Olen "jäänyt kiinni" sokerirasitustestissä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jenni74
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Jenni74

Puuhakas puhuja
Helmikuisissa mietittiin (minä ja yksi toinen [:)] ) onkohan tuo sokerirasitustesti loppupeleissä paras tapa selvittää näitä raskausdiabetesjuttuja. Eli melkein joka-ikinen meistä (Helsingissä kaikki yli 25 vuotiaat ensisynnyttäjät, ja uudestaan synnyttäjät mikäli edellisessä raskaudessa ilmeni jotain häikkää, ja alle 25 vuotiaat jos on BMI yli 25) joutuu siihen testiin.

Testi on kova rasitus kropalle, liekö tutkittu mitä tekee vaaville? Onko tämä nyt se oikea tapa selvittää, vai voisko ehkä asiaa tutkita siten että seuraa äidin vointia ja lähettää testiin vaan ne joilla on oireita ja/tai kunnolla ylipainoa ja/tai elämäntavat retuperällä???

Tottakai hyvä on että asiaa selvitellään. Mutta vastatkaa: jäitkö itse kiinni sokerirasitustestissä, ja jos jäit, oliko ylläri?

Mäkin ihmettelin tossa kesällä kun alkuraskaudessa sain lähetteen tonne testiin että miks, kun ensinnäkin en kuulu mitenkään riskimpään ryhmään (vaikka voihan kuka tahansa saada raskausdiabeteksen toisaalta) ja toisekseen oli ne kauheimmat helteet meneillään ja kaiken kukkuraks terveysasemia oli muutenkin vähennetty kesän ajaksi eli ainoastaan pari paikkaa oli auki ja niihin pakkautui sitten kaikki..
Oli todellakin nimensämukanen testi, rasittavaa se oli ja meinasin pyörtyä sen kuumuuden takia matkalla ja kaupassa kun piti äkkiä saada jotain sokereita nostattavaa.

Syy miks menin siihen kuitenkin kyseenalaistamatta oli se että vaikka mikään ei täsmännyt siihen että kuuluisin riskiryhmään sairastua mä söin todella huonosti ennen raskautta/raskauden alussa. Menin siis ihan mielelläni kuitenkin testiin ihan uteliaisuudestakin ja olin suht varma että "jään kiinni", no enpä jäänyt ja se yllätti kyllä hyväl tavalla:)

Minä oon käyny tuossa rasituksessa ja läpi mentiin hyvillä arvoilla. Kun kuitenkin on tuota jenkkakahvaa sen verran,niin joudun uusintaan myöhemmin. Paino on tippunut koko raskauden ajan, olin kerennyt jo elämäntapa muutoksia tehdä ennen plussaa ja samaan malliin sitten jatkan.

Kyllä musta on ihan hyvä,että tarkistavat. Oireetkin voi vaihdella tosi paljon..

Tuttava joutuu kans rasitustestiin,kun esikoinen hällä paino syntyessään vähän päälle 4kg. Häntä tuo homma vähän harmittaa,että joutuu sinne istumaan..

[:)] HEIPPA [:)]

Jäin sokerirasituksessa kiinni viime raskaudessa ( v.-08 ),kun osallistuin vapaaehtoisesti sellaiseen tutkimukseen ( Nelli-tutkimus ).
Kiinnijääminen oli todella suuri yllätys minulle,koska mulla ei ollut mitään ns.riskitekijöitä r-diabetekseen.
Eli mulla on painoindeksi normaali,liikun paljon ( olen entinen urheilija ) ja ruokavaliokin on aika hyvä.Ainoastaan minun äidin äidilläni oli aikuisiän diabetes,joka ikäväkyllä voi mennä suvussa.

Meidän neuvolassahan ei tehdä automaattisesti sokerirasitusta kaikille odottaville äideille,mikä on sääli.Koska kumminkin tämä r-diabetes on luultua yleisempää odottavilla äideillä.Ja se voi tulla kenelle tahansa;ikään,painoon,ruokavalioon tai liikunnallisiin tottumuksiin katsomatta.
Mutta koska tämä testi on niin kallis,niin harvalla kunnalla on varaa sitä testiä teettää kaikille äideille.
Eli meidän neuvolassa tehdään sokerirasitus vain ylipainoisille äideille tai yli 35-vuotiaille sekä sellaisille äideille,joilla on ollut edellisissä raskauksissa r-diabetes.

