Oletko käynyt sokerirasituksessa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Oletko käynyt sokerirasituksessa? Millainen kokemus mielestäsi oli? Ihan hirveää vai turhaan pelätty? Entä millaiset tulokset sait?

Ensimmäisestä raskaudesta en käynyt (olin sen verran nuori, melkein alipainoinen eikä sukurasitettakaan ollut), mutta nyt toisen raskaudessa on sekin koettu.

Pelkäsin etukäteen että jo paastosta tulee kamala olo, mutta olo oli ihan kohtalainen vielä labrassakin. Juomakaan ei ollut niin hirveää. Ei se hyvältäkään maistunut, mutta meni alas. Oli oikeastaan mukava saada juotavaa, kun ei aamulla saanut juoda kuin sen yhden lasillisen. Kamalinta koko hommassa oli sitten seuraava tunti. Kuvotti ja heikotti eikä tiennyt onko makuulla vai istuen pahempi. Siitä kuitenkin selvisi oksentamatta ja siitä eteenpäin alkoi olo jo vähän parantua. Koko päivän oli kyllä vähän heikko olo.

Paastoarvo ja 2h arvo oli hyviä, mutta 1h arvo oli 10 eli juuri se raja-arvo ja diagnoosi napsahti.

Kaikista lapsista olen käynyt 2x rasituksessa sukurasitteen takia. Normaalit arvot tullut, mutta tässä raskaudessa ei ole th mitään puhunut rasituksesta, itse voisin kyllä kerran käydä sen varmistamassa kun alun pahoinvointi nyt ohi.
Joku kerta mulle tuli huono olo ja alkoi pyörryttää toista verikoetta odotellessa, mutta useimmiten ei mitään muuta ongelmaa kuin tylsistyminen.

En ole käynyt kummassakaan raskaudessa. Ensimmäisen raskauden aikana olin alle 25 ja normaalipainoinen eikä sukurasitetta ole. Toisen raskauden aikana sanottiin, että täältä laitetaan nykyään kaikki sokerirasitukseen, mutta siitä voi kieltäytyä, mikäli ei ole sukurasitetta tai ylipainoa ja on alle 30. Päätin, etten mene, koska pahoinvointiakin vielä oli ja kammoksuin ajatusta äklömakeasta juomasta pahentamaan oksentelua. Verensokerit testattiin kyllä muutamia kertoja raskauden aikana ja seurailin lopulta itse mittarilla joitakin kertoja, kun neuvolassa mitatut lukemat olivat alarajoilla.

Kävin ja ajattelin, että eihän tää tule olemaan kamalaa kun monet sanoo että helppoa on.
No väärässä olin ainakin omalla kohdallani. Kaikki litkut oksensin lattialle heti nieltyäni ja itkien, sekä vaatteet sotkussa lähdin pois. Antoivat neuvolassa suoraan mittarin, kun sanoin etten enää ikinä pysty siihen. :sad001

Seuraavassakaan raskaudessa en ole menossa.

Kävin ja ajattelin, että eihän tää tule olemaan kamalaa kun monet sanoo että helppoa on.
No väärässä olin ainakin omalla kohdallani. Kaikki litkut oksensin lattialle heti nieltyäni ja itkien, sekä vaatteet sotkussa lähdin pois. Antoivat neuvolassa suoraan mittarin, kun sanoin etten enää ikinä pysty siihen. :sad001

Seuraavassakaan raskaudessa en ole menossa.

Täällä vähän sama, vaikkei oksennusta tullutkaan ja kaksi kertaa jouduin vieläpä käymään. Erittäin huono olo ja kylmänhiki iskivät lähes heti litkun juomisen jälkeen. Koko loppuaika puhallutti ja oksennusta sai pidätellä. Se vadelman esanssinen maku tuli suuhun vielä tuntien päästä jo koko päivän oli äklö olo, mikään ei oikein maistunut ja väsytti. Kaikki arvot olivat erinomaisia ja huono olo johtui ilmeisesti siitä, että insuliinia erittyi niin paljon että se pudotti 1h verensokerit paastoarvon alle.

