[:)] HEIPPA [:)]
Jäin sokerirasituksessa kiinni viime raskaudessa ( v.-08 ),kun osallistuin vapaaehtoisesti sellaiseen tutkimukseen ( Nelli-tutkimus ).
Kiinnijääminen oli todella suuri yllätys minulle,koska mulla ei ollut mitään ns.riskitekijöitä r-diabetekseen.
Eli mulla on painoindeksi normaali,liikun paljon ( olen entinen urheilija ) ja ruokavaliokin on aika hyvä.Ainoastaan minun äidin äidilläni oli aikuisiän diabetes,joka ikäväkyllä voi mennä suvussa.
Meidän neuvolassahan ei tehdä automaattisesti sokerirasitusta kaikille odottaville äideille,mikä on sääli.Koska kumminkin tämä r-diabetes on luultua yleisempää odottavilla äideillä.Ja se voi tulla kenelle tahansa;ikään,painoon,ruokavalioon tai liikunnallisiin tottumuksiin katsomatta.
Mutta koska tämä testi on niin kallis,niin harvalla kunnalla on varaa sitä testiä teettää kaikille äideille.
Eli meidän neuvolassa tehdään sokerirasitus vain ylipainoisille äideille tai yli 35-vuotiaille sekä sellaisille äideille,joilla on ollut edellisissä raskauksissa r-diabetes.
Minä olen onnellinen,että viime raskaudessa osallistuin tuohon vapaaehtoiseen tutkimukseen,koska muuten en olisi "päässyt" koko testiin [;)]
Kumminkin vauvan kannalta on todella hyvä,että äidit joilla on ongelmia sokereiden kanssa,niin he saavat ajoissa hyvää hoitoa ja ohjeistusta tähän asiaan!!
Kumminkin,jos äidillä on paha r-diabetes ja hän jää hoitamatta,niin vaaranahan voi olla pahimmassa tapauksessa vauvan vammautuminen jatai vauvan liikakasvuisuutta.
Kaikenlaisia ongelmia se ikäväkyllä aiheuttaa [&:]
Mutta yleensä hyvällä hoidolla koko raskaus sujuu hyvin loppuun asti ja vauvakin syntyy terveenä [:)]
Ja itse sokerirasitus testi ei ole yhtään paha [:)]
Olen siinä käynyt raskaana ollessani sekä ei-raskaana ollessa!!
Minun mielestäni sillä testillä ihan turhaan kyllä pelotellaan.Toki eri ihmiset kokevat eri asiat eri lailla [;)]
Mulla siinä testissä vain tuli aika pitkäksi..kun joutui sen 2 tuntia istua odotushuoneessa ja odottaa,että koska pääsee kotiin [:D]
Ja eihän se nyt toki mitään vahinkoa vauvalle aiheuta [:D]
Eihän sellaisia testejä tehtäisi,jos niillä olisi vauvalle vaaraa [;)]..en ainakaan heti näin maalaisjärjellä ajatellen voisi heti uskoa?
Eli nytkin sitten tässä raskaudessa nasahdin kiinni..
Ja nyt joudun jo pistämään itseeni insuliineja [&:]
Eihän tämä kivaa ole,mutta minkäs sille kropalleen mahtaa?
Onneksi sentäs meistä äideistä ja vauvoista pidetään näin hyvää huolta Suomessa [:)]
TSEMPPIÄ KAIKILLE,JOTKA OVAT JÄÄNEET KIINNI SOKERIRASITUKSESSA [:)][:)][:)]
Hyvin tästä selvitään [;)]..ei tämä onneksi Maailmanloppu ole [:)]
Yönsäde ja Mini rv 24+5