Oletko allerginen jollekin?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Oletteko allergisia tai onko lapsenne allerginen? Tai onko muita ruokarajoituksia tai erityisruokavalioita?

Mulla on ananas-allergia. Onneksi ananas ei ole niitä joka paikassa olevia ruokia niin sen välttely ei ole hirveän vaikeaa. Siedän sitä myös pieninä määrinä esim. pitsan päällä. Hieman hankalampana asiana siitepölyallergioita. En ihan tarkkaan tiedä mille olen allerginen. Allergiatesteissä löytyi pujo, mutta se ei kuki vielä. Viime keväänä kun tuotiin muistaakseni leskenlehtiä kotiin ne sai äkkilähdön, kun alkoi silmien kutina ja nenän vuotaminen että ilmeisesti sille ainakin. Olen alkanut epäillä että saattaisi olla myös omena ristiallergiana. Toisinaan pystyn syömään omenaa ilman ongelmia, toisinaan siitä tulee huono olo. En vain ole aiemmin pannut merkille tuleeko huono olo aina tiettyyn aikaan vuodesta. Ja sitten "joulukuusi" allergia. Eli saan allergiaoireita sisällä olevasta kuusesta. Veikkaisin että olen todellisuudessa allerginen jollekin mitä tulee kuusen mukana.

Miehen keliakia sitten taitaakin vaikeuttaa ainakin muualla kuin kotona syömistä enemmän. Kotona ollaan opittu elämään sen kanssa.

Kodeiinille, kiiville ja raa'alle tomaatille, laktoosi-intoleranssi löytyy kuten myös vehnäyliherkkyys. Ja kissojen sylki aiheuttaa turvotusta.

Koiralle (lievästi), tämä todettiin kokeissa lukiossa. Koirataloudessa olen asunut lähes aina. Oireita en tänäkään päivänä ole koirista saanut.

Niin ja yläasteella antibioottikuurin ekana päivänä tuli ihottumat lääkkeestä, joten penisilliini/kefexilliiniallergia.

Viimeisimpänä, epäilen heinäallergiaa. Kosketus kanin heinään ja aikaan kutinaa ja ihottumaa.

Allergiatestit on käytynä joskus kauan sitten, muistaakseni siellä näkyi lehmä ja pujo. Lapsena sulfasta saanut allergiaoireita.

Mutta se erityisruokavalio ilman allergioita, on meinaan ihmisten mielestä vain hankalan ihmisen merkki. Minulla on refluksi, ärtynyt paksusuoli ja migreeni. Ruokavalioon vaikuttaa monella tavalla. Viljoista sopii kaura. Juurekset sopivat pääosin, mutta lanttua vain vähäisessä määrin. Sipuli ei sovi eikä mausteiset ruuat. Kaikki esimaustetut lihat ja valmisruuat joko närästävät, oksettava tai aiheuttavat ripulia. Ja sokerista tulee migreeni ja krapula. Krapulan saa myös suolaisesta ruuasta

Tässä muutama poiminta. Mistään ei onneksi henki lähde.

Niin että päivälliskutsut ovat aika vähissä.

Saas nähdä muistanko kaikkia :shifty:

Leppä - ja koivuallergia, josta tulee ristiallergia lähes kaikkiin hedelmiin ja raakoihin juureksiin. Voin kuitenkin syödä keitettynä kaikkia paitsi selleriä.
Vehnäallergia ja intoleranssi muille kotimaisille viljoille. Raskauden jälkeen aloin saamaan ihottumaa myös maissista.
Kananmuna. Voin syödä vähän, esim lihapullissa.
Nikkeli eli ihottumaa rihkamasta ja farkkujen napeista.
ASA (asetyylisalisyylihappo = disperiini ym) ja sulfa. Lisäksi kaikki yskänlääkkeet. Johtuu suuresta bentsoehappo määrästä joka on ASA allergian kaveri. ASA vaikuttaa myös kosmetiikan käyttöön.

Lapsella ei ole todettuja allergioita. Maissi aiheuttaa vatsakipuja

Muokattu viimeksi:
Eclipsen tekstin luettuani huomasin että unohdin vallan tuon kosmetiikan. Mikään ei sovi. Tulee kutinaa ja silmien kirvelyä, hajuista migreeni.

Tutkitusti olen itse allerginen koiralle ja kissalle, mutta niin lievästi, etteivät omat lemmikit aiheuta oireita, eli vuosien siedätys on onnistunut. Ennemminkin on käynyt niin, että kun lemmikistä on joutunut luopumaan kokonaan, niin allergiaoireet ovat alkaneet hyvin nopeasti, muutamassa päivässä.