Minä olen onnellinen,että viime raskaudessa osallistuin tuohon vapaaehtoiseen tutkimukseen,koska muuten en olisi "päässyt" koko testiin [;)]
Kumminkin vauvan kannalta on todella hyvä,että äidit joilla on ongelmia sokereiden kanssa,niin he saavat ajoissa hyvää hoitoa ja ohjeistusta tähän asiaan!!
Kumminkin,jos äidillä on paha r-diabetes ja hän jää hoitamatta,niin vaaranahan voi olla pahimmassa tapauksessa vauvan vammautuminen jatai vauvan liikakasvuisuutta.
Kaikenlaisia ongelmia se ikäväkyllä aiheuttaa [&:]
Mutta yleensä hyvällä hoidolla koko raskaus sujuu hyvin loppuun asti ja vauvakin syntyy terveenä [:)]

Ja itse sokerirasitus testi ei ole yhtään paha [:)]
Olen siinä käynyt raskaana ollessani sekä ei-raskaana ollessa!!
Minun mielestäni sillä testillä ihan turhaan kyllä pelotellaan.Toki eri ihmiset kokevat eri asiat eri lailla [;)]
Mulla siinä testissä vain tuli aika pitkäksi..kun joutui sen 2 tuntia istua odotushuoneessa ja odottaa,että koska pääsee kotiin [:D]
Ja eihän se nyt toki mitään vahinkoa vauvalle aiheuta [:D]
Eihän sellaisia testejä tehtäisi,jos niillä olisi vauvalle vaaraa [;)]..en ainakaan heti näin maalaisjärjellä ajatellen voisi heti uskoa?

Eli nytkin sitten tässä raskaudessa nasahdin kiinni..
Ja nyt joudun jo pistämään itseeni insuliineja [&:]
Eihän tämä kivaa ole,mutta minkäs sille kropalleen mahtaa?
Onneksi sentäs meistä äideistä ja vauvoista pidetään näin hyvää huolta Suomessa [:)]

TSEMPPIÄ KAIKILLE,JOTKA OVAT JÄÄNEET KIINNI SOKERIRASITUKSESSA [:)][:)][:)]
Hyvin tästä selvitään [;)]..ei tämä onneksi Maailmanloppu ole [:)]

Yönsäde ja Mini rv 24+5

Tänään soitin tulokset ja narahti osittain! Paastoarvo 5.3 eli just rajalla, mutta 1 tunnin jälkeinen oli 6.0 ja 2 tunnin jälkeen 7.0 eli niissä normaali. Kuitenkin jos yksikin on rajalla tai yli, joutuu "seurantaan" ts. kuukauden välein tullaan minulta ottamaan paastoarvot neuvolassa ja saan ensi viikolla ruokavalio-ohjeet. Voi hitto. [:@]

No, eipä tässä mitään, vauvan takia muutan vaikka mitä elämässäni, ja jos ruokavalio joutuu remonttiin, niin sitten on niin.

Kahdessa edellisessä raskaudessa ollut sokeriongelmat..mutta tässä raskaudessa kävin alkuaikana kokeissa ja kaikki hyvin..kuitenkin mua pyydettiin uudestaan myöhemmässä vaiheissa ja nyt sitten oli arvot koholla [:(] harmitti todella paljon mutta ruokavaliolla pysynyt aika lailla kunnossa eikä vauvakaan ainakaan vielä ole suuri [:)] keskimmäinen oli 4390g ja edellinen 4101g

Narahdin - ja yllätyin siitä!

Paastoarvo ok 5,2 (raja 5,3)
tunnin arvo oli 10,1 (raja 10,0)
2 h arvo oli 8,7 (raja on 8,6)

Eli nyt tulee kotimittari ja sitten seuraamaan lukemia. [:(] [:(] [:(]

Takaisin