapsia juuri raha-asioiden vuoksi. Kenties ainakin osa epäröivistä hankkisi enemmän lapsia ellei se tarkoittaisi sitä että on melkein kolmosluokan kansalainen. Tai ainakin sellaisena kohdallaan, kun tuet on heikommat kuin työttömällä.

Ainakin yksi kaverini on todennut, ettei voi yrittää toista lasta, koska rahat eivät riitä.

Takaisin