Oireeton raskaus

Justiinsa

Oman äänensä löytänyt
Heippa kaikille. 😊

Odotamme meille kaksosia syntyväksi lokakuussa, nyt mennään rv 12.
Ihmettelen tässä kovin oireetonta tupla-raskautta. Lähinnä vain nälkä ja väsymys vaivaavat. Aiemmissa raskauksissa olen voinut järkyttävän pahoin useamman kuukauden ja nyt ei oikeastaan mitään. Tämähän pistää miettimään, onko kaikki hyvin pienokaisilla vaikka järjellä ajateltuna, miksipä ei olisi vaikka oireet puuttuvat.
Nettiä selaamalla oireettomista raskauksista päätyy lähinnä keskenmeno-ketjuihin niin ajattelin kysellä löytyisikö tarinoita oireettomista, hyvin sujuneista raskauksista? Tietenkin tupla-vauvojen tarinat -ne hyvin sujuneet- kiinnostaa kovasti myös.
 
Mulla on ollu molemmat raskaudet hyvin oireettomia. Jotain hetkittäisiä muutaman päivän tai max viikon kestäviä oireita, mut pääasiassa ei mitään. Nyt on menossa rv20 ja ainaki tiedettävästi kaikki hyvin. Oireet ollu vähäisiä, lievää pahoinvointii ja maha vähän sekasin. Taaperon raskaudessa oli alussa pari viikkoa pahoinvointia ja pari viikkoo paineen tunnetta sit kaikki loppu ku seinään. Loppu raskaudessa tuli ranteet öisin kipeeksi, muuten ei mitään. Mulla ei siis oireet tai oireettomuus oo tarkoittanu mitää. Vaikka kyllähän niitä oireita koko ajan iteki seurailee ja pohtii.
 
Esikoisen aikaan oli melko vähän oireita. Pahoinvointia ei tippaakaan, rinnat ei kasvaneet eikä aristaneet. Mahaa nippaili ja kiristi/aristi, se oli oikeastaan ainoa oire kunnes liikket alkoi tuntua.
 
Odotan ensimmäistä lastamme, laskettu aika on kolmen viikon päästä, niin en toki tiedä ollaanko vielä selvillä vesillä, mutta tähän asti raskaus ollut hyvin oireeton, ja lapsi on ainakin tämän hetkisen tiedon mukaan ns. terve ja normaalisti kehittynyt. Ihan alkuraskaudessa oli vähän kipeä olo, mutta en olisi yhdistynyt raskauteen, ellei olisi ollut yritys päällä. Koko raskauden aikana oksensin kolme kertaa aamulla tyhjää vatsaa. Liikkeet alkoi myös tuntumaan myöhään. Varmaan ekat raskausoireet tuli joskus viikolla 36, kun alkoi jalkoja turvottamaan. Nyt odottelen, tuleekohan niitä harjoitusupistuksia koskaan, kun ei vielä ole kuulunut (tai en ole tuntenut).
 
Odotan ensimmäistä lastamme, laskettu aika on kolmen viikon päästä, niin en toki tiedä ollaanko vielä selvillä vesillä, mutta tähän asti raskaus ollut hyvin oireeton, ja lapsi on ainakin tämän hetkisen tiedon mukaan ns. terve ja normaalisti kehittynyt. Ihan alkuraskaudessa oli vähän kipeä olo, mutta en olisi yhdistynyt raskauteen, ellei olisi ollut yritys päällä. Koko raskauden aikana oksensin kolme kertaa aamulla tyhjää vatsaa. Liikkeet alkoi myös tuntumaan myöhään. Varmaan ekat raskausoireet tuli joskus viikolla 36, kun alkoi jalkoja turvottamaan. Nyt odottelen, tuleekohan niitä harjoitusupistuksia koskaan, kun ei vielä ole kuulunut (tai en ole tuntenut).
Hyvillä viikoilla sinulla raskaus jo menossa! Raskaudet oireineen ovat kovin erilaisia, kuten varmaan sinullekin on kerrottu.
Oletko huomannut vatsa-alueen menevän kovaksi? ei välttämättä tunnu juuri miltään, huomaa vain päällepäin. Ne ovat niitä harjoituksia, joilla kohtulihakset itseään toimintaan treenaa. Kun sinulla on seuraava neuvola niin kysy huomaavatko supistuksia sinua tutkiessaan. (siten minä opin ne talvella erottamaan). Ota esim puoli-istuva rento istuma-asento tai makoile vasemmalla kyljelläsi sängyssä kädet massun päällä...siinä ne voi olla helppo huomata.
 
