Odottajaryhmiin kirjoittaminen

  • Ketjun aloittaja Sivustalukija
  • Aloituspäivämäärä
S

Sivustalukija

Vieras
En viiti tuolla omassa ryhmässä kysyä;

Onko yleistä että ryhmän valtaa ongelmaraskaustapaukset? Mä viimesellä kolmanneksella en kehtaa kommentoida ettei ongelmia ole, jumpissa käyn yhä aktiivisesti vauva tuntuu voivan hyvin. Ikääkin on ettei tämä ensisynnyttäjän nuoruudesta johdu, enemmänkin viisaudesta että sujuu hyvin.
Mulle on tullu kuva että porukka ei tajua miten tärkeää raskauteen valmistautuminen on fyysisesti. Sen kun laiminlyö niin ongelmat on taattuja.
 
en osaa kyllä sanoa, mutta en ole pahemmin kirjoitellut odotusaikoinani siitä, kuinka hyvin voin kummassakin raskaudessa. esikoista odottaessani kävin mammapilateksessa vielä rv 34-35 ja senkin jälkeen olisin hyvin voinut, mutta väliin tuli joulutauko. kävelin kuitenkin ja koiraakin satunnaisesti lenkitin hissukseen kävelemällä. kuopusta odottaessa kävin afrotanssissa n. keskiraskauteen saakka ja sen jälkeen mammapilateksessa ja esikoisen kanssa taaperojumpassa. olen monta vuotta harrastanut liikuntaa ja huomasin jo esikoista odottaessa, että tarvitsen liikuntaharrastuksen myös raskausaikana ja tein oman jaksamiseni mukaan. luulen, että palauduin kummastakin synnytyksestä nopeasti koska olin liikkunut ja harrastanut liikuntaa myös raskausaikana.
 
Mä ainaki oon ymmärtäny meidän ryhmässä, että ovat yrittäneet käydä jumpissa yms,mutta jos kivut on vaan niin kovat, niin ei siinä sitten enää mennä niinku ennen. Ei kyse laiminlyönnistä mun mielestä ole. Toiset pystyy tehdä asioita loppuun asti ja toiset ei. Ei omaa raskautta voi mitenkää verrata toisten raskauksiin.
 
Itsellä nyt viikkoja 24+5 ja jo pitempi kauppareissu aiheuttaa kovat kivut kiinnikkeisiin ja tulee tukala olo niin en edes voi sjatella että menis johonkin jumppaamaan :eek: se on niin henkilökohtasta että miten pystyy käymään jumpissa jne
 
Mulle ainaki tuli koko raskaus niin yllätyksenä että en todellakaan ollu fyysisesti hyvässä kunnossa missään vaiheessa raskautta. Olihan se semmosta valivaliaikaa koko se mun raskaus :grin No meillä on niin hyvä ryhmä että siellä on saanuki rutista pienetki asiat ihan hyvällä omallatunnolla :smug:
 
Hmm... Siis anteeksi, en nyt ihan ymmärrä aloittajaa. Miten ''ongelmaraskaustapaukset'' ja ''kunnon laiminlyönti'' nyt tässä liittyvät toisiinsa? Onko se kunnon laiminlyönti se ongelma vai mihin aloittaja viittaa, kun tarkoittaa ongelmia?
 
Täytyy kysyä että miten se sun elämää haittaa tai vaikuttaa jos toisilla on vähän vaikeampi raskaus? Ei kaikilla oo yhtä helppoa..
 
Mä luulen, että ihmiset ihan ylipäätään helpommin kirjoittavat niistä ikävistä asioista, joihin halutaan esim. vertaistukea. :rolleyes: En mä ainakaan jaksaisi edes kerran viikkoon laittaa viestiä "Joo, yhä voidaan hyvin eikä särje minnekään. Kylläpä on mukavaa tämä raskaus!"

Ja multakin meni ohi toi "huono kunto - ongelmaraskaus" asia. Jos ongelmia on tullakseen niin ei se sitä kuntoa katso. Itse olen aina ollut rapakunnossa ja kaksi aiempaa raskauttani olivat täysin erilaiset ongelmallisuudeltaan. :grin Jumpissa en ole käynyt aiemmin, koska niitä ei ole esim ollut, ja jos olisinkin käynyt, en välttämättä olisi muistanut kirjoittaa aiheesta. :rolleyes: Nytkään en ole raportoinut siitä miten paljon venyttelen kotona ja luen kirjallisuutta liittyen raskausjoogaan, -jumppaan yms.

Mutta ihan yhtä hyvin ainakin mun mielestä ryhmiin voi kirjoittaa hyvin menevistäkin asioista. Sehän on vaan positiivista, ettei kaikilla ole kurjaa ja kipuja! :)
 
Hmm. Itsehän en olisi varmaankaan vauvapalstoille koskaan löytänyt, jos raskausaikana olisin voinut hyvin ja pystynyt liikkumaan. Kun ei kertakaikkiaan pysty tahdosta riippumatta nousemaan edes sängystä ylös, niin ainoa sosiaalinen kontakti ulkomaailmaan voi olla foorumi. Tai mulla oli. Jos olisin normaalisti pystynyt opiskelemaan, käymään töissä, näkemään ystäviä ja liikkumaan, niin tuskin olisin kaivannut yhtä paljon vertaistukea tai paikkaa jakaa tuntemuksia. En tiedä, mutta voihan olla, että tämä pätee myös joihinkin muihin odottajiin?

Hirveän harmillista, jos omasta hyvin menevästä raskaudesta ei kehtaa/uskalla kertoa. Eihän sen niinkään pitäisi mennä! Mutta mitä, jos avaat vaikka uuden ketjun lasketun aikasi ryhmään teille, joilla ei juuri ongelmia raskauden aikana ole, niin voitte hehkuttaa raskautta pelkäämättä, että joku loukkaantuu? :wink Kyllä hyvin menevästä raskaudesta saa ja pitää iloita! :happy:

Ps. Itseäni hävetti kirjoittaa mitään negatiivista raskaudesta. Onneksi foorumilla sai kuitenkin kirjoittaa niistäkin - muualla kuin foorumilla en negatiivisista asioista puhunutkaan. Pelkäsin, että minut leimataan valmiiksi huonoksi ja laiskaksi äidiksi. Yhden kerran virtuaalielämän ulkopuolella totesin varovaisesti läheiselle, että raskaus ei oikein sovi minulle. Sain vastauksena kysymyksen: "Sopiikohan sulle sitten äitiyskään?" :sorry:
 
Mulla oli muuten tarkoitus raskausaikana urheilla samaan tapaan kuin ennenkin, siis aktiivisesti. Halusin pitää todellakin huolta kropasta. Se ei sitten onnistunutkaan, kun ruoka ei pysynyt sisällä, eikä pystynyt kylkeäänkään kääntämään oksentamatta. Kunto rapautui täysin. En suostu uskomaan, että kukaan "ongelmaraskauksellinen" omasta tahdostaan laiminlyö kuntoaan. :happy118
 
Mun mielestä olin fyysisesti parhaimmassa kunnossa ennen viimeisintä raskautta (vaikka olin kahdella edellisellä kerralla nuorempi). Siltikin viimeisimmällä kerralla liitoskivut alkoivat vaivaamaan jo hyvin varhaisessa vaiheessa ja liikunta teki kipeää, välillä myös sängyssä kyljen vaihto sattui. Loppu raskaudessa yritin "lenkkeillä" eli vaappua kivuissa vajaan kilometrin. Synnytyksen jälkeen parasta oli kun pääsi taas liikkumaan ilman kipuja :)
 
Takaisin
Top