oletteko ottaneet sikainfluenssa rokotteen

hellokitty-

Näppärä viestien naputtelija
perustelkaa jos ette ota. minä oon kahden vaiheilla, tänään olis mahdollisuus käydä ottamassa mutta en omasta mielestäni ole saanu tarpeeks informatioo haitoista.
 
En ole ottanut enkä meinaa ottaa. Sairastin luultavasti sikainfluenssan (lääkärin veikkaus, ei testattu) viime syksynä ja toivon, että sain siitä vastustuskyvyn. Alkuun kyllä mietitytti kun puhuttiin, että tauti olis muuntunut ja ei riittäisi että on sairastanut.. Mutta nyt ilmeisesti tartuntoja ei enää pahemmin ole ilmennyt, kun lehdissä ei niistä hehkuteta niin en oo asiaa murehtinut. Ja neuvolassakaan ei ole kyselty olenko ottanut/aionko ottaa.
 
Okei, tota minä oon kuullu et niistä voi tulla keskenmeno?
Se on kuulemma tosi vahvaa tököttiä mitä ne käteen pistää.. Ja sit yheltä kaverilta kuulin et joskus aiemmin jossain muussa maassa oli kuulemma syntyny vammasia lapsia paljon enemmän kun normaalisti just niihin aikoihin kun kehotettiin ottamaan rokote...
Sillä vähä jännittää...
 
pakko tulla tuolta "naapurista" kommentoimaan :) Otin syksyllä rokotteen (n. rv 15) ja kaikki ollut vielä toissa viikollakin hyvin ultrassa.  Jos teidän tilanteessa nyt olisin en ottaisi rokotetta, koska sikainfluenssaa on niin vähän enää liikenteessä.

Masaaaaaa <3
 
Inxu mut eikös sitä epäillä et se keväällä palaa pahempana? niin minä oon kuullu.. hitto ku ei tiedä ottaisko vaiko ei. sit kyllä harmittais jos sairastuisin siihen ja joutuis pelkäämään lapsen puolesta.. ei se siitä varmaan selviäis?
 
Mä en mistään virallisista lähteistä oo lukenu asiasta, mutta töissä tulee noi laadukkaat iltapäivälehdet luettua [:D] Niissä alkuun hehkutettiin, että keväällä tulee uusi aalto. Mutta sitten mun mielestä sitä ei alkanu näkymään ja sitten sanottiin, että se tuleekin syksyllä. Niinpä mä oon ajatellu miettiä asiaa uudestaan sitten jos siltä syksyllä näyttää. Eipähän sitten oo enää maha-asukkia, jota murehtia!
 
Sukupuolesta ei oo meillä vielä mitään hajua. Joskus kauan sitten kavereitten kanssa sanottiin mahaa masaksi (ei mitään hajua mistä se tuli..) eli maha-asukin sijasta meillä on masa-asukki eli masa <3 Jotenkin mulla on kyllä ihan poikaolo! Ja oon huomannut, että muutkin ajattelee tätä poikana vaikka ei tiedä lempinimeä eikä mun fiiliksiä [:o]
 
Terve vaan Inxu [;)]
 
En ole ottanut, enkä aio, ainakaan raskauden aikana, ottaa. Annieta komppaan ja todennäköisesti sairastin possunuhan jo viime syksynä, joten toivon siitä riittävän vastustuskykyä. Influenssan todellista laatua ei kohdallani tutkittu, kun paikkakunnalla oli silloin niin monta sairastunutta ja possunuhaksi todettua tapausta, oireet kyllä täsmäsivät tautiin.

Mielestäni ei ole myöskään riittävästi tutkimuksia ja pitkäaikaisvaikutuksia selvillä kyseisestä rokotuksesta, mutta en ole myöskään löytänyt tutkimuksia siitä, että itse rokotus aiheuttaisi jotakin ongelmia. Aika tuntematon maaperä siis puoleen ja toiseen. Ja mielelläni luen kaikista tutkimuksista koskien kyseistä tautia, jos joku tietää hyviä linkkejä.

