Oletko kohdannut lapsikielteisyyttä arjessasi?

Yölento

Supliikin supersankari
Marrasmammat 2016
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/501da5a6-defc-4c6a-b06b-2147f612c851

Iltalehdessä kirjoitettiin, että lasten kanssa ei saa apua eikä lapsia huomioida Suomessa ja ravintolassakin saa huonoa kohtelua, jos on lapsia mukana? Oletko samaa mieltä?

Minä olen vain lukenut lapsikielteisyydestä mm. joissakin suvuissa/kaveripiireissä on lapsettomia juhlia. Meillä ei ole.

Minulla on pääosin hyviä kokemuksia liikkumisesta lapsen kanssa. Naapurit pysähtyvät aina juttelemaan lapselle ja kysyvät minultakin lapsen kuulumisia. Moni naapuri myös on antanut positiivista palautetta siitä, miten olen lapsen kanssa ja miten toimimme yhdessä.

Bussilla olemme kulkeneet harvoin, mutta eräälläkin kerralla kun jäin pois bussista, ihan vieras nainen tuli sanomaan, että kylläpä oli ihana nähdä, miten juttelimme yhdessä matkan aikana.

Ravintolassa käymisessä ei ole kertaakaan ollut mitään ongelmia ja kyllä minulle usein avataan ovia, kun olen rattailla liikkeellä. Kaupassa myös on ihasteltu minun ja lapsen yhteistyötä, vaikka eihän se lapsen kanssa kassalla toimiminen niin nopeaa ole kuin yksin.

Tuskin minulla silti mitenkään poikkeuksellisen hurmaava lapsi on tai minun oma toimintani olisi jotain täysin erilaista kuin muiden, että siksi minulle tultaisiin niin usein kehumaan lastani tai toimintaani.

Miten teillä muilla? Toivon sekä hyviä että huonoja kokemuksia kerrottavan.

En minäkään pahemmin lapsikielteisyyteen ole törmännyt. Lapsi on ollut tervetullut mukaan kaikkialle paitsi työpalavereihin ja vertaistukiryhmään, joka on ollut luonteeltaan sellainen ettei sinne ole saanut tulla muita kuin ryhmäläiset. Monessa lapsi onkin ollut mukana ja usein kehutaan että on ollut nätisti eikä häirinnyt aikuisten juttuja.

Ravintoloissakaan ei ole oltu kielteisiä. Kerran jopa kysyttiin että tuotaisiko lapselle vaikka kurkkua, kun oli sen verran pieni että oli omat eväät. :)

Kerran kuulin vanhempien naisten valittavan bussissa siitä että rattaiden kanssa matkustavat äidit ei joudu maksamaan matkasta. On se vaan niin epäreilua. :woot:

En ole kohdannut kielteisyyttä, mutta en juuri missään käykään. Korkeintaan Prismassa, lähi Lindexillä tms. "neutraaleissa" paikoissa. Hotellissa, kylpylässä, juhlissa yms. ei olla koskaan käyty, jossa voisin kuvitella kommentteja tulevan. En ole saanut myöskään positiivisia kommentteja mistään.

Minä ajattelen niin, että jos aion hoitaa asioita, täytyy ottaa lapsi mukaan, kun ei hänelle muuta hoitopaikkaa käyntien ajaksi ole. Ja siinähän se lapsikin oppii asiointia, kaupassa käyntiä yms.

Meille ei kyllä ole ovia availtu missään tai muuten autettu tai huomioitu että lapsi ja rattaat on mukana. Suojatien ylikään ei lenkillä sen helpommin pääse, kuin ilman rattaita.

Tuosta suojatien ylityksestä tuli mieleen, että ollaan muutaman kerran käyty lenkillä niin, että taapero menee potkupyörällä. Erityisesti silloin pääsee hyvin kadun yli, vaikka rattaillakin ihan kohtuullisesti. Vain bussikuskit eivät päästä suojatiellä yli, muut päästävät.

Taitaa olla tosi paikkakunta ellei peräti aluekohtaista tämä tien yli päästäminen. Täällä lapsen kanssa liikkuessa autot pysähtyy paljon suuremmalla todennäköisyydellä suojatien eteen kuin ilman lasta. On lapsi sitten rattaissa tai kävellen tai potkupyörällä liikkeellä. Mielestäni myös bussit, taksit, rekat yms. ammattikuljettajat pysähtyy useammin kuin yksityisautoilijat.