Mulla on menossa viides raskaus ja tämä on oireettomin kaikista! Satunnaisesti välillä oksettaa ja meinaan yökkiä hajuista tai mielikuvista, mutta muunlaista pahoinvointia ei ole ollut. Eikä palele tai väsytä erityisen paljon. Tuntuu todella oudolta 😅 kävin varhaisultrassa ja siellä löytyi viikkoja vastaava pieni tyyppi ja syke, joten oletan että kaikki on hyvin kuitenkin! Toki nyt mennään vasta rv 7 kieppeillä, että voihan se vielä muuttua, vaikka muissa raskauksissa tässä vaiheessa on ollut jo aika paha olo. Ehkä ne tosiaan voi vaihdella näin paljon 😊
 
Minäkin kuullut jostain että istukka toimisi paremmin jos raskaus aiheuttaa oireita, mutta mistä sitä silti tietää.🤷‍♀️ mielellään kuulisin kokemuksia myös tästä
 
Minun raskauteni oli tuplaraskaus ensimmäiset 7-8 viikkoa (nyt toinen vielä jäljellä) ja olin todella pahoinvoiva ja väsynyt viikosta 4 lähtien.

Kaksi aiempaa raskauttani päättyivät lyhyeen, eikä minulla silloin ollut juuri oireita.
 
Tulen nyt vielä tähän kannustamaan, että puhuin oireettomuuden stressistä neuvolassa ja neuvolalääkärissä raskauden alussa, sillä olin asiasta tosi huolissani - netistä tuntui löytyvän pääasiassa kokemuksia, että oireettomuus on huono asia. Kumpikin sanoi, että nauti vain olostasi, raskauden ei ole tarkoitus eikä sen tarvitse olla mitään kärsimystä!
 
Kiitos kaikille vastailuista. 😊

Nyt mennään rv 25 ja edelleen "helppo" raskaus. Ei ollut pahoinvointia eikä oikeastaan mitään muutakaan erilaista. Vatsa on jäätävän suuri, vatsanympärysmitta kasvanut n. 30cm. Painoa tullut jo 10 kg. Mutta vauvat voivat hyvin ja näyttäisi, että saadaan ensimmäinen poika taloon 6 tytön jälkeen. Toisesta veikattu vuorotellen tyttöä ja poikaa - ylläri vauva joka kertoo sukupuolensa ehkä vasta syntyessään. 😁
 
Esikoisen odotus oli tosi oireetonta tosi pitkään, ja nyt uudessa odotuksessa toistaiseksi ihan sama juttu (huimat 4+3 nyt kasassa 🤪). Esikoista odottaessani stressasin oireettomuutta kyllä kovasti, nyt jo osasin odottaa että näinkin voi käydä.
 
Kaikki raskaudet mulla ollu aika vähä oireisia. Kaksi viimeisintä raskautta ne vähäisetkin oireet loppui kummassakin 7-8vk. Toinen päätyi keskeytyneeseen keskenmenoon 7+ ja toisessa kun oireet loppuivat samoilla viikoilla ajattelin että taas mennyt kesken mutta eipä ollutkaan ja kaikki meni hyvin❤️
 
Esikoista odotan, nyt viikolla 13.

