Ohut kohdun limakalvo - Estrogeenihoito

Minka

Silmät suurina ihmettelijä
Heippa kaikille! Kärsimme mieheni kanssa ns sekundaarisesta lapsettomuudesta, eli meillä on -99 ja -00 syntyneet pojat, mutta toivottua kolmatta lasta emme ole saaneet. Ekaa poikaamme yritimme tuskaiset kolme vuotta, mutta raskaus sai lopulta alkunsa luomusti ja toinen poikamme sai alkunsa kolmannesta kierrosta kuukautisten alettua. Kohdallani lapsettomuus todennäköisesti johtui endometrioosista, jonka raskaus lamasi ja siksi tulin helposti uudelleen raskaaksi.

Nyt olemme yrittäneet lasta vuoden, minulla on todettu kohdussa yksi iso ja runsaasti pieniä myoomia ja ohut kohdun limakalvo. Ovulaatiot tapahtuvat kotitestien mukaan normaalisti, ongelmana onkin todennäköisesti hedelmöittyneen alkion kiinnittymisongelmat. Edellinen lääkärini oli sitä mieltä, ettei kohtuni kanssa enää voi saada lapsia, mutta nyt löysin lääkärin, joka sanoi, että ihan hyvin voidaan yrittää. Seuraavassa kierrossa aloitetaan estrogeenihoito, jolla yritetään kasvattaa kohdun limakalvoa. Se saattaa lamata munasarjoja, jolloin saatetaan joutua stimuloimaan ovulaatioita toisella lääkkeellä, mutta se selviää myöhemmin.

Olisiko joukossanne joku, jolla olisi kokemusta tällaisesta tilanteesta/hoidosta? Hoito on kuulemma räätälöity juuri minun tilanteeseeni, eikä ole mikään yleinen hoitolinja. Toivoisin niin kovasti vielä yhtä lasta, se on aina vaan mielessä ja sydämessä... Tietysti arvostan yli kaiken sitä, että olen poikani saanut ja toivon teille kaikille saman onnen.
 

Moikka!

Olis kiva kuulla miten sulla hoito sujui tai jatkuuko vielä? Mulla on myös ollut hormoonit käytössä ja juurikin ohut limakalvo.. 

 
Hei!

Vastaukseni tulee "pikkaisen" jäljessä ; )  En ole edelleenkään raskaana, nyt on yritetty pian 2 vuotta. Tuossa välissä jo luovutin ihan täysin, en käynyt näillä foorumeillakaan lainkaan, mut nyt on taas kova yritys, en pääse eroon vauvahaaveesta vaikka olen siihen pakottautunut.
 
ulla on ollut hoitona Tamofen, joka vastaa Clomifenia, mutta on limakalvolle parempi. Sitä on käytetty 6 kierron ajan ja sain luvan vielä yhdelle kierrolle, koska lääkettä on vielä juuri sen verran jäljellä (ensin viime vuoden vaihteessa 4 kierron ajan ja nyt 3 kierron ajan). Tamofenin lisäksi syön helokkiöljyä, monivitamiinia, vehnänalkioöljyä ja karpalopuristeita. Noiden lisäksi olen nyt epätoivoisena aloittanut greippimehun juonnin alkukierron ajalla. On tämä tuskaa... toivoisin niin hirveästi vielä lasta, mutta tämä uudempi lääkärikin on sitä mieltä ettei usko minun enää tulevan raskaaksi kohdun tilanteen vuoksi. Myooman/myoomien poistosta ei ole hyötyä, kohdallani enemmänkin haittaa. Pakko vain tässä vaiheessa siis uskoa ihmeeseen. Ja homeopatiaa meinaan kokeilla vielä kun Tamofen pitää lopettaa.
 

Hei, olipas yllätys kun sattui silmiini sun kirjoitus :) 

Mulla oli käytössä estradot laastarit kohdun limakalvon kasvattamiseks ja myös mulla on todettu endometrioosi näiden hoitojen aikana. Nyt meillä on yksi hoidoilla saatu lapsi 11kk ja toista yritämme vielä. 

 
Kiva kuulla kokemuksestasi Iines! Ja Tickerin mukaan olette taas onnistuneet, hirmuisesti onnea : )) Täytyy käydä lukemassa sun muita viestejä, että millä hoidolla tärppäsi... Mä käytin estradotia vain muutaman kierron. Mulla on nyt kaikki lääketieteellinen apu käytetty, homeopaatin aika on varattuna 12.12. Vähän arveluttaa, mutta pakko on yrittää kaikkensa : ))
 
Juu luin noita sun viestejä eli IVF siis takana, hienoa että onnistui ja tuoa alun verenvuoto oli varmasti raskasta. Mutta mainitsit myös kortisonitabletit, söitkö niitä tässä kierrossa kun tehtiin ivf? Millaisella annostuksella ja mihin ongelmaan kortisoni auttaa tai millä mekanismilla tehoaa?
 
Kortisonista on eri lääkärit eri mieltä.... Mulla nyt sattui kerran kohdalle sellanen lääkäri joka sanoi että kokeillaan :) Sen pitäis siis auttaa alkion kiinnittymiseen niin ettei ainakaan elimistö hylkisi. Aloin syömään PASin jälkeisenä päivänä 20mg päivässä, pikkuhiljaa vähentäen niin että viikolla 10 lopetin kokonaan. En tiedä onko siinä ollut se apu, mutta ainakin joku on tuottanut tuloksen :) 
 
Takaisin
Top