Oletko virponut lapsena?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Nyt ei pahemmin virvota, mutta oletko itse virponut lapsena? Miten pukeuduitte? Kertokaa virpomismuistot. :)

Itse virvoin ainakin muutamana vuonna perinteiseksi noidaksi pukeutuneena. Äiti piirsi meikeillä (liioitellun) punaiset posket ja pisamia. Pukuun kuului myös päässä oleva huivi ja mustavalkoinen hame. Kiersin naapurustoa joskus yksin, joskus kaverin kanssa. Asuin silloin pienellä paikkakunnalla ja naapurusto oli enemmän tai vähemmän tuttua. Ensimmäisellä kerralla oli veli henkisenä tukema mukana, mutta meni aina piiloon kun soitin ovikelloa.

Virvottiin veljen kanssa joka vuosi isovanhemmille. Äiti piirsi yleensä meille pisamia, punaiset posket ja tummat kulmat. Päässä oli huivi ja päällä joku kirjava mekko + essu. Kaulassa roikkui aina pitkiä ja kirjavia helminauhoja ja käsissä oli paljon muovisia rannekoruja. Mukana oli joko kahvipannu tai kori johon palkat kerättiin.
Muistan että minulla oli kerran kori johon olin kiinnittänyt muovisia sammakoita, liskoja ja käärmeitä. Se oli joskus ala-asteella ja voitin sinä vuonna asullani koulun pääsiäsnoita kilpailun. :woot:

Virvottiin noidiksi pukeutuneena naapurustossa ja kummit, suku jne. Naapurin vanha mamma oli aina innoissaan ja antoi jääkaappikylmiä hedelmiä. Muutoin hän kyllä karkeillakin hemmotteli.

Ei nyt suoranaisesti liity aiheeseen, mutta muutamana vuotena käytiin myös nuuttipukkeina. Ei kyllä hajuakaan mitä oli päällä tai mitä laulettiin :scratch

Lapsena virvottiin pikkusiskon kanssa melkein koko oma asuinalue, sekä illemmalla isovanhemmilla. Pukeuduttiin noidiksi värikkäillä huiveilla ja hameilla ja ainakin jotain pisamiakin naamaan oli piirretty.

Virvottiin noidiksi puettuina ensin pikkuveljien ja sitten vähän isompana kavereiden kanssa. Silloin käytiin vielä ovelta ovelle, ei väliä oliko tuttuja vaiko ei, omat lapset ovat virponeet vain sukulaisilla ja kaveriperheillä.

Virvottiin kavereiden kanssa koko naapurusto. Illemmalla mentiin vielä isovanhempien luokse. Muistan joskus menneeni myös kaverin mummun luo virpomaan. Noidiksi aina pukeuduttiin. Päässä oli joku kirjava huivi, posket värjättiin punaisiksi ja piirrettiin pisamia. Nämä asut on ikuistettu jokaiselta vuodelta myös valokuviin. Huomenna esikoinen käy isovanhempien luona virpomassa ekaa kertaa (isovanhemmat ovat saaneet koronarokotteen) ja oon katsonut hälle jo huivin jne. valmiiksi. Vauvallekin on kasattu ns. noidan mekko löytyvistä vaatteista. Esikoinen eilen innoissaan koristeli pajunkissoja ja harjoitteli virpomiaslorua. Nyt hän on kaksi päivää innoissaan höpöttänyt, kuinka hän vie oksat mummulle ja pappalle ja saa siitä palkan. :joyful:

Pienenä virvottiin sukulaiset, isompana pari kertaa noidaksi tai pupuksi pukeutuneena naapurusto, siis kymmenkunta kerrostaloa. En kyllä omia lapsia päästäisi vieraita virpomaan.:shy:

Lapsena virvottiin pikkuveljen ja naapurin lasten kanssa koko naapurusto. Yleensä oltiin noitia, mutta pojat halusivat varsinkin vähän vanhempana olla yleensä jotain muuta. Isoisän ja isäni perheettömän veljen luona kävimme myös joskus. Isoisä tosin kuoli kun olin 6-vuotias ja toiset isovanhemmat asuivat jo silloin kaukana

Oma tytär kaverinsa kanssa kävivät tänä vuonna virpomassa, turvavälit tietenkin huomioiden. Tällä alueella on hyvinkin turvallista liikkua.

Naapurustossa kierreltiin noidiksi pukeutuneena ainakin muutamana vuonna. Koin sen itse aina tosi noloksi ja ahdistavaksi kun piti soitella tuntemattomien ovikelloja.

Kyllä virvottiin joka vuosi muksuna kunnes muutettiin pois kotiseudulta. Nelosluokalla lopetin sen siis.

Parhaan kaverin kanssa tehtiin tästäkin oikein bisnes :D aamulla lähdettiin ja iltapäivällä kun oli paikat kierretty, mentiin kotiin vaihtaa vaatteet ja meikattiin vähän erilainen ja lähdettiin uudelleen samat paikat :D

Takaisin