Oon ajatellut, että seuraava epidemia on todennäköisesti tulossa vasta sen jälkeen, kun lapsonen on jo syntynyt. Synnytyksen jälkeen, jos rokotuksen vielä saa niin voisin ottaa, kun käsitykseni mukaan lapsi saa vastustuskyvyn myöskin äidin maidon välityksellä (korjatkaa, jos olen tässä väärässä)

Yksi asia, mikä vahvistaa mielipidettäni, että en ota, on uutinen siitä, että suomessa saattaisi nyt olla riittävästi rokotettuja ihmisiä, jonka seurauksena uutta epidemiaa ei enää kauhean laajana tulisi.

http://www.ksml.fi/uutiset/sikainfluenssa/thl-sikainfluenssan-toinen-aalto-j%C3%A4%C3%A4nee-heikoksi/548702

Ja tämän uutisen mukaan seuraava epidemia olisi odotettavissa vasta syksyllä

http://www.ksml.fi/uutiset/sikainfluenssa/sikainfluenssa-kolkuttelee-pian-rokottamattomien-ovia/540924

Ja Viirukhanin laittama linkki tuonne yleisen puolen keskusteluun, joka taas puoltaa sitä, että rokote olisikin ihan hyvä ottaa.

http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2010/03/1082022

Lopullinen asia, mikä sai mieleni kääntymään siihen, että en ota, on ajatus siitä, että joudun käyttämään muita lääkkeitä raskauden aikana, en kuitenkaan kuulu mihinkään muuhun riskiryhmään kuin raskaana olevat, joten olen jokseenkin ihan perusterve, niin en halua pikkuista altistaa enemmälle lääkekuormalle kuin on pakko. Otan siis vastuun siitä, että jos vielä sairastun ennen lapsen syntymää, niin sitten kannan seuraukset, kun en sitä piikkiä ottanut, jos niitä seurauksia tulee.
 
H1987: Tuon australialaisen tutkimuksen mukaa, jossa raskaana olevia sikainfluenssan sairastaneita oli tutkittu ja osalle oli tullut ongelmia, niin aika pieni osa se kuitenkin on, jotka oli kuolleet. MTVn uutisesta ei kuitenkaan käy ilmi esimerkiksi se, että ovatko tutkimukseen osallituneet olleet muuten esimerkiksi perusterveitä tai onko tapauksiin liittynyt jotakin mahdollisia muita komplikaatioita tai sairauksia. Ja sanotaanko, että tieteellisesti merkittävä riski kuolla, mutta maalikon silmissä ei kauhean suuri kuitenkaan eikä ainakaan tarkoita, että lapsella ei olisi mahdollisuutta selvitä, jos sairastuu.

Joten ei se välttämättä tarkoita, että jos ottaa rokotteen/ sairastaa sikaflunssan lapsi ei selviäisi. Tällä hetkellähän tavalliseen flunssaan kuolee enemmän ihmisiä, mitä possuflunssaan on kuollut.

Kaverini taas sairasti sikaflunssan raskaana ollessaan viime syksynä ja ainakin vielä eilen oli innolla saammassa lapsen ensi kuussa.
 
Otin rokotteen helmikuussa. Pohdin pitkään otanko vaiko en. Otin rokotteen jo ihan siitäkin syystä, eetä työskentelen koulussa. Vaikka suurin osa teineistä on rokotettu, niin koulu on kuitenkin sellainen paikka, jossa taudit leviävät helposti.
 
Mä otin sillon töideni puolesta ihan ensimmäisten joukossa kun alettin rokottaa hoitoalan henkilökuntaa. Ja olenkin säästynyt siltä. Eli silloin en vielä todellakaan ollut raskaana. Nyt jos en olisi ottanut niin tuskin ottaisinkaan raskausaikana, en tiedä. 
 
Joo en minäkään sit ottanu.. pitkään tuskailin kotona eilen et lähenkö vai enkö lähe.. ja tulin siihen tulokseen että en lähe. =) mut kyllä se sit harmittaa jos se possuflunssa iskee.. mut toivotaan vaan parasta, että kaikki säästymme siltä ja otetaan sitten syksyllä! ja niin lueskelin et jos nyt ottas eli toisella kolmanneksella niin se ei suojais vastasyntynyttä vauvaa ja sitä ei vois rokottakkaan, et toisaalta ihan fiksuu ottaa syksyllä ja vauva saa tissimaidosta sit vastustuskykyä siihenkin!
 
Otin sika- ja kausi-influenssapiikit jo viime syksynä ennen kuin raskaus alkoi, koska kuulun riskiryhmään syystä jota en tiedä. Olisin ottanut raskauden aikanakin, mutta aina parempi että tuli saatua piikki jo etukäteen. Ei huvita riskeerata possun kanssa, kun kausi-influenssankin kanssa olin vuosi sitten hengenvaarassa. Ja onhan se kausi-influenssakin aina kovatauti ihan kelle tahansa, aikuiseen ihmiseen pistää 39-40 C kuumeen, vetää voimat pois kokonaan, tekee hirveät lihaskivut ym.

