Oletko käyttänyt lääkkeitä raskauden aikana?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vieras
Kiinnostaisi jutella ja lukea teidän kommenttejanne aiheesta. Onko lapsi ollut syntyessä terve, vaikka käytitkin lääkettä tai lääkkeitä? Tämän aiheen työstämisessä vertaistuki tulee varmasti tarpeeseen =)

ps. en usko kenenkään haluavan käyttää mitään, mutta joskus on pakko =(

Hei!
Olen raskausviikolla 29. ja joutunut käyttämään masennuslääke Efexoria koko raskauden ajan, tosin annosta on pienennetty pikkuhiljaa ja nyt pudotan lääkkeen määrän minimiin.Efexor-lääkityksen riskit ovat suurempi keskenmenon riski sekä lapsen vieroitusoireet syntymän jälkeen, ELLEI lääkettä ole pudotettu minimiin. Muita mainittavia riskejä ei ole. En voi muuta kuin toivoa, että vauvani syntyy terveenä. Olen myös joutunut käyttämään Panacodia migreeniin sekä allergialääkkeitä. Suhtaudun luottavaisin mielin tulevaan, koska raskaus on edennyt normaalisti ja ultrissa kaikki on ollut niinkuin pitääkin. :)

Turha potea huonoa omaatuntoa, joskus lääkkeitä on vain pakko syödä. 

Hei! Minulla on kaksi lasta ja molempien raskauksien aikana jouduin syömään lääkkeitä. Seroquelia söin unettomuuteen ja ahdistukseen ja cipralexia masennukseen. Kyseinen lääkitys on ollut minulla jo monta vuotta. Lapset syntyivät molemmat terveinä.

Heippa kaikki! Olen itse raskaana 15+4 tällä hetkellä ja olen joutunut käyttämään astmalääkkeitä (hoitava+avaava samassa) astman pahenemisvaiheen takia. Allergialääkkeitä jouduin syömään alkukesästä kun siitepölyallergiaoireet olivat niin pahana. Käytin silmätippojakin. Muuten en ole reseptilääkkeitä joutunut syömään ainakaan tähän asti. Kätilö kyllä sanoin kun käytiin ultrassa, että astmalääkkeitä on turvallista syödä ja niitä saa ja pitääkin syödä jos tuntuu, että henki on ahtaalla. Siispä olen ihan hyvällä omallatunnolla syönyt niitä.

Ja olen kyllä sitä mieltä, että vaikka useimmissa lääkkeissä sanotaan, että ei suositella raskauden aikana, niin kyllä se sikiökin varmasti voi paremmin, kun äitikin voi paremmin, eli tuskin kenenkään tarvitsee potea huonoa omaatuntoa jos joutuu jotain lääkkeitä syömään oman hyvinvointinsa takaamiseksi.. :)

Hei vieras 11.7. 2012 kirjoittaja!

Kiinnostaisi tietää millaisilla annoksilla käytit Seroquel ja Cipralex lääkkeitä raskauden aikana ja käytitkö niitä koko raskauden ajan alusta loppuun asti? Lapsesi ovat aivan terveitä? Kiitoksia jos vaivaudut vastaamaan :)

olen miettinyt, että mahdollisesti cipramilin (SSRI) tai noritrenin (trisyklinen masislääke) joudun aloittamaan. ahdistaa paljon ja unetkin ovat tosi katkonaisia. arveluttaa vaan niin vietävästi!!!

lääkäreistä en ole saanut oikein selkeää apua. minuakin kiinnostaa, että käytitkö lääkkeitä raskauden alusta loppuun viesti nro 4 kirjoittaja?

efexoria käyttänyt (viesti nro 3) odottaja, aloititko käytön alkuraskauden aikana?

kärsiäkkö tämä alkuraskaus ja sitten aloittaa vai ???

Efexorin käyttäjä vastaa; olen käyttänyt Efexoria jo noin neljän vuoden ajan kroonisen keskivaikean masennuksen hoitoon. Kysyin lääkärin mielipidettä lääkitykseen, heti kun sain tietää olevani raskaana, eikä ns. turvallista masennuslääkettä ole. Mutta odottavan äidin hyvinvointi on raskausaikana olennaisen tärkeää, joten lääkitystä ei edes harkittu kokonaan lopetettavaksi. Jos lääkärit määräävät lääkettä raskausaikana, he varmasti tekevät sen syystä. Kannattaa suhtautua luottavaisin mielin ja kuunnella omaa oloaan :) 

Takaisin