Ensimmäisessä rasituksessa arvot olivat 4,4, 4,0 ja 4,7. Toisessa 4,5, 3,9 ja 5,7. Eivät siis lähelläkään ylärajoja. Tässä raskaudessa en mene, vaikka sanoivat että pitäisi mennä edes yhteen. Ei ole kuulemma tavatonta että iskee toisella kertaa. Luulin ettei tarvitse edes miettiä menemistä, koska olen normaalipainoinen, alle 40 ja uudelleensynnyttäjä jonka ensimmäinen vauva oli kaukana makrosomisesta. Ymmärrän aiheen vakavuuden, mutta mieluummin mittailen vaikka kotona. Virtsaankin glukoosia luultavasti erittyy, jos on tosi kyseessä.

Ekassa raskaudessa kävin kahdesti joista jälkimmäisessä sain diagnoosin. Juoma oli vadelmanmakuista, ei ongelmia.
Tokassa raskaudessa sama juttu, tokassa rasituksessa diagnoosi napsahti.
Kolmannessa raskaudessa ekassa rasituksessa jo selvä ylitys kaikissa arvoissa ja tällä kertaa juoma sitruunaa.
Mun mielestä pahin oli se toimettomuus labrassa ollessa ja se että kädet näytti aivan hakatuilta sen pistelyn jälkeen.

Voiko tuosta sokerirasitustestistä kieltäytyä? Kun kaikilla neuvolasivustoilla annetaan ymmärtää, että näin 40v ja painoindeksin mukaan ylipainoisena joutuu siihen väkisinkin. Itse olen miettinyt, että mitä hemmetin iloa tuosta rasituksesta on, lähinnä ärsyttää, kun ainut mitä sieltä voi saada on joko puhtaat paperit tai raskausdiabetes-diagnoosi. Sillä diagnoosillahan luodaan ainoastaan loppuelämän ylle se suurempi diabeteksen uhka. Eikö ylipäätään ns. riskiryhmäläisiä kannattaisi vaan seurata kotimittarilla ja ohjeistaa ruokavaliolla. Jo pelkkä ajatus ällömakean keinotekoisen marjan makuisen litkun juomisesta, nostaa mulla palan kurkkuun ja karvat pystyyn. En voi juoda edes mitään äklömakeita mehuja ilman raskauttakaan, saati sitten nyt. Muutenkin mietin, että mulla ei ole ikinä ollut sokeriarvoissa mitään vikaa, eikä missään muissakaan arvoissa. Mieluummin siirryn vaikka suoraan raskausdiabetes-dieetille kuin kiusaan itseäni sillä rasituskokeella. Lähinnä mietin, että kuinka vastuuttomaksi äidiksi sitä leimataan jos tuosta rasituksesta kieltäytyy? Onko sossut oottamassa laitoksella ja ottamassa lapsen huostaan, jos kieltäytyy? (tämä näin kärjistetysti ilmaistuna).

Voiko tuosta sokerirasitustestistä kieltäytyä? Kun kaikilla neuvolasivustoilla annetaan ymmärtää, että näin 40v ja painoindeksin mukaan ylipainoisena joutuu siihen väkisinkin. Itse olen miettinyt, että mitä hemmetin iloa tuosta rasituksesta on, lähinnä ärsyttää, kun ainut mitä sieltä voi saada on joko puhtaat paperit tai raskausdiabetes-diagnoosi. Sillä diagnoosillahan luodaan ainoastaan loppuelämän ylle se suurempi diabeteksen uhka. Eikö ylipäätään ns. riskiryhmäläisiä kannattaisi vaan seurata kotimittarilla ja ohjeistaa ruokavaliolla. Jo pelkkä ajatus ällömakean keinotekoisen marjan makuisen litkun juomisesta, nostaa mulla palan kurkkuun ja karvat pystyyn. En voi juoda edes mitään äklömakeita mehuja ilman raskauttakaan, saati sitten nyt. Muutenkin mietin, että mulla ei ole ikinä ollut sokeriarvoissa mitään vikaa, eikä missään muissakaan arvoissa. Mieluummin siirryn vaikka suoraan raskausdiabetes-dieetille kuin kiusaan itseäni sillä rasituskokeella. Lähinnä mietin, että kuinka vastuuttomaksi äidiksi sitä leimataan jos tuosta rasituksesta kieltäytyy? Onko sossut oottamassa laitoksella ja ottamassa lapsen huostaan, jos kieltäytyy? (tämä näin kärjistetysti ilmaistuna).

