Lapsen isän kanssa olen eronnut. Ero tuli moninaisista syistä, emme vaan toimineet yhdessä. Ennen lasta en miettinyt eroa, mutta lapsen syntymän jälkeen jo puolen vuoden kuluttua. Mies muuttui totaalisesti, hän ei enää nähnyt mitään muuta kuin vauvan ja asunnon remontin. Oli kuin minua ei edes olisi ollut, sain haukkuja ja tölvintää, jos en ollut suoriutunut kunnolla "tehtävistä", kun hän raatoi remontin eteen ja jäljelle jäävän ajan nukkui tai oli vauvan kanssa. Itsehän siis olin tuolloin voimakkaasti remontoitavan asunnon ostoa vastaan, mutta hän ei kuunnellut mielipidettäni. En enää saanut läheisyyttä, en seksiä, kumppanuus kuihtui ja tuntui, että hän vielä yritti "omia" minulta vauvan. Imetin toki, mutta muuten tunsin oloni turhaksi ja kärsin jonkinlaisesta synnytyksenjälkeisestä masennuksesta, mitä ei edes tuolloin neuvolassakaan huomattu, enkä itse osannut tulkita mistä huono jaksamiseni johtui. Mietittiin vuoden päivät asiaa ja muutin pois. Jälkeenpäin ollut erittäin hyvä ratkaisu. Mies osoittautunut eron jälkeen hyvin häijyksi ja väkivaltaiseksikin, vaikka olen tehnyt kaikkeni, jotta poika olisi isänsä elämässä mahdollisimman paljon. Varsinkaan väkivaltainen hän ei suhteen aikana ollut, joten se tuli yllätyksenä eron jälkeen.
Nykyisen kumppanin kanssa myös erottiin hetkeksi. Kumpikin oli erittäin stressaantunut viime vuoden lopulla ja se näkyi suhteessa ikävästi. Mies halusi tuolloin enemmän tilaa itselleen, omaa rauhaa ja mietintäaikaa, koska työt veivät ihan liikaa hänen jaksamistaan, eikä kotona sitten ollut mihinkään puhtia. Meillä myös oli muutama läpikäytävä ongelma noihin aikoihin, mitä ei sitten ollut energiaa käsitellä. Suunnittelimme siis tätä eroa ennen yhteisen asunnon ostoa yms. Päätimme erosta marraskuussa, muutimme siitä sitten erilleen, mutta palasimme yhteen huhtikuussa. Pakko vielä todeta, että kiitän kyllä ainakin mielessäni erästä hyväntahdonkeijua, joka sai mieheni näkemään, että isoimmat ongelmat johtuivat hänen liiasta työkuormastaan, eikä niinkään parisuhteestamme. Nyt menee oikein hyvin. :)