Oletko muuttanut kauemmas kotiseuduilta?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Oletteko muuttaneet kauemmas kotiseuduilta vai pysyneet samalla alueella? Mikä sai muuttamaan, jos olette muuttaneet?

Itse olen pysynyt samalla seudulla koko ikäni. Kävin ammattikoulun samassa kunnassa, missä asuttiin tuolloin. Miehen "perässä" ei tarvinnut muuttaa naapurikuntaa kauemmas. Hän sen sijaan muutti tänne kauempaa alunperin opiskelemaan.

Olen muuttanut. Kotipaikkani on Lounais-Lapissa ja nyt asun Pirkanmaalla. Muutin aikoinaan exän kanssa pois. Nyt on Pirkanmaata takana 11v ja suunnitellaan nykyisen miehen kanssa muuttoa Lappiin. Mies on alkuperäinen tamperelainen joten hän muuttaa tosi kauas synnyinseudulta.

Lapsuus tuli asuttua pk-seudulla. Sama maakunta edelleen, mutta nykyään pk-seudun ulkopuolella, vajaan tunnin ajelee kaikkien sukulaisten ja kavereiden luokse.
Ainoat syyt tänne muuttamiseen oli rauhallisempi alue ja asuntojen halvemmat hinnat.
Ollaan myös vähän pyöritelty ajatusta maakunnan vaihdosta kun asuntojen hintoja katseltu, vakityöpaikka Helsingissä aina ollut, mutta voisihan sitä yrittää vaihtaa.

Mä oon kotosin Satakunnasta. Olin 16v., kun muutin koulupaikan perässä 400km päähän Keski-Pohjanmaalle. Siellä ja Pohjois-Pohjanmaalla tulikin sitten pyörittyä lähes kymmenisen vuotta ja sinne olisin mielelläni asettunutkin, mutta miehen työt toi meidät Pirkanmaalle. Edelleen oon vähän haikeana tästä ja kyllä lähtisin takaisin, jos tilaisuus tulisi. Toki täällä on mun vanhemmat lähellä tukiverkkona. Satakuntaan sen sijaan en kaipaa tippaakaan. :laughing002

Asun noin viiden kilometrin päässä lapsuudenkodistani. Opiskelemassa kävin pääkaupunkiseudulla, mutta en milloinkaan hakenut sieltä töitä, että en vahingossa jäisi sille tielle.

Olen muutellut paljon lapsuudessani ja juuret tuntuu olevan vähän ympäri Lounais-Suomea. Paikka jota pidän sinänsä kotikuntanani, on tällä hetkellä naapurikunta. Ajatuksissa on kyllä ollut muuttaa kauemmas, mutta ajatusta pidemmälle ei ole asia edennyt.

Semmosen oisko 700km päässä asun alkuperäiseltä kotiseudulta. Muutin pohjoisesta etelään 10 vuotiaana. Silti sanoisin, että etelää pidän enemmän kotina.

Melkein 33 vuotta asuin syntymäkunnassani. Viime keväänä vaihdoin miehen perässä Pirkanmaalta Satakunnan puolelle. Koti-ikävä välillä vaivaa, mutta kyllä tämä tästä.

Täällä PK-seudulla on pysytty, synnyinkotiini on nykyisestä kodistamme noin 7km, lapsuudenkotiini 11km. :)
Opiskeluaikana asuin toki kauempanakin ( myös Saksassa)

Olen syntynyt Itä-Suomessa, mutta kaikki koulut olen käynyt pääkaupunkiseudulla, kun sinne muutimme. Nyt olemme asuneet puolisen vuotta Varsinais-Suomessa. Helsinkiä pidän kotina.

Muutin opiskelemaan ensin 60km päähän kotiseudusta ja sitten matka venähti yli 300km. Parikymppisenä tulin takaisin kotipaikkakunnalle ja täällä ollaan edelleen.

Lähdin ensin kotiseudultani opiskelemaan naapurikaupunkiin ja sen jälkeen jatkoin opiskelua toisessa lähikaupungissa. Tätä seurasi muutto mieheni perään jonka työpaikka oli aivan toisella suunnalla. Muutettiin "keskimatkaan" niin että molemmilla oli n. 1 h työ-/koulumatka suuntaansa. Olisimme varmaan jääneet sille alueelle asumaan valmistumiseni jälkeen jos olisin vain saanut töitä sieltä.

Muutimme sitten töiden perässä takaisin lapsuuteni kotipaikkakunnalle ja nyt asutaan n. 3 km lapsuudenkodistani. On kyllä ollut kätevää kun lapsen isovanhemmat löytyvät niin läheltä. :Heartred

Lapsuus ja nuoruus opiskeluvuosineen kului pk-seudulla. Valmistumiseni kynnyksellä muutimme naapurikuntaan lähinnä alemman hintatason perässä. Lasten saamisen jälkeen alkaa tämäkin paikkakunta tuntua kotoisalta ja uskon, että olemme tulleet jäädäksemme.

Olen muuttanut. Ensin muutin Savosta pk-seudulle opiskelemaan ja myöhemmin Saksaan. Alun perin tulin Saksaan vaihto-opiskelijana, mutta tapasin nykyisen mieheni ja jäin sille tielle. Nyt olen asunut Saksassa jo yli 10 vuotta.

Takaisin