Koettaisin tässä ajatella sitä, että kyse on myös vauvan terveydestä. Mahdollisen diagnoosin myötä tiedetään seurata vauvan kasvua tarkemmin ja synnytyksen jälkeen myös verensokereita. Jos on aivan ylivoimaista juoda se neste rasituskoetta varten, niin ymmärtääkseni on kyllä mahdollista mittailla sokereita kotona, jos se tuntuu miellyttävämmältä vaihtoehdolta. Raskausaikana elimistön toiminta muuttuu sen verran, että sokerinsietokyky monella heikkenee, sen takia ennen raskautta mitatut arvot eivät oikein kerro nykytilanteesta mitään. Sokerirasitustestiä ei kuitenkaan ole kehitetty odottajien kiusaksi, vaan ehkäisemään mahdollisia raskausdiabeteksen aiheuttamia komplikaatioita raskaudessa ja synnytyksessä.

Täällä vähän sama, vaikkei oksennusta tullutkaan ja kaksi kertaa jouduin vieläpä käymään. Erittäin huono olo ja kylmänhiki iskivät lähes heti litkun juomisen jälkeen. Koko loppuaika puhallutti ja oksennusta sai pidätellä. Se vadelman esanssinen maku tuli suuhun vielä tuntien päästä jo koko päivän oli äklö olo, mikään ei oikein maistunut ja väsytti. Kaikki arvot olivat erinomaisia ja huono olo johtui ilmeisesti siitä, että insuliinia erittyi niin paljon että se pudotti 1h verensokerit paastoarvon alle.

Ensimmäisessä rasituksessa arvot olivat 4,4, 4,0 ja 4,7. Toisessa 4,5, 3,9 ja 5,7. Eivät siis lähelläkään ylärajoja. Tässä raskaudessa en mene, vaikka sanoivat että pitäisi mennä edes yhteen. Ei ole kuulemma tavatonta että iskee toisella kertaa. Luulin ettei tarvitse edes miettiä menemistä, koska olen normaalipainoinen, alle 40 ja uudelleensynnyttäjä jonka ensimmäinen vauva oli kaukana makrosomisesta. Ymmärrän aiheen vakavuuden, mutta mieluummin mittailen vaikka kotona. Virtsaankin glukoosia luultavasti erittyy, jos on tosi kyseessä.

Onko sulla sitten muita riskitekijöitä, jos pitäisi mennä tässäkin raskaudessa vaikka ensimmäisessä raskaudessa kaikki oli kunnossa ja olet alle 40 ja normaalipainoinen? Sukurasite?

Onko sulla sitten muita riskitekijöitä, jos pitäisi mennä tässäkin raskaudessa vaikka ensimmäisessä raskaudessa kaikki oli kunnossa ja olet alle 40 ja normaalipainoinen? Sukurasite?

Nykyäänhän suositukset ovat muuttuneet (ainakin täällä, luulisin että on koko Suomessa) ja kaikille suositellaan rasitusta. Suositeltiin minullekin, vaikka toista odottaessa olin 26, normaalipainoinen, ei sukurasitteita ja esikoisella oli kaikki loistavasti.