Oireita on ollut vain etova olo viikoilla 7-10 ja rintojen kipeys, sitten ne loppuivat kuin seinään. Pelkäsin pahinta, mutta Nt-ultrassa viime viikon lopulla kaikki oli hyvin. Tosi paljon löysin minäkin kaikkia kauhutarinoita oireiden vähyydestä, loppumisesta, puuttumisesta. Toisaalta löytyi myös tarinoita siitä, miten oireet ovat yksilöllisiä eivätkä takaa mitään - suuntaan tai toiseen. Tätä yritin itsellenikin toistella, ja onnistuinkin suurimmaksi osaksi myös nauttimaan oireettomasta olosta stressaamisen sijaan.
 
Mulla oli esikoista odottaessa aika klassiset pahoinvointi yms oireet ja nyt toista odotellessa olen ollut tosi vähäoireinen/oireeton. Nyt rv 17 menossa. On myös vähän huolestuttanut, mutta ultrissa yms ollut kaikki ihan hyvin. Kaipa nämä raskaudet sit vaan voi olla tosi erilaisia 😅
 
Mukava kuulla, että muitakin, joilla ei sen kummemmin oireita. Työkaverille jo naureskellut, että tuntuu, että kuvittelee asian, kun positiivisen tuloksen aikoihin oli rintojen aristusta sen 3 viikkoa, että piti urheiluliiveillä nukkuakin yöt ja nyt ei oikeastaan mitään!
Kätilö kyllä lohdutti, että väsymys (ollut jo vuosia) ja nälkä on kyllä oireita. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Nyt alkoi kipristelyt vatsassa ja vähän tottakai säikäyttää näin ensimmäisen kohdalla, kun ei mitään käsitystä mitä tästä kaikesta odottaa!
Rv 16 nyt alkanut.
 
Mulla meneillään ensimmäinen raskaus ja ainoa oire on ollut kipeät rinnat. Ei pahoinvointia tai oksentamista, mielitekoja tai mitään muutakaan. Vatsakaan ei ole vielä juurikaan kasvanut. Viimeisimmässä ultrassa (vko 13) kaikki oli hyvin, mutta nyt pelolla odotan seuraavaa rakenneultraa, joka on vasta elokuun alussa. Nyt alkamassa vko 17 ja edelleenkään ei mitään tuntemuksia, joten väkisinkin pelottaa, että onko kaikki hyvin :/ Ilman ultria ja kipeitä rintoja olisi vaikea edes uskoa, että olen raskaana...
 
Mulla meneillään ensimmäinen raskaus ja ainoa oire on ollut kipeät rinnat. Ei pahoinvointia tai oksentamista, mielitekoja tai mitään muutakaan. Vatsakaan ei ole vielä juurikaan kasvanut. Viimeisimmässä ultrassa (vko 13) kaikki oli hyvin, mutta nyt pelolla odotan seuraavaa rakenneultraa, joka on vasta elokuun alussa. Nyt alkamassa vko 17 ja edelleenkään ei mitään tuntemuksia, joten väkisinkin pelottaa, että onko kaikki hyvin :/ Ilman ultria ja kipeitä rintoja olisi vaikea edes uskoa, että olen raskaana...
Isot onnittelut raskautumisesta! Muistan tuon tunteen! Käy rekisteröitymistä tänne sivustolle, niin pääset jäsenrkdi omaan la-ryhmään. Siellä saat hyvää vertaistukea myös ns oireettomuuteen...
 
Mulla ei ekassa raskaudessa ollut yhtään mitään muita oireita alkuraskaudessa kuin kova nälkä kokoajan. Ei rintojen arkuutta, ei pahoinvointia eikä mitään muitakaan yleisiä oireita. Kaikki meni silti tosi hyvin ja poika synty 7/22. Nyt toinen raskaus aika alussa rv7 ja ei nytkään oo mitään oireita. Ensviikolla varhaisultra nii entiiä vielä onko kaikki hyvin vai ei.
 
Takaisin
Top