Odottajan hammastarkastus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tiesitkö, että raskaana hampaat reikiintyvät herkemmin ja monille tulee ientulehduskin? Hampaiden huolto onkin tärkeää sekä sinulle että sikiölle! On suositeltavaa käydä hammastarkastuksessa raskauden toisella kolmanneksella. On kuitenkin valitettavan vaihtelevaa, kerrotaanko tästä neuvolassa ja kuinka käytännössä pääsee hammastarkastukseen. Täällä lisätietoa raskauden vaikutuksesta hampaisiin.

Aiotko sinä käydä hammastarkastuksessa? Onko ajan saaminen sinun alueellasi helppoa vai suorastaan mahdotonta?

Tosi vaikea saada aikoja julkiselle puolelle täällä PK-seudulla, joten varasin nyt sitten jo ajan yksityiselle hammaslääkäriasemalla lokakuun alkuun 😁

Viime vuonna tuli hampaat hoidettua, joten tarkastukseen ei mua kunnalliselle huolita ennen ens vuotta. Suuhygienistille kyllä on aika jo varattuna.

Mä olin jotain kautta kuullut että kannattaa käydä hammaslääkärillä ja varasin aika ensitöikseni hammaslääkäriajan yksityiselle heinäkuulle (sain syyn käyttää e-passi rahat siihen😎).
Neuvolassa mainittiin tästä rv8 ja totesin vaan että aika oli jo varattu aikoja sitten😂 Nyt olisi ensviikolla viimeiset paikkaukset niin sitten taas on hetken hammasrivistö kuosissa😊

Lisäksi oma suu on hyvä olla hoidettuna kun vauva syntyy, sillä jos on reikiä, niin silloin kariesbakteeria on suussa myös paljon, jolloin riski tartuttaa bakteeri lapsen suuhun kun hänelle hampaat puhkeaa, on suurempi kuin jos oma suu olisi hoidettu.

Ja tutkimukset ovat osoittaneet, että parodontiitti lisää keskenmenoriskiä.

Joten todellakin kannattaa hoitaa omat hampaat hyvin!

On kyllä aika paljon kiinni kuinka omalla alueella on tarjontaa. Ei välttämättä saa aikaa koko raskauden aikana, vaikka päivittäin yrittää aikoja katsella. Espoossa taisi olla ensi synnyttäjille tämä tarjolla, mutta koskaan en itse saanut esikoista odotellessa aikaa. Onneksi oli jo hoitosuhde muualla, joka jatkui synnytyksen jälkeen.

Nyt yritän taas YTHS:n kautta saada hammastarkastuksen

Mehiläisellä oli tarjous hammastarkastukseen, jossa kävin elokuun alussa. Edellisestä kerrasta olikin 3 tai 4 vuotra. Kaikki ok mutta hammaskivenpoistoon pitäisi mennä. Tähän tosin en saanut aikaa julkiselta ilman, että kävisin uudelleen siellä hammaslääkärin tarkastuksessa. Pitääpä siis varailla jossain vaiheessa aika yksityiselle. Viime marraskuussa viimeksi putsaus.

Pitäis varmaan varata aika ainakin hammaskiven poistoon. Tarkastuksessa kävin vähän päälle vuosi sitten esikoisen raskauden alussa.

Kävin juuri ennen raskautta hammastarkastuksessa, vielä pitäisi mennä suuhygienistille. Turun seudulla ihana yksityinen paikka on DentSpa, mielestäni jopa ihan ok hintainen 😊

Takaisin