Odottajan hammastarkastus

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tiesitkö, että raskaana hampaat reikiintyvät herkemmin ja monille tulee ientulehduskin? Hampaiden huolto onkin tärkeää sekä sinulle että sikiölle! On suositeltavaa käydä hammastarkastuksessa raskauden toisella kolmanneksella. On kuitenkin valitettavan vaihtelevaa, kerrotaanko tästä neuvolassa ja kuinka käytännössä pääsee hammastarkastukseen. Täällä lisätietoa raskauden vaikutuksesta hampaisiin.

Aiotko sinä käydä hammastarkastuksessa? Onko ajan saaminen sinun alueellasi helppoa vai suorastaan mahdotonta?

Mulla kävi tuuri ja vuosittainen hammastarkastus osuu sattumalta juurikin toiselle kolmannekselle. Olen siis sopinut yksityisen hammaslääkäriaseman kanssa vuosittaisesta kutsusta hammastarkastukseen. Muuten en menisi ikinä. 🙈

Sain lähetteen julkiselle puolelle hammastarkastukseen mutta omassa kunnassa ei ole yhden yhtä vapaata aikaa millekään terveysasemalle. Muuten menisin kyllä.

Kävin syyskuussa hammaslääkärissä, ja hampaiden tilanne oli silloin hyvä. Sain silloin lähetteen hammaskiven poistoon, jonne ei kuulemma ole hirveä kiire, kun sitä ei ollut paljoa. Ajattelin käydä hammaskiven poistossa raskauden aikana, ja kysyä silloin hammashygienistin mielipidettä uuden tarkastuksen kiireellisyydestä/tarpeellisuudesta.

Minun pitäisi varata aika tarkistukseen. Pahoinvoinnin takia olen oksentanut monta viikkoa ja jatkuvasti joku pastilli suussa, että jatkuva happohyökkäys päivin öin 😬 Ennen lapsia hampaat oli tosi hyvässä kunnossa, raskauksien jälkeen ollut yhtä alamäkeä.

Meillä kertoivat neuvolassa ja mainitsivatpa, että odottajan hammastarkastus koskee myös kumppania/lapsen toista vanhempaa!

Tällä kertaa asiasta ei ole neuvolassa vielä mainittu, mutta käyntejä on vasta yksi takana. Esikoisen odotuksen aikana terveydenhoitaja suositteli toisella käynnillä varaamaan hammastarkastukseen ajan ja onneksi silloin sen sai helposti omalle terveysasemalle. Nykyisin asun eri paikkakunnalla ja kuulun YTHS:n piiriin. Vuosi sitten oli vaikea päästä lohkeaman takia joten kovin luottavainen olo ei ole nytkään.

Sain varattua ajan tarkastukseen, menee elokuulle, kk ennen laskettua aikaa 🙈

Mun ikenet vuotaa herkästi verta tällä hetkellä, mietin onkohan mulla joku ientulehduskin kaiken lisäksi. Pitää varmaan uudestaan soittaa sinne hammaslääkäriin jos saisi kuitenkin akuuttiajankin 🤦🏽‍♀️

Sain varattua ajan tarkastukseen, menee elokuulle, kk ennen laskettua aikaa 🙈

Mun ikenet vuotaa herkästi verta tällä hetkellä, mietin onkohan mulla joku ientulehduskin kaiken lisäksi. Pitää varmaan uudestaan soittaa sinne hammaslääkäriin jos saisi kuitenkin akuuttiajankin 🤦🏽‍♀️
Joo tää hammaslääkäriin aikojen saanti on ihan naurettavaa.

Mulla on tulossa nyt huhtikuussa käynti, joka on varattu jo marraskuussa. 🙄

Ite oon menossa yksityiselle just ton takia, että aikoja ei saa millään.. Aika paljon näyttää olevan nyt tarjouksia yksityisillä, että hammastarkastus julkisen hinnoilla. Omat ikenet vuotaa verta kans tällä hetkellä ja on muutenkin taipumusta saada ientulehduksia herkästi. Kivempi saada nyt alkuraskaudesta suu kuntoon, koska viime metreillä en varmasti pysty mukavasti makaamaan penkissä, kun maha iso

Takaisin