"Oikea" tapa ponnistaa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Rosalina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Rosalina

Foorumin legenda
Kesäkuunmammat 2015
Miten teitä on neuvottu ponnistamaan?
...Olin ajatellut kysyä tätä synnytysvalmennuksessa, mutta en taida kehdata mennä sinne, kun se on kuulemma ensisijaisesti ekakertalaisille -joskin sinne sais kyllä mennä, mutta asiasta neuvolassa kysyessäni tunsin itteni tyhmäksi, joten ehkä en mene...

Mulla on siis jo yksi synnytys takana, mutta kätilö ei antanut juuri ohjeita ponnistamiseen. Piti vaan sormeaan jossain tuolla alakerrassa ja sanoi, että "puske tänne mun sormen suuntaan". Ja sit kun pojan sydänäänet laski niin tilanne kävi muutenkin hektiseksi ja "putosin kärryiltä", puskin vaan jotenkuten menemään ja kaikki kävi tosi äkkiä loppupeleissä.
Jälkeenpäin olen harmitellut sitä, etten tiennyt yhtään miten olisi pitänyt ponnistaa. Kuuluuko se tehdä niinkuin kakkaa vääntäis, vai niinkuin jotkut sanoo, että ylävatsalihaksilla tai lantionpohjanlihaksistolla tms?:O Jotkut sanoo, ettei missään nimessä ole verrattavissa ulostamiseen. Joten ota tässä nyt sitten selvää...!!
Että mikä vois olla tehokkain tai "oikein" tapa ponnistaa? Miten te ootte asian kokenu tai millaisia neuvoja olette saanu?
Entä voiko ponnistamista jotenkin turvallisesti harjoitella? Mietin, että onhan olemassa se sellainen laite (olikos se epi-no delphin vai mikä...), jolla venytetään välilihaa ponnistamalla se pallo ulos...

Oon miettiny tätä TOSI PALJON. Ja haluaisin saada jotain tolkkua tähän ajatukseen ennen uutta synnytystä. Neuvolassa en oo viittiny kysyä, kun ei meillä ainakaan ne th:t mitään kätilöitä ole, joten näinköhän sieltä sais kumminkaan sellaista järjellistä vastausta minkä toivoisin saavani...>.<

Kiitos jo etukäteen tosi paljon vaivaantuville....!!!

Ite ponnistin siellä vesialtaassa, eli olin aika omillaan. Kätilö oli tosi nuori, niin hänen apunaan oli ihana eestinkielinen lääkäri, joka neuvoi mua "nyt ponnista! niin kuin tulis iiiso kakka!" :D eli siinä kaikki ohjeistus. Ekalla ponnistuskerralla yritinkin ponnistaa ohjeen mukaan, mut eihän siitä mitään lasta syntynyt... Sit sen vaan jotenkin itse tajusi, millä lihaksilla se ponnistus pitää tehdä jos haluaa lapsen ulos, ja sieltä se tulikin nopeasti. Eli ei ollut musta yhtään niin kuin kakkaamista, tai no ehkä kakkaamista mutta eri aukosta :P siis ponnistuksen suunta oli aivan eri. Sitä en muista mitä lihaksia tuli käytettyä, varmaan kaikkia mahdollisia :D
no, ei tästä nyt tainnut olla mitään apua.. varmaan just ihmisillä on eri näkemyksiä asiaan :)

Kyllä mä ehkä sain jujun päästä kiinni mitä tarkoitat.:D Eli siis puskee kuin kakkaa, mutta ei kuitenkaan jännitä "peräaukonlihaksia", vaan varmaan koittaa tehä sen lantionpohjanlihaksilla. Mutta muuten niinko aika samanlaista ähräämistä kuin melonia kakkis...8)
Nyt kun keskityn ja varovasti kokeilen miten ponnistaisin, jos nyt pitäis niin tehdä niin koittaisin varmaan keskittyä siihen missä kohti vauvan pää on ja työntää sitä tietoisesti ulos ympäröivillä lihaksilla + jännittäen vatsalihaksia mahdollisuuksien mukaan niinkuin tiukkaa kakkaa puskis. Hmmmm... Johan on pohdintaa...:D:D
Apuva...
Lisää ajatuksia arvon leidit? :D

EDIT: Tuntuu muuten, että kun tällaisella jakkaralla istun tässä koneen äärellä niin löytyi se oletettu ponnistussuuntakin ehkä paremmin, sitä oli yllättävän hankala hahmottaa selällään maatessa. Eli tämä vahvistanee mun toivetta synnyttää jakkaralla.:P

