Oletko palanut auringossa? Entä lapsesi?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Oletko joskus palanut auringossa? Entä onko lapsesi palanut? Täältä löydät hoito-ohjeet, jos sattuu palamaan tai saamaan lämpöhalvauksen. Onko ohjeet ennestään tuttuja?

Itse olen palanut auringossa useammankin kerran. Omat lapset olen onnistunut suojaamaan niin ettei ole toistaiseksi palaneet. Artikkelin ohjeista oli tuttuja lähinnä sisälle vieminen ja juotavan antaminen lämpöhalvauksen kohdalla. En muista että itseäni olisi oikein mitenkään hoidettu kun ihoni on lapsena palanut.

Mä paloin monesti auringossa lapsena, enkä oo sen vuoksi tykännyt olla auringossa. Tänä kesänä ekaa kertaa olen kuitenkin ruskettunut enkä palanut. En tiedä miksi. 😳

Nyt huomaa, että meinaa palaa kun kevyt rusketus tummenee, eli kuulun kuitenkin herkästi palavaan ihotyyppiin…

En muista, mutta luultavasti olen lapsena joskus palanut mökkirannassa.
Omat lapset olen onnistunut suojaamaan ja itse olen yleensä varjossa.

Mies paloi vuosia sitten aika pahasti, kun olimme Espanjassa ja meillä oli oma uima-allas, eikä esikoinen vielä silloin osannut uida. Mies ei huomannut, että niska ja hartiat olivat koko ajan auringossa. Nykyään joutuu pitämään aina paitaa altailla ja kesäisin mökillä.

Oon palanut ekan kerran teininä vasta, kun keksin että pitäis ottamalla ottaa aurinkoa 🤦 lapsena en palanut vaikka olen luonnonblondi. Sen kerran jälkeen iho on ollut herkempi palamaan. Yksivuotias ei ole vielä palanut (eikä toiv. palakaan) vaikkei olla käytetty aurinkorasvaakaan. Pihalla leikittiin kuitenkin tänäänkin melkein koko päivä. Valitaan oleskelupaikaksi joku ison puun varjo jos ollaan paikallaan, liikkuessa osuu väkisten suojaisia kohtia eteen koko ajan kun hyviä lehteviä puita on tasaisesti tontilla 😊 Aamupäivän on hiekkalaatikko varjossa, iltapäivällä toisessa päässä pihaa enemmän suojaa. Vaatteissa on vähintään olkapäät ja olkavartta peittävät hihat. Kahluualtaalla pidetään ihan uimapaitaa kun siihen osuu puoliksi aurinko. Lapsi on saanut hiukan rusketusta ihoon. Isänsä on nopeasti ja paahteiseksi ruskettuvaa sorttia, vaaleudestaan huolimatta, joten liekö isänsä ihotyypin perinyt 😁

Olen onnistunut polttamaan ainakin olkapäät ja dekolteen monta kertaa. Aurinkorasvaa käytän. Olen punapigmenttinen ja iho on todella vaalea, helposti siis kärähtää kyllä jos tulee laitettua jotain muuta rasvaa kuin 50 tai sitten epähuomiossa ei ole laittanut riittävästi. Rusketu en oikein millään. Lapsista vanhempi ruskettuu helposti, vaikka vaalea onkin. Ei ole muistaakseni koskaan palanut. Nuorempi on ihan supersupervaalea, mutta ei ole onneksi siitä huolimatta kärähtänyt auringossa. Oon aivan supertarkka että lapsilla on peittävää vaatetta ja/tai rasvaa ja ehdottomasti päähine ulkona. Itsekin saan tosi nopeasti auringonpistoksen jos en ole hyvin varovainen.

Lapsena en muista palaneeni ja muistan kyllä, että aurinkorasvaa laitettiin. Joskus vanhempana oon sit kärähtänyt milloin mistäkin. Dekoltee on itsellä tosi herkkä ja nykyään jopa muistan sen alkukesästä heti suojata. Nykyään tulee rasvailtua kyllä tosi hyvin ja ei tuu enää otettua aurinkoa niin kuin teininä ja nuorena aikuisena. Rusketun huonosti, mutta en myöskään ihan heti pala (paitsi just joku dekoltee). Lapset olen pyrkinyt myös rasvailemaan huolellisesti tai suojaamaan vaatteilla. Mutta kouluiässä vanhemmat pojat on käräyttäneet joskus korvansa alkukesästä, kun eivät tietty itse muista ennen koulupäivää laittaa aurinkorasvaa ja lippis ei suojaa korvia ja nykyään noita teinejä saa kyllä pakottamalla pakottaa rasvaamaan itseensä. 😖

Takaisin