Oletko liian kiltti vai osaatko sanoa ei?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko täällä muita, jotka huomaa olevansa kilttejä - liiankin kanssa? Muita joiden on vaikea kieltäytyä vaikka ei jaksaisi.

Meillä on täällä aihetta käsittelevä artikkeli, jossa myös vinkkejä siihen kuinka sanoa "ei" jos se tuntuu vaikealta ja syitä tehdä niin.

Itse olen vähän liian kiltti ja olen ollut enemmänkin. Olen käynyt kolmen vuoden psykoterapian ja sen myötä tämä ongelma on lieventynyt. Toisinaan on yhä vaikea vetää omia rajoja ja varsinkin lapsille sanoa ei, mutta on se nykyisin helpompaa.

Olen liian kiltti ja haluan miellyttää. Töissä poltin itseni loppuun, kun saatoin pyörittää hetken kahta keittiötä ja 10 huoneen siivoamisen lisäksi syöttelin asiakkaita ahkerasti. Tsemppaan nyt itteäni, kun haen töitä etten yritä liikoja ja sano "joo" joka asiaan.

Haen sellaista rauhallista työpaikkaa missä ei tarvi tehdä kovalla teholla ja kiireellä. ❤️

Olen yrittänyt opetella pois tästä, sillä itselläni on myös ollut taipumusta liikaan kiltteyteen. Olen myös polttanut itseni loppuun töissä, koska olen halunnut tehdä kaiken täydellisesti. Samoin myös äidiksi tuleminen on aiheuttanut välillä aikamoista syyllisyyttä jos joku on mennyt omasta mielestäni pieleen.

Kuormittavia/myrkyllisiä ihmisiä olen kuitenkin karsinut pois tässä viime vuosien aikana ystäväpiiristä, jotta vapaa-ajalla olisi mukavaa.

Muokattu viimeksi:
Takaisin