Olen sairastanut kausi-influenssan useita kertoja, ensimmäisellä kerralla jälkitautina tuli kilpirauhastulehdus ja koko pirun elin sitten vaurioitui lopullisesti ja olen elinikäisellä lääkityksellä (jonka sain kärsittyäni vajaatoiminnan oireista 10 vuotta), pari pitkittynyttä keuhkoputkentulehdusta myös jälkitautina ja viime keväinen tauti vei lopulta sydänosastolle sairaalaan ja vaati puoli vuotta toipua normaalikuntoiseksi.
 
Ohhooh aikamoinen tarina!!
Oletko Pippula nyt kuitenkin ollut ihan hyvävointinen raskausaikana? Voimia sinne sulle kovasti. <3
 
Superallergisena astmaatikkona olisin muutenkin ollut riskiryhmässä. Kausi-influenssan sairastin jo syksyllä ja yleensä tämäntyyppisistä taudeista päädyn sitten ties minkä hengenahdistuksen sun muun takia päivystykseen/sairaalaan. Ehdottomasti olen sitä mieltä, että happivajaus keuhkokuumeista sun muista nyt puhumattakaan olisi ollut mahamatkustajalle pahempi juttu joten otin rokotteen. 
 
Juu, ei voi muuten valittaa paitsi pahoinvointi on ollut rajua ja anemiaa on. Nyt olen enää ihan satunnaisesti oksennellut, mutta edelleen melkein kymmenen kiloa on paino pienempi kuin ennen raskautumista ja yli kaksi kuukautta meni ihan punkan pohjalla yrjöillessä. Anemia oli odotettavissakin tuon huonon syömisen takia.

Onneksi ei ole ollut selkävaivoja eikä muutakaan sellaista. Tautejakaan en ole onnistunut hankkimaan, poislukien sitkeä hiivatulehdus. Pientä kurkkukipua oli jossain vaiheessa, mutta voin sanoa pysyneeni ihan terveenä [:)]
 
Kävin ottamassa rokotteen nyt raskauden aikana, taisi olla vk 16. Kauan sitä pohdein ja pyörittelin mielessäni että otanko ja miltei jo olin luopunut ajatuksesta kun mies sitten oli aamu tv:stä eräs aamu nähnyt jotain juttua siitä miten sikainfluenssa voi olla raskauden aikana huomattavasti luultua vaarallisempi, kun naisen oma immuunijärjestelmä muuttuu niin se ei ole silloin vahvimmillaan. Edellisenä iltana ennen piikille menoa lueskelin vielä netistä kaikenlaisia kauhutarinoita piikin sivuoireista yms ja katsoin muutaman hirveän videon youtubesta niin etten saanut koko yönä unta ja piikille mentäessä olin aivan paniikissa. Onneksi se täti siellä oli tosi mukava ja osasi minut rauhoitella, eikä sivuoirainakaan tullut muutakuin vilunväristyksiä ja kaamean kipeä pistokohta monta päivää mikä häiritsi varsinkin yöllä kun muutenkin vaikea masun kanssa löytää hyvää nukkuma-asentoa niin yksi nukkumakelvoton kylki siihen joukkoon oli vähän liikaa [:D]

Minusta kuitenkin tuntuu että ehkä turhaa paniikkia tuosta asiasta on lietsottu eikä kukaan ole sen huonompi ihminen jos ei piikkiä ottaisikaan.. Loppujenlopuksi niin vähän asiaa tutkittu että vähän varauksella itsekkin asian kanssa olen..
 
minä/me ollaan oltu kahdenvaiheilla ottamassa sikapiikkiä, mutta nyt ollaan tultu siihen tulokseen ettei oteta. lopullinen päätös tuli kun oon keskustellu muiden mammojen kans jotka on ottanu sen, kun moni on jälkeenpäin katunu ja siksi kun ei oo mitään tietoa miten se vaikuttaa myöhemmin kasvavaan lapseen.
 
Otin itse rokotteen viime vuonna silloin kun rokotteita annettiin ja sikaflunssaa uutisoitiin kovasti, olin silloin raskaana noin vk6, reilu viikko sen jälkeen raskaus meni kesken. En tiedä johtuiko rokotteesta vai oliko ns. "normaali" keskenmeno joka olisi muutenkin ilman rokotetta mennyt. Ja kukaanhan ei tätä osaa kertoa johtuiko rokotteesta vai ei. Tiedän myös yhden toisen tapauksen joka alkuraskaudessa sai rokotteen ja pian sen jälkeen keskenmenon. Nuo rokotteet on niin kaksi piippuisi juttuja kun ei aina tiedä kuinka hyvin niitä on tutkittu. [:@]
 
Takaisin
Top