Oliko raskausvatsa isompi seuraavissa raskauksissa?

Mulla omasta mielestä raskausvatsa ollut joka kerta melko saman kokoinen ja ekasta ja kolmannesta painokin tasan samassa synnyttämään mennessä (toisesta 10kg vähemmän). Silti joka kerta tullut uusia raskauarpia, että kai se sitten sitten on vähän isompi ollut, vaikka ei silmämääräisesti ole huomannut.

Oli isompi, mutta toisella kerralla olikin kaksoset. Merkittävästi isompi ei siihen nähden ollut, kasvoi noin sf-mittakäyrästön verran isompana: ensimmäisessä raskaudessa alimmalla käyrällä ja kaksosraskaudessa ylimmällä käyrällä, eli olisi mennyt yksösvatsastakin, eikä monet uskoneet edes ihan lopussa, että kaksoset on tulossa :). Omasta mielestäni olin toki valtava, johtuen isolta osin siitä, että vatsa oli kirjaimellisesti täynnä vauvoja ja olo tukala :grin.

Aika tavalla samankokoinen on ollut kummassakin raskaudessa. Nyt ollaan 38+ viikoilla ja vastaa sf-mitta suurinpiirtein esikoisen raskausaikana mitattuja. Ensimmäisten kuukausien aikana tässä toisessa raskaudessa vatsan kasvu oli kuitenkin nopeampaa.

Toisessa raskaudessa sf-mitta meni loppuraskaudessa yläkäyrillä. Ensimmäisessä raskaudessa oli kaksosvatsa, joka meni käyrien yläpuolella. Minusta kuitenkin tuntuu, että olivat melko saman kokoiset loppuraskaudesta.

Mulla oli esikoista odottaessa raskausvatsa vähän isompi, kuin tokaa odottaessa. Hassua, kun oletin menevän toisinpäin!

Kaksi raskautta takana ja molemmissa vatsa ilmestyy ihan viimeisellä kuulla ja silloinkin ainoastaan niin, että näytän vähän lihonneelta....

Oli tosi paljon isompi, koska toinen oli melkein kilon isompi syntyessään, istukka tosi suuri ja toooosi paljon lapsivettä. Ekassa oli tosi vähän lapsivettä. Saapa nähdä miten nyt kolmas... vatsalihasten erkauman vuoksi muutenkin tuosta navan kohdalta ikävä pullotus, vaikka vauvan takia ei vielä mitään.

Takaisin