Oletko ilta- vai aamuvirkku?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Oletko sinä ilta- vai aamuvirkku? Entä muut perheessäsi?

Meillä on täällä näkökulmakirjoitus siitä kuinka jopa vauvoja pitäisi kasvattaa aamuvirkkujen malliin.

Minä ja puoliso ollaan iltavirkkuja. Lapset tuntuu olevan aamuvirkkuja. Ainakin kumpikin herää aikaisin. (Asiaan voi vaikuttaa sekin, kun esikoinen on pakko laittaa ajoissa nukkumaan, jotta ehtii kouluun.) Tämä aamuvirkkujen maailma tuntuu kyllä välillä väsyttävältä. Käytiin esikoisen kanssa vauvauinnissa, kun hän oli pieni ja sinnehän piti herätä kukonlaulun aikaan. 🥱 Kouluun pitää tietenkin myös herätä ajoissa. Onneksi neuvolassa ei ole puututtu päiväjärjestykseen. Me esim. ulkoillaan pääasiassa iltapäivällä.

Onko muilla iltavirkuilla vastaavia kokemuksia? Entä miten aamuvirkut kokee asian? Onko asiat oikealla mallilla vai odotetaanko teiltäkin teille epätyypilliseen aikaan liikkeellä oloa?

Meillä vanhemmat ja 3/4 lapsesta aamuvirkkuja, toinen lapsi on selvästi iltavirkku.
Vauva vuonna ei saatu häntä millään ennen puolta yötä yöunille ja aamuisin oli pakko alkaa klo 10 herättelemään että päästäisiin edes vähän ulkoilemaan ennen päiväuniaikaa.
Nykyään tuo 6v valvoo iltaisin lapsista pisimpään ja aamulla herätetään aivan kesken unien pukemaan ja lähdetään suoraan eskariin. Koko muu perhe on tässä vaiheessa ollut tunnin pari hereillä. Viikonloppuisin ja lomilla ei herätetä, niin onhan tuo välillä ärsyttävää odotella pitkään yhden heräämistä kun muut jo malttamattomana haluaisi lähteä tekemään jotain.

Niin ja moni pitää meitä varmaan outoina kun ei päästetä lapsia arkisin enää 19 jälkeen ulos, yllättävän moni kaveri käy vielä hakemassa ulos leikkimään siihen aikaan. Me (tai siis lapset) alkaa siinä vaiheessa menemään nukkumaan.

Meillä lapset ovat olleet pääsääntöisesti enemmän aamuvirkkuja. Toki pidemmillä lomilla, kun valvotaan myöhempään niin rytmikin vaihtuu vähän myöhemmäksi. Ajattelin ennen olevani enemmän iltavirkku, mutta en taida olla oikein kumpaakaan. Nykyään en jaksa valvoa kovin pitkään, mutta en myöskään herää mielelläni kovin aikaisin. Luontaisesti väsy iskee n.22-23 ja herään mielelläni n.8-9 välillä. Mies on ehkä enemmän iltavirkku (ja muutenkin paremmat unenlahjat omaava), mutta ollaan saatu aika hyvin meidän molempien rytmit yhteen eikä mieskään enää tykkää valvoa pitkään ja näin ollen heräillään myös aamulla samoihin aikoihin. Oon tosi herkkäuninen ja mulla vaikuttaa esimerkiksi stressi tosi helposti uneen ja unirytmiin. Nyt on ollutkin ihanaa olla äitiyslomalla, kun ei ole tarvinnut stressata aamuheräämisiä, jos on jokin asia valvottanut. Yhteiskunnassa kyllä pitäis olla enemmän joustoa työajoissa yms. eikä kaiken tarvitsisi olla niin aamupainotteista. Tällöin ihminen vois esimerkiksi itse päättää milloin on virkeimmillään ja tuottavimmillaan. Joustava työaika monilla aloilla voisi olla mahdollista, sen sijaan että toimistoissa tarvitsisi kaikkien istua juuri 8-16. Mutta oon myös sitä mieltä, että omaa luontaista rytmiäkin voi halutessaan muuttaa, jos säännöllisesti vaan menee aina tiettyyn aikaan nukkumaan ja herää aina tiettyyn aikaan.

Muokattu viimeksi:
Itse olen ihan täysin iltavirkku ja yöeläin. Aamut on tuskaa vaikka olisi nukkunutkin hyvin. Lapsista vanhempi on ilmeisesti vähän välimuoto, nuorempi taas selvästi aamuvirkku.

Minä oleen aamuvirkku ja mies iltavirkku ja lapsista poika aamuvirkku ja tyttö iltavirkku ja aamun torkku. 😅

Toisaalta menee hyvin, sillä mies jaksaa illasta valvoa iltavirkku kuopuksen kanssa, kun minä menen nukkumaan meidän aamuvirkku esikoisen kanssa. ❤️

Mä noususin usein ylös jo viideltä, mutta pikkumies lähtee perään jos nousen ylös eli on pakko ainakin kuten maata sängyssä.

Musta tuntuu ainoastaan se epäreilulta, että oletetaan, että iltavirkut jaksaa herätä töihin milloin vaan, tai että me aamuvirkut ollaan iltaisin vielä 18.00 jälkeen tavoitettavissa....

Minä olen aamuvirkku, samoin esikoiseni. Pienen lapsen kanssa on ollut helppo olla kun mennään niin samassa rytmissä. Vauva on vauva, vielä ei osaa hänestä sanoa, mutta pahasti ei ole kukkuillut yöllä ainakaan vielä, vaan pystyy nukkumaankin suhteellisen pitkiä pätkiä :smiling-eyes: Mies on iltavirkku. Tässä on taas ollut hyvä puoli siinä, että mies on jaksanut auttaa vauvanhoidossa kummallakin kertaa. Kun minä olen ollut nukkumassa alkuillasta, on hän hoitanut vauvan röyhtäytykset ja vaipanvaihdot silloin. Minä olen sitten hoitanut aamuyön, niin kummatkin saa nukkua silloin kun nukuttaa. Toki nyt yhtälö on erilainen kun lapsia on kaksi, mutta nukutaan kun pystytään.

Me vanhemmat ollaan iltavirkkuja, lapset aamuvirkkuja. Onhan se toisinaan rankkaa, neuvolakäyntejä yms. en enää ota aamulle. Tarpeeksi kamalaa nousta aamupalapöytään aikaisin aamulla, saatikka kun johonkin pitäisi lähteä kello kaulassa!

Takaisin