Mie oon kanssa miettinyt tota "oikeaa" ponnistustapaa ja -suuntaa. Kun jossain vauvaohjelmissa tms. oon tosiaan kuullut puhuttavan siitä, että se suunta mihin ponnistat voi olla väärä.. (? :D) Oon tietty ihan ulalla, kun ensisynnyttäjä oon, mutta ois se ihan mukava tietää synnytykseen mennessä, että miltä suunnilleen sen oikean ponnistamisen pitäis tuntua ja missä lihaksissa, mikä se ponnistuksen suunta on tms.. On se huvittavaa, että voit ponnistaa "väärään suuntaan", mie oon aiemmin ajatellu, et sehän on just ku jotain kakkaa ponnistaisit, mut ei se taida kuitenkaan ihan niin simppeli homma olla!

Oiskohan se oikean suunnan havannointi helpompaa, jos laittaa 'sinne' jotain ja yrittää puskea ulos? :) jos joku kokeilee niin tänne sitte raporttia! :D

Eiks se epi-no delphine plus ole juurikin sellainen laite, että toosaan laitetaan pumpattava pallo ja se koitetaan ponnistaa ulos?:D

multa löytyis jumppakeila, mutta siihen nyt ei paljoa vaadita, että sen saa ulos.;)

Mä en tiä mitään noista  :D piti oikeen käydä tutustumassa (on muuten hieman tyyris laite..). Juu ja niin siellä luki, pumpataan aina isompi pallo ja pusketaan ulos. Toihan ois tosi hyvää synnytysvalmennusta, varmasti vähentää ponnistusvaiheen kestoa ja repeämiä! :)

Voi vitsi, tommonen laite ois kyllä aika luksusta, voin kuvitella, että ei se välilihan venyminenkään sitte tuntuis enää synnytyksessä niin pahalta, jos tommosella treenais. Mut hinta tosiaan tulee vähän tässä esteeksi, ettei ihan kehtaa hommata :D Pitäis yrittää kehittää joku semmonen esim. jollain pienellä käsipumpulla pumpattava pallo missä ois vaikka joku naru, ettei vaan jää sinne sisälle ja sillä sit harjotella. :DD

Miultaki geishakuulat löytyy, mut ne nyt on turhan pienet tommoseen tarkotukseen, lupsahtaa itsestään ulos sieltä :D

Halvempi versio ois tuikata ilmapallo sisään ja käskeä mies puhaltamaan se täyteen / pumpata se käsin...emoticon hehe!

Toi on kyllä ihan riistohintainen laitos...mutta varmasti hyvä!:)

Hahah hyvä idea :DDD Vois kyllä vaan enemmin puhjeta se pallo ku sais sen täyteen! Tai sit vaan pitäis olla niin vahvaa kumia, että sen sais täytettyä silleen vauvan pään kokoseks ja sit plopsauttaa se ulos. Ehkä en lähde kokeilemaan... :D Ois se vähän ikävä, jos se pallo puhkeais sinne sisään ja sit ronkit ulos niitä ilmapallon jämiä, ja jos niitä ei saiskaan kaikki ulos omin avuin ja pitäis lääkärille lähteä, "tuota... mulla on ilmapallon jämät tuolla.." :DDD

Tää on näitä sarjassa Demin kysy lääkäriltä-palstan juttuja. Siellä vai olikohan se nolot paljastukset palstalla oli joskus joku juttu varhaisteinien seksileikeistä. Oli NAKKI katkennut alakertaan ja sitä mentiin sitten lääkäriin poistattamaan... Huhhuh.:D

mutta joo, ehkä on parempi ettei turvaudu mihinkään tsi-kokeiluihin.;)

Hahah joo, ehkäpä pitää pitäytyä tässä "perinteisessä" välilihan venytysmenetelmässä, ettei ihan joudu nolatuksi lääkärin edessä :DD Kuolisin varmaan häpeään ja odottelisin, että ne ilmapallon jämät tulis sitten vauvan ohella ulos hahaha :D

Mulla neuvo kätilö ekaa punnertaessa just että ponnista ikään kuin työntäen hänen sormiaan pois (laittoi ne siis tuonne emättimeen).  Ja en saanu onneks semmosta ohjetta että ihan kuin isoa kakkaa vääntäisi koska en mielestäni tarvinnu ollenkaan samoja lihaksia vauvan ulos saattelemiseen kuin kakan :D  Eli varmaan just ylävatsalla ja lantionpohjalla ponnistin.  Ja sain myös kehuja kätilöltä että hoksasin oikean tavan punnata.  Johtuneeko siitä vai leveästä lantiosta kun ponnistusvaiheet ovat olleet 14min ja 5min (lapset kuitenkin isoja syntyessään).

Takaisin