Nykyäänhän suositukset ovat muuttuneet (ainakin täällä, luulisin että on koko Suomessa) ja kaikille suositellaan rasitusta. Suositeltiin minullekin, vaikka toista odottaessa olin 26, normaalipainoinen, ei sukurasitteita ja esikoisella oli kaikki loistavasti.

Mistä tästä muutoksesta löytyy tietoa? Käypä hoito -suositus on ainakin ennallaan sen osalta, ketä ohjataan rasitukseen. Sehän päivitetään aina, jos suositukset muuttuvat. Valtakunnallisesta suosituksen muuttumisesta en löytänyt mitään tietoa, yksittäiset paikkakunnathan saavat kyllä tarjota rasituksen vaikka kaikille odottajille.

Mummilla oli päälle kahdeksankymppisenä viimeisenä kahtena elinvuotenaan tablettihoitoinen diabetes. Lääkärit olivat kyllä sitä mieltä, että kolesterolilääke on vaikuttanut asiaan ja veriarvoja ei oltu seurattu kuten kuuluisi tuon lääkityksen aikana. Hänellä oli myös muistisairaus ja syömiset olivat vähän mitä sattuu. Eli voidaan toki sanoa, että on sukurasite joskin aika heikko jos vertaa esimerkiksi tilanteeseen että vanhempani olisivat diabeetikkoja viisikymppisinä.

Ymmärrän kyllä asian vakavuuden, mutta uskon että jään kiinni muutoinkin jos se iskee. Voin periaatteessa ostaa kotiinkin virtsaliuskatestejä, verensokerimittari tarvikkeineen jo löytyy. Sellaisen saa myös neuvolasta. Ostin ekassa raskaudessa ihan huvin vuoksi. Mittari vahvisti sen miltä tuntuikin. Olossani yleensä tunnen jos verensokerit ovat ylhäällä tai alhaalla. Tällä kertaa en halua mennä sokerirasitukseen.

Terveysnäkökulmat vielä ymmärrän, mutta en vaan ymmärrä tuota luonnotonta testiä. Missä tilanteessa ihminen normaalistikaan kaataa suuhunsa viikon määrän sokeria? Koko touhu vaikuttaa vaan yliampuvalta, rajoja on kiristetty vuosien saatossa ja mielestäni ihmisiä leimataan sairaaksi raskausdiabetes-diagnoosilla aivan turhaan. Tällähän on myös jatkon kannalta vaikutusta mm. vakuutusten korvattavuuden osalta. Toivottavasti kotimittailu on mahdollista, sillä yhtään ylimääräistä diagnoosia en ota, ellei siihen ole oikeaa todellista syytä. Mullahan niitä "riskitekijöitä" on ikä ja "ylipaino" eli lihasmassaa on todella paljon enemmän kuin keskivertonaisella. Tästäkin on pitänyt vääntää, että ei ketään se paino tee sairaaksi vaan se mitä se kropan koostumus on. Mulla ei ole viskeraalista rasvaa ja rasvaprosentti on normaali. Kunto on erinomainen ja sokereja on testattu verestä niin lyhyitä kuin pitkiä ja kaikki tulokset on olleet aina huippuluokkaa. Ei ole verenpainetta, ei kolesterolia ei mitään perussairauksia. Suvussa ei ole kumpaakaan diabetes-tyyppiä ilmennyt, ainakaan minun vanhemmilla, heidän sisaruksillaan, isovanhemmilla ja heidän sisaruksillaan. Joten näkisin, että sukurasitusta ei ole. Myöskään raskausdiabetestä ei ole ollut äidilläni yhdessäkään raskaudessa, ei siskoillani, serkuillani jne. Joku voisi sanoa, että miksi en halua mennä, kun saisit varmasti puhtaat paperit. No,lähinnä siksi, että mun on muutenkin hankala saada järjestetyksi noita neuvola-aikoja ja en halua paastota ja vetää sitten imelää litkua ja kärvistellä äklötyksen kanssa.

