Oletteko olleet paljon pois töistä ja kotona sairaan lapsen kanssa?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Kuinka usein olette olleet poissa töistä lapsen sairastumisen vuoksi? Oletteko olleet palkatta poissa? Tuleeko poissaolopäiviä nykyään enemmän?

Nyt koronan takia oli paljon enemmän sairauspoissaoloja. Sunnilleen kerran/kaksi kuussa n.5 päivää ja miehellä sama. Hoidetaan yleensä vuorotellen. 3 lasta päiväkodissa eri ryhmissä, niin helposti keräävät kaikki kiertävät pöpöt. Olen myös ollut pidempään kipeän lapsen kanssa pois töistä kun hän sairaalahoidossa ja sen jälkeen kotona, mutta niiltä päiviltä sai Kelasta erityishoitorahaa.
Ennen koronaa oltiin vain selkeästi kipeät päivät pois, nyt saattaa sama lapsi olla pelkän nuhan takia 2-3 viikkoa putkeen pois hoidosta jos yskä tai rään tulo ei ole loppunut.
Mulla lapsen takia saa 3 päivää palkkaa (miehellä 2) ja loput palkatonta. Usein myös itse saanut saman taudin niin mennyt ne jotka olisi ollut palkattomia päiviä sitten omalla sairaslomatodistuksella. Nyt itse ollut raskauden takia kuukauden palkallisella sairaslomalla ennen äitiysloman alkua.
Ennen lapsia oli ehkä kerran vuodessa joku kuumeen nostava tauti niin että olin pari päivää pois.

Kun aikoinaan päiväkotiarki alkoi (ennen koronaa) pystyin 4kk:n aikana olemaan kaksi erillistä täysviikkoa töissä. Muutoin oli aina joku flunssa liikkeellä ja vähintään yksi päivä viikosta (ma tai pe) oltiin poissa, usein kuitenkin enemmän. Sitten rauhoittui, ja n. kerran kuussa oltiin kipeenä. Kun korona-aika tuli ja toi tiukemmat rajoitukset ja suositukset, ei päiväkodista tullut enää kotiin jatkuvasti tauteja. Nyt kun ihmiset selkeästi on alkanut höllentämään suositusten noudattamisen kanssa, kun on pöpöjä tuotu kotiin enemmän.

Muokattu viimeksi:
Meillä mies hoitaa lasta, jos ei pääse päiväkotiin. Elokuusta lähtien on kahdesti käynyt koronatestissä ja molemmilla kerroilla oli 2-3 päivää kotona.
Mies tekee samalla töitä, joten ei mitään isompaa ongelmaa ole ollut.
Keväällä lapsi oli sairaalassa. Minä olin silloin poissa töistä, mutta sain sen järjestettyä työvuorojärjestelyin niin, ettei mennyt palkattomaksi, vaikka olin viikon poissa.

Takaisin