Bussikuskilla on aikataulu (yleensä vähän liian tiukka) ja etenkin paikallisliikenteessä monesti seisomakuormaa. Siellä on äkkiä mummot nurin, jos autoa yhtään äkimmin jarruttaa. Fiksu kuski kyllä noudattaa liikennesääntöjä aina siellä, missä se vain on turvallista ja mahdollista tai näin ainakin pitäisi! :)

Bussikuskilla on aikataulu (yleensä vähän liian tiukka) ja etenkin paikallisliikenteessä monesti seisomakuormaa. Siellä on äkkiä mummot nurin, jos autoa yhtään äkimmin jarruttaa. Fiksu kuski kyllä noudattaa liikennesääntöjä aina siellä, missä se vain on turvallista ja mahdollista tai näin ainakin pitäisi! :)
Me ylitetään katu useimmiten koulun kohdalla, jossa on hidasteet ja bussipysäkki. Ei silti bussi päästä yli. Toinen tyypillinen paikka on kaupan kohdalla, jossa bussi lähtee pysäkiltä ja joutuu useimmiten pysähtymään heti liikennevaloihin. Ei silti pysähdy suojatien eteen.

Jos jonkun firman kuljettaja törttöilee liikenteessä, voi ja kannattaa palautetta laittaa aina kuljettajan edustamaan yhtiöön. Ei kuljettajan esihenkilö bussissa istu alaistensa toimia vahtimassa, joten tieto kuskin tekemisistä ei mene ylemmälle taholle, ellei joku asiasta anna palautetta. Sen pohjalta voi tulla muutosta asiaan.

En ole törmännyt lapsivihamielisyyteen. Kaikki eivät pidä lapsista, ainakaan muiden, suotakoon se heille. Paljon ollaan nyt 1,5-vuotiaan lapsen kanssa reissattu ja tehty asioita ja yleensä vastaanotto on ollut ihan lämmin. Lentokoneessa kanssamatkustajatkin viihdyttivät vauvaa. Uimahallin pesuhuoneessa etenkin mummot aina ihastelevat, kun poika seisoo oman suihkunsa alla niin nätisti. Kaupassa taas herättää hilpeyttä, kun haluaa työntää muidenkin kärryjä.
Voi olla, että itse kuljen laput silmillä ja ignooraan muiden negatiivisuuden, jos sellaista on. Olen aina ollut sellainen, en vain välitä.

Tässä tuppukylässä, missä nyt asutaan, ei koskaan päästetä ensin jalankulkijoita suojatiellä. Ei, vaikka olisi lapsi, vanhus tai liikuntarajoitteinen. Moukkia mitä moukkia, onneksi kohta pääsee takaisin kaupunkiin, missä osataan ottaa muutkin huomioon.

Olen kohdannut. Hissiin tai metroon vaunujen kanssa eikä niistä pois meinata päästä, kaikki kiilaavat eteen vaikka olen liikkeessä. Suojatiellä ei useinkaan päästetä yli, olin sitten liikkeellä yksin tai vaunuilla lapsen kanssa. Oviakaan ei avata vaunujen kanssa kulkevalle.
Sen sijaan ravintolassa lapsi on aina otettu hyvin huomioon ja kaupoissa henkilökunta moikkaa ja vilkuttaa lapselle takaisin.
Kerran sain kutsun lapsettomiin juhliin lapseni ollessa alle puolivuotias.

Ei minulle yleensä ovia ole availtu, mutta en ole huomannut varsinaista kielteisyyttä. Autot tuntuvat antavan paremmin tietä kun on rattaiden kanssa liikkeellä. Kaupoissa ihmiset ei kyllä osaa väistää rattaita.

Ei minulle yleensä ovia ole availtu, mutta en ole huomannut varsinaista kielteisyyttä. Autot tuntuvat antavan paremmin tietä kun on rattaiden kanssa liikkeellä. Kaupoissa ihmiset ei kyllä osaa väistää rattaita.

Meitä väistävät, kun mennään niin vauhdilla. :grin

Takaisin