Lapsestamme en osaa sanoa, onko hän allerginen jollekin. Hänellä on todella paha ihottuma jaloissa, ja ihottumanäppyjä myös muualla kehossa, paitsi vaippa-alueella. Seuraavassa neuvolassa aion puhua asiasta. Lapsen iho kutiaa mielettömästi iltaisin, eikä oikein mikään ole auttanut. Lääkäri sanoi jo 10kk neuvolassa, että iho näyttää atooppiselta. Olisi varmasti hyvä tutkia myös ruoka-aineallergioiden mahdollisuus, löytyisikö sieltä jotakin, joka selittäisi pahan ihottuman, johon ei tunnu löytyvän mitään apua minkäänlaisista rasvoista, öljyistä yms. ihonhoitotuotteista.

Tutkitusti olen itse allerginen koiralle ja kissalle, mutta niin lievästi, etteivät omat lemmikit aiheuta oireita, eli vuosien siedätys on onnistunut. Ennemminkin on käynyt niin, että kun lemmikistä on joutunut luopumaan kokonaan, niin allergiaoireet ovat alkaneet hyvin nopeasti, muutamassa päivässä.

Lapsestamme en osaa sanoa, onko hän allerginen jollekin. Hänellä on todella paha ihottuma jaloissa, ja ihottumanäppyjä myös muualla kehossa, paitsi vaippa-alueella. Seuraavassa neuvolassa aion puhua asiasta. Lapsen iho kutiaa mielettömästi iltaisin, eikä oikein mikään ole auttanut. Lääkäri sanoi jo 10kk neuvolassa, että iho näyttää atooppiselta. Olisi varmasti hyvä tutkia myös ruoka-aineallergioiden mahdollisuus, löytyisikö sieltä jotakin, joka selittäisi pahan ihottuman, johon ei tunnu löytyvän mitään apua minkäänlaisista rasvoista, öljyistä yms. ihonhoitotuotteista.

Kaarinha, voisko johtua pyykinpesuaineesta? Jos ihottumaa on muualla kuin vaippa alueella?

Meillä ei onneksi ole kenelläkään mitään allergioita :happy:

Itse olen saanut lapsena allergisen kohtauksen koirasta ja syönyt jonkun aikaa allergia lääkkeitäkin siihen. Nykyään en enää lääkkeitä tarvitse vaikka eläimiä omistankin.

Esikoinen sai kerran rajun ihottuman ja lievän kuumeen yövaatteesta jonka olin saanut tutulta. Yövaate tuoksui pesuaineelle voimakkaasti ja arvelin että se on varmasti puhdas ja laitoin sen sille päälle. Parin tunnin päästä esikoinen heräs itkemään ja ihottumaa oli kaikkialla muualla paitsi siellä mihin ei yövaate koskettanut.

Kaarinha, voisko johtua pyykinpesuaineesta? Jos ihottumaa on muualla kuin vaippa alueella?

Tällä hetkellä on kokeilussa Erisan, kun rupesin epäilemään aiemmin käyttämääni pesuainetta (nestemäinen Omo Sensitive), mutta ihottuma on pahentunut Erisaniin vaihdon jälkeen. Käytän pesuainetta hieman vähemmän kuin ohjeessa sanotaan.

Tilasin juuri Allegroa näytepakkaukset ja kokeilen sitä sitten kun se saapuu. Meillä on kyllä ollut aiemminkin jauhemaista Erisania, ja myös jauhemaista LV:tä, eivätkä ne tuntuneet vaikuttavan erityisesti mitenkään pojan ihoon. Miinuksena on tietysti se, kun meidän aikuisten vaatepyykki pestään niin sanotuilla normaaleilla pesuaineilla, erillään lapsen pyykeistä, mutta kyllähän niistä muista pesuaineista saattaa tietysti jäädä jäämiä pesukoneeseen kuitenkin. Kaikki lakanat, pyyhkeet ja harsot pesen Erisanilla nyt, ja tietenkin aiemmin käytössä olleilla hajusteettomilla pesuaineilla, mitä milloinkin olen käyttänyt.

Tällä hetkellä on kokeilussa Erisan, kun rupesin epäilemään aiemmin käyttämääni pesuainetta (nestemäinen Omo Sensitive), mutta ihottuma on pahentunut Erisaniin vaihdon jälkeen. Käytän pesuainetta hieman vähemmän kuin ohjeessa sanotaan.

