Odottajan hammastarkastus

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tiesitkö, että raskaana hampaat reikiintyvät herkemmin ja monille tulee ientulehduskin? Hampaiden huolto onkin tärkeää sekä sinulle että sikiölle! On suositeltavaa käydä hammastarkastuksessa raskauden toisella kolmanneksella. On kuitenkin valitettavan vaihtelevaa, kerrotaanko tästä neuvolassa ja kuinka käytännössä pääsee hammastarkastukseen. Täällä lisätietoa raskauden vaikutuksesta hampaisiin.

Aiotko sinä käydä hammastarkastuksessa? Onko ajan saaminen sinun alueellasi helppoa vai suorastaan mahdotonta?

Onneksi olin varannut ajan jo viime vuonna, niin pääsin käymään tarkastuksessa alkuraskaudessa.

Mä kävin viime raskaudessa eli viime kesänä/syksyllä, sain ajan suht nopsaa kun mainitsin et tarvii ennen synnytystä päästä 😊

Olen menossa hammaskiven poistoon yksityiselle, koska julkiselle on lähes 2 vuoden jonot. Ollaan kyllä jonossakin jo 😅

Muakin terrkka kehotti ajan varaamaan. Ja hammaskivet pitäis kyl poistaa. Ja mä pääsen syksyllä taas YTHS:n piiriin niin vois, mut aika menee varmaan jonnekkin loppuvuoteen ja en kyl pysty siin tuolissa olla sit selällään. Kaipa siin vois aavistuksen kyljellään olla, mut jos aika menee joka tapauksessa loppuvuoteen, niin samapa sit mennä vasta synnytyksen jälkeen.

Täällä turha toivo saada aikoja, oli raskaana tai ei. Nyt jaetaan aikoja niille jotka ovat vuosi sitten soittaneet ajanvaraukseen. Onneksi ei ole reikiä😬 Mulla jo päälle 3 v edellisestä suuhygienistin ajasta ja sillä kertaa myös hammaslääkäri teki tarkastusta, mutta kehotti tulemaan 2 v päästä takas.... No tuli lapsi jne niin en oo käynyt. Ehkä soittelen aikaa sinne ~1,5 vuoden päähän!😁

Mä sain palvelusetelin hammastarkastukseen ja pääsin sit käymään yksityisellä. Yks reikä löytyi ja käyn sen nyt omakustanteisesti paikkaamassa.

Minulta poistettiin viisaudenhammas päivä plussaamisen jälkeen. Sitäkin aikaa sai kaupungissani odotella 2kk YTHS:ltä.

Aion yrittää, mutten ole turhan optimistinen pääsystä hammastarkastukseen. Sentäs on tuo mätä hammas nyt poissa, joten luotan hampaidenpesuun, purkkaan ja hammaslankaan tässäkin raskaudessa.

Edes esikoisen pitkä imetys ei tuhonnut hampaita, joten olen aika tyytyväinen :)

Minua kans kehotettiin varaamaan, kun on reikäepäily. Ei kyllä osannut sanoa, saako aikaa yhtään nopeammin kun on raskaana.

Mä sain peruutusajan tosi nopeasti. Ikenissä oli selkeästi raskaudesta johtuvaa tulehdusta aika paljonkin! Hammaskivi pitää vielä käydä poistamassa.

Kannattaa käydä! Sain aikaistettua aikaa 2kk raskauden takia.
Viime tarkastuksesta kerkesi tulla noin 1,5 v. Ikinä ennen ei ole reikiä löytynyt ja nyt löytyi useampi. Onneksi ne on nyt jo hoidettu, mutta nyt kaikki keinot käyttöön ettei enää uusia tule! 😖

Takaisin