Terveysnäkökulmat vielä ymmärrän, mutta en vaan ymmärrä tuota luonnotonta testiä. Missä tilanteessa ihminen normaalistikaan kaataa suuhunsa viikon määrän sokeria? Koko touhu vaikuttaa vaan yliampuvalta, rajoja on kiristetty vuosien saatossa ja mielestäni ihmisiä leimataan sairaaksi raskausdiabetes-diagnoosilla aivan turhaan. Tällähän on myös jatkon kannalta vaikutusta mm. vakuutusten korvattavuuden osalta. Toivottavasti kotimittailu on mahdollista, sillä yhtään ylimääräistä diagnoosia en ota, ellei siihen ole oikeaa todellista syytä. Mullahan niitä "riskitekijöitä" on ikä ja "ylipaino" eli lihasmassaa on todella paljon enemmän kuin keskivertonaisella. Tästäkin on pitänyt vääntää, että ei ketään se paino tee sairaaksi vaan se mitä se kropan koostumus on. Mulla ei ole viskeraalista rasvaa ja rasvaprosentti on normaali. Kunto on erinomainen ja sokereja on testattu verestä niin lyhyitä kuin pitkiä ja kaikki tulokset on olleet aina huippuluokkaa. Ei ole verenpainetta, ei kolesterolia ei mitään perussairauksia. Suvussa ei ole kumpaakaan diabetes-tyyppiä ilmennyt, ainakaan minun vanhemmilla, heidän sisaruksillaan, isovanhemmilla ja heidän sisaruksillaan. Joten näkisin, että sukurasitusta ei ole. Myöskään raskausdiabetestä ei ole ollut äidilläni yhdessäkään raskaudessa, ei siskoillani, serkuillani jne. Joku voisi sanoa, että miksi en halua mennä, kun saisit varmasti puhtaat paperit. No,lähinnä siksi, että mun on muutenkin hankala saada järjestetyksi noita neuvola-aikoja ja en halua paastota ja vetää sitten imelää litkua ja kärvistellä äklötyksen kanssa.

Kyllä sokerirasituksesta on oikeus kieltäytyä. Kieltämättä esimerkiksi tuo raskaana olevan paastoarvo on vedetty melko alas. Kyllä itsekin saanen paastoarvon korkeammalle kuin normaalisti (4-4,5), jos paastoan vain minimin eli 10h ja iltamyöhällä syön vatsani pinkeäksi. Olen joskus ollut vhh-ruokavaliolla ja silloin paastoarvot olivat korkeammat, viiden pintaan. Olen melko varma, että ainakin osa raskausdiabetesdiagnooseista on vääriä. Pääasia tietysti että jokainen löytäisi itselleen sopivan tavan sokerien seurantaan. Toki kannattaa mennä edes yhteen sokerirasitukseen, jos suinkin pystyy.

Itse en valitse tällä kertaa sokerirasitusta. Riski sairastua radiin tässä raskaudessa on pieni, koska ensimmäisessäkään sitä ei ollut. Monta kertaa se virtsastakin raskauden aikana testataan neuvolassa. Omalla kohdallani olen enemmän huolissaan verenpainetasoista, ne kyllä kohosivat loppusuoralla korkeiksi ja edesauttoivat toivettani käynnistyksestä. Niitä mittailin kotona tiheästi.

https://www.sttinfo.fi/tiedote/juur...arvot?publisherId=23980819&releaseId=69882316

Ei täysin verrannollinen, mutta suuntaa-antava ja kelvollinen https://www.kaypahoito.fi/nak06329

Muokattu viimeksi:
Kyllä sokerirasituksesta on oikeus kieltäytyä. Kieltämättä esimerkiksi tuo raskaana olevan paastoarvo on vedetty melko alas. Kyllä itsekin saanen paastoarvon korkeammalle kuin normaalisti (4-4,5), jos paastoan vain minimin eli 10h ja iltamyöhällä syön vatsani pinkeäksi. Olen joskus ollut vhh-ruokavaliolla ja silloin paastoarvot olivat korkeammat, viiden pintaan. Olen melko varma, että ainakin osa raskausdiabetesdiagnooseista on vääriä. Pääasia tietysti että jokainen löytäisi itselleen sopivan tavan sokerien seurantaan. Toki kannattaa mennä edes yhteen sokerirasitukseen, jos suinkin pystyy.