Tilasin juuri Allegroa näytepakkaukset ja kokeilen sitä sitten kun se saapuu. Meillä on kyllä ollut aiemminkin jauhemaista Erisania, ja myös jauhemaista LV:tä, eivätkä ne tuntuneet vaikuttavan erityisesti mitenkään pojan ihoon. Miinuksena on tietysti se, kun meidän aikuisten vaatepyykki pestään niin sanotuilla normaaleilla pesuaineilla, erillään lapsen pyykeistä, mutta kyllähän niistä muista pesuaineista saattaa tietysti jäädä jäämiä pesukoneeseen kuitenkin. Kaikki lakanat, pyyhkeet ja harsot pesen Erisanilla nyt, ja tietenkin aiemmin käytössä olleilla hajusteettomilla pesuaineilla, mitä milloinkin olen käyttänyt.
Kun perheen muu pyykki pestään "tavallisilla" pesuaineilla, niin näin yliherkän näkökulmasta kone on pilalla. Vähintäänkin se tulisi pestä ja puhdistaa ennen kuin sillä voi pestä herkän ihmisen pyykkiä. Omojen ja muiden vastaavien pesuaineiden jäämät eivät myöskään lähde pesussa tai kahdessakaan. Joten lyhyt kokeilu turvallisella pesuaineella ei kerro vielä mitään.

Miksi koko perheen pyykkejä ei voi pestä allergisille sopivilla pesuaineilla? Onko huuhteluaine käytössä ? Toivottavasti ei

Aiemmin, kun lapsi oli vielä pieni vauva, pesin meidän kaikkien kaikki pyykit samoilla aineilla, en käyttänyt silloin, enkä käytä edelleenkään huuhteluaineita. Viime talvena pojan iho oli aivan yhtä paha, ja silloin juuri pestiin kaikki pyykki samoilla aineilla poikkeuksetta (ei tainnut muuta olla käytössä kuin Erisan ja LV). Omiin vaatteisiini vaan tuntuu aina jäävän jotain hajuja (hikeä yms.) kun pesen näillä allergisille sopivilla aineilla. En itsekään pidä voimakkaista tuoksuista, mutta esim. Sertossa on kohtuullisen mieto tuoksu, ja sillä omat vaatteeni tulevat raikkaiksi ja puhtaiksi. Pesukone puhdistetaan säännöllisesti muutoinkin kyllä, eikä näitä vastaavia hajuja ollut miehen tai lapsen vaatteissa, vaikka samoissa koneellisissa ne kaikki pestiin.

Mutta täytyy nyt tosiaan testata sekin vielä, että puhdistan koneen ja vaihdan kaikille saman pesuaineen. Tuon Allegron mukana tulee joku pesukoneen puhdistusaine, taidan kokeilla laittaa sen ensin ja sitten käyttää pelkkää Allegroa, ja katsoa, miten pyykki puhdistuu, ja auttaako lapsen ihoon aineen vaihto. Tahranpoistoon olen käyttänyt sappisaippuaa, en muuta, kun silläkin kaikki tähänastiset tahrat on tuntuneet lähtevän hyvin, tomaattia ja porkkanaa lukuun ottamatta. En tiedä, jääkö siitä jotakin jäämiä johonkin.

Ai niin, jokin lievä metalliallergia täälläkin, ehkä se nikkeli. Farkkujen napeista en ole saanut mitään, mutta joistain koruista ja sektioarven "niitti"tikeistä. Punoitti kivasti iho niiden ympäriltä niin että neuvolassa arveltiin allergiaksi.

Synnytyksen jälkeen pahimmat kivut tulivat haavateipistä ja tukisukkien yläreunan jostakin kumista tai mikä niitä nyt ylhäällä pitikin.

Meillä tällä 10kk poitsulla iho ollu tosi hyvä, mut omolla jos pesen niin tulee lähinnä jalkoihin kuivan ja kutiavan näköisiä tosi pieniä läiskiä.
Serto on meillä ollu käytössä kaikilla vauva aikana eikä ole aiheuttanut iho oireita. Tietysti tää talvi tekee vielä omat temppunsa lasten niin herkkään ihoon.

Itsellä amoksisilliini aiheuttaa oireita ja 3/4 lapsesta saa oireita penisilliinistä. Yksi lapsi reagoi kesällä pähkinöihin ja kiwiin mutta ei talvella, mutta täällä turkissa ei reagoi niihin myöskään kesällä.
Homeelle reagoin nenäverenvuodoilla ja tukkoisuudella.
Nikkeli aiheuttaa myös minulle oireita, myös osa hopeakoruista.

Yksi lapsi reagoi kesällä pähkinöihin ja kiwiin mutta ei talvella, mutta täällä turkissa ei reagoi niihin myöskään kesällä.

Kuulostaisi mun korvaan ristiallergialta jonkin siitepölyn (tai muun kesäjutun) kanssa. Ilmeisesti sitä siitepölyä ei esiinny siellä.

Takaisin