Oletteko oikea- vai vasenkätisiä?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Oletko oikea- vai vasenkätinen? Vai ehkä sekä että? Entä puolisosi ja lapset? Uuden artikkelimme mukaan asia määräytyy jo kohdussa, mutta ei olekaan täysin yksioikoinen. Ihminen joka vaikka kirjoittaa oikealla kädellä ei välttämättä ole oikea kätinen. Ainakaan täysin. Artikkeli luettavissa täällä.

Me ollaan koko perhe oikeakätisiä. En myöskään ole pannut merkille että tekisin mitään artikkelissa mainittuja asioita vasemmalla kädellä.

4/5 oikeakätisiä, esikoispoika (6v) aina käyttänyt vasenta kättä enemmän, ja nykyään siis on kokonaan vasenkätinen. Oli syntyessään rv 40 alle 3kg, mutta sai ihan täydet apgarpisteet.

Mies ja esikoinen ovat ihan puhtaasti oikeakätisiä. Minä olen vasen/molempikätinen. (Voin esimerkiksi laittaa ripsiväriä molemmilla käsillä. ) Pienempi tuntuu ottavan kaikki lelut aina ensin vasempaan käteen, että saa nyt nähdä.

Oikeakätisiä ollaaan. Esikoinen vaikutti aluksi vasenkätiseltä, haki tavaraa enemmän vasemmalla, otti kynän vasempaan jne. Nyt on kuitenkin jo vakiintunut oikeakätiseksi. Itsekin teen jotain vasemmalla kädellä, enemmän oikeakätinen kuitenkin.

Vasen- /molempikätinen. Heitän palloa ja leikkaan saksia oikealla kädellä, mutta syön, kirjoitan, pyyhin, piirrän jne vasemmalla :grin lapset vaikuttavat olevan oikeakätisiä, samoin isänsä.
Olin täysiaikainen ja 3500kg, lapsena keskivertoa fiksumpi mutta liikunnallisesti en keskivertoa kummoisempi. Apgareista en tiedä.

Mummoni oli vasenkätinen, mutta siihen maailman aikaan sitä ei katsottu hyvällä niin pakottamalla opettivat oikeakätiseksi (kirjoittamaan). En ole hoksannut katsoa/kysellä muita askareita, että kummalla kädellä tekee:wideyed:

Olen vasen/sekakätinen. Kirjoitan, piirrän ja virkkaan vasemmalla, mutta kaiken muun teen oikealla, mukaan lukien neulomisen, ompelun ja pallon heiton. Lapsia ei vielä ole, mielenkiinnolla odotan kumpia heistä mahdollisesti tulisi, mies siis oikeakätinen.

Minä olen vasenkätinen. Tuosta listasta ainoa jota teen oikealla kädellä on saksilla leikkaaminen.
Mies on oikeakätinen samoin toinen lapsista. Nuorempi vaikuttais vasurilta mutta ehkä aika näyttää sen, hän on vasta 2,5v.

Mun pappa oli vasenkätinen mutta hänet pakotettiin oikeaks sillon aikoinaan. Mikä on ihan kamalaa. Mietin jos mun nyt tarttis opetella oikealla kirjoittamaan. Molemmat vanhempani ovat oikeakätisiä. Meidän perheen lapsista 2/5 on vasureita.

Takaisin