Itse en valitse tällä kertaa sokerirasitusta. Riski sairastua radiin tässä raskaudessa on pieni, koska ensimmäisessäkään sitä ei ollut. Monta kertaa se virtsastakin raskauden aikana testataan neuvolassa. Omalla kohdallani olen enemmän huolissaan verenpainetasoista, ne kyllä kohosivat loppusuoralla korkeiksi ja edesauttoivat toivettani käynnistyksestä. Niitä mittailin kotona tiheästi.

https://www.sttinfo.fi/tiedote/juur...arvot?publisherId=23980819&releaseId=69882316

Ei täysin verrannollinen, mutta suuntaa-antava ja kelvollinen https://www.kaypahoito.fi/nak06329

Kansainvälinen suositus raja-arvoille on itse asiassa vieläkin tiukempi kuin suomalainen: paastoarvoraja on 5,1 vs. Suomen 5,3. Ja ihan varmasti on ”vääriä” diagnooseja näissä niin Suomessa kuin muissakin maissa, ei mitenkään yksiselitteinen homma tuo diagnoosi etenkään rajatapauksissa.

Kansainvälinen suositus raja-arvoille on itse asiassa vieläkin tiukempi kuin suomalainen: paastoarvoraja on 5,1 vs. Suomen 5,3. Ja ihan varmasti on ”vääriä” diagnooseja näissä niin Suomessa kuin muissakin maissa, ei mitenkään yksiselitteinen homma tuo diagnoosi etenkään rajatapauksissa.

Joo on tosissaan melko matala, varmaan joskus sattumaltakin voi ylitys tulla vaikkei olisi raskausdiabetestä. Ei se tietysti ole tämän keskustelun pointti, mutta itseäni huolestuttaa myös tuo ylidiagnosointi. Joissakin paikoissa ilmeisesti 10h paasto riittää.

Itse olin reilut 12h paastossa ja pari kertaa otin hörpyn vettä. Aamusokerit olivat myös muiden huvikseen tehtyjen kotimittausten mukaan jonkin verran alhaisemmat klo 9 kuin klo 7 vaikka alla olin 12h paasto molemmissa. Tämän kokeilin useampaan kertaan, koska normaalistikin syöntivälini saattaa olla 12h juuri yöllä.

Olin 2h hereillä ennen rasitukseen menemistä, tälläkin lienee vaikutusta. Tämä on tietysti vain oma havainto. Elimistö säätelee verensokeritasoja paastossakin.

Tänään mittailin huvikseen sokerit 12,5h paaston jälkeen klo 8.30 noustessa. Tulos oli 3,9 ja olo sen mukainen eli tosi nuutunut.

Eihän siihen rasitukseen tosiaan pakko ole mennä, mutta mielestäni se oli pienempi paha kuin se jos huomaamatta jäänyt radi aiheuttaa jommalle kummalle haittaa. Itse ajattelin ensin että diagnoosini on turha. Mutta kappas vain, aamupalan jälkeinen arvo näyttää minulla olevan vähän korkea (muut arvot on hyviä). Kerran nyt tullut raja-arvon ylitys. Toki tuollaiset huomaa kotimittauksiakin tekemällä.

Enemmän muuten tuohon arvooni näyttää vaikuttavan se mitä teen kuin se mitä syön. Olen eri aamupaloilla (ja samalla aktiivisuudella) saanut samanlaisia arvoja. Ylitys tuli keskimääräistä terveellisemmällä aamupalalla, kun sen jälkeen käytännössä istuin tunnin ennen mittausta.

Takaisin