Suomen nykyinen systeemihän tuntuu olevan rakennettu sillä ajatuksella, että jokaisella äidillä on kohtuupalkkaisessa ansiotyössä käyvä kumppani, joka hoitaa elättämisen lasten ollessa pieniä. Ehkä vähän vanhanaikaista, mutta eiköhän nyt kuitenkin ole jotain uudistuksia tulossa. Olisi kyllä mielestäni kuitenkin hieno tuo Viron malli. Itse olen ollut siinä mielessä onnellisessa asemassa, että on ollut lapsen isä töissä niin, ettei ole rahallisia ongelmia ollut kodinhoidontuella ollessakaan, mutta eipä silti niillä tuloilla juhlita ja pennoset on laskettava. Olisihan se mieltärauhoittavaa, jos itsekin pystyisi tuomaan enemmän yhteiseen kassaan rahaa kotona lapsen kanssa ollessakin.
Siitä en ole ihan varma, nousisiko syntyvyys tällä Viron systeemillä täällä meillä. Olen ollut jotenkin siinä olettamuksessa, että ne jotka haluavat lapsia, yrittävät joka tapauksessa niitä hankkia ja sitten vaan pennosta venytetään, mikäli taloudellinen tilanne on hieman heikompi. Jos ei ole aikeissa muutenkaan perhettä perustaa, tuskin tukiuudistukset merkittävästi asiaa muuttavat.