OI vai IVF?

Huurrekoivu

Oman äänensä löytänyt
Hei,

Kärsimme sekundäärisestä lapsettomuudesta, kokemusta on lapsettomuushoidoista ja lapsia on ennestään.

Taustalla on KU, jonka jälkeen IVF-aikuinen onnistunut raskaus, spontaani onnistunut raskaus, keskenmenoja ja viime vuoden lopulla uusi KU.

Lääkäri jolla olen käynyt on antanut vähän ristiriitaista infoa. Ennen edellistä KU;ta lääkäri esitti että IVF olisi paras keino. Mietin itse kevyitä hoitoja koska raskauksia oli alkanut ilman hoitoja- jospa kevyillä hoidoilla saisi nyt vasteen, vaikka ne eivät aiemmin tuottaneet tulosta.

KU:n jälkeen lääkäri sanoi että voidaan aloittaa kevyillä hoidoilla kun kierto palaa ja säännöllistyy

KU:n jälkeen on tehty aukiolotutkimus ja ultra, kaikkialla kaikki hyvin. Veriarvot hyvät.

Kierto käynnistyi hitaasti ja lääkäri sanoi limakalvon kasvuhäiriöistä ja laiskoista munasarjoista. Tarkemmin tutkittuaan munasarjat olikin ok, limakalvon kasvuhäiriöstä en osais huolestua koska kierto oli toinen KU:n jälkeen ja kroppa hakee vielä. Follireserviä hyvin molemmilla puolilla.

Tässä kierrossa ovulaatio tuli, sain kiinni testeillä ja oireilla, sekä tunsin tapahtuman.

Silti kahden KU:n jälkeen suositteli IVF:ää, koska alkio siirretään kohtuun (vaikka risti Kohdunulkoiseen on myös IVF:ssä).

Olen ihan sekaisin enkä tiedä mitä tehdä. Mies on sitä mieltä että tulee jos on tullakseen, mutta ei ole myöskään hoitoja vastaan.

Ärsyttää myös, että Kohdunulkoisen jälkeen raskautumisesta löytyy niin vähän tietoa ja keskustelua- raivostuttavaa. Ekan kohdunulkoisen jälkeen minulla meni aikaa vuosi raskautua- välissä kevyet hoidot ja IVF.

Sekin vielä lisäksi, että hoidot on toteutettava yksityisellä- julkisella emme saa hoitoja.

Mitä pitäisi tehdä? Onko kenelläkään kokemusta tai samantapaista tilannetta edes joltain osin?

Meillä kaksi kohdunulkoista takana viimeisimmän onnistuneen raskauden jälkeen. HUS:lla olisivat halunneet että vielä jatketaan OI:lla, mutta pyysin itse päästä IVF-jonoon. Asia käsiteltiin lääkärikokouksessa, ja pääsimme jonoon. Kaksi OI-hoitoa siis ehdittiin tehdä joista jälkimmäisestä ku. Eka ku tuli luomuna.

Mulla alkio tarttui molemmilla kerroilla samaan paikkaan, vasemman munanjohtimen alkuun, munasarjan lähelle.

IVF:ään liittyy ku-riski toki myös, mutta arvelen että on epätodennäköistä, että alkio kiipeäisi noin ylös jos se asetetaan kohtuun. Kun selkeästi just tuossa kohtaa munanjohdinta on jotain, mikä jumittaa alkion siihen. Aukiolotutkimuksissa ei kuitenkaan näkynyt talvella 2021 ja kesällä 2024 ainakaan mitään ongelmaa, virtaus kulkee ihan vapaana.

Muokattu viimeksi:
Sepä se, IVF-hoidossa on tosiaan se että alkio asetetaan kohtuun. Silleen meilläkin onnistui eka raskaus ekan KU:n jälkeen.

Nyt oon vaan saanut niin ristiriitaista infoa etten tiedä enää mikä on totta ja mikä ei, ja mitä kannattaisi tehdä.

Olen niin pettynyt nykyiseen lääkäriin että laitan ekaksi hänet vaihtoon ja pyydän päästä toiselle hoitoon, vaikka se tarkoittaa useita Helsinki-reissuja. Ehkä fiksu lääkäri osaa antaa ohjeita tähän tilanteeseen.😞

Kirjoita tähän...
Takaisin