Odottajan hammastarkastus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tiesitkö, että raskaana hampaat reikiintyvät herkemmin ja monille tulee ientulehduskin? Hampaiden huolto onkin tärkeää sekä sinulle että sikiölle! On suositeltavaa käydä hammastarkastuksessa raskauden toisella kolmanneksella. On kuitenkin valitettavan vaihtelevaa, kerrotaanko tästä neuvolassa ja kuinka käytännössä pääsee hammastarkastukseen. Täällä lisätietoa raskauden vaikutuksesta hampaisiin.

Aiotko sinä käydä hammastarkastuksessa? Onko ajan saaminen sinun alueellasi helppoa vai suorastaan mahdotonta?

Mennyt tämä kysely ihan ohi aiemmin. Neuvolasta neuvottiin hammastarkastukseen mielellään puolen vioden sisään ennen laskettua aikaa, joka on toukokuun alussa. Hammaslääkäristä taas sanottiin, että minun hoitosuunniteöman mukaisesti aika tulee toukokuulle ja selvittelyjen jälkeen eivät nähneet tarpeellisena myöskään aikaistaa sitä. Eivätkä olleet kuulleetkaan, että neuvolasta ohjattaisiin tarkastukselle.

Täällä Helsingissä muistaakseni ekan lapsen kohdalla sitä käyntiä kovasti suositeltiin. Toisten kohdalla sit vaan oli sitä et onhan hampaat kunnossa puhetta..

Mä kävin alkuvuodesta useamman kerran hammaslääkärissä, kun korjattiin lohjennutta hammasta. Neuvolasta siis vaan katsoivat, että oon käynyt lähiaikoina, joten eivät enää ohjanneet uudelleen. Alkuvuodesta olisi kai muutoinkin normaali tarkastusaika.

Heh, kyllähän sitä saa suositella, mutta todellisuus on sitten mitä on. Varasin ajan heti ekan neuvolan jälkeen lokakuussa, sain helmikuulle. Hygienistille pääsisi varaamaan aikaa vasta sen käynnin jälkeen. Menin sitten yksityiselle hygienistille, että tuleepahan se ainakin hoidettua. En usko, että lähtevät mun oireetonta mutta supervinoa viisuria poistamaan ennen synnytystä, varsinkaan vikan kolmanneksen aikana.

Äh, oon unohtanut tämän. Nyt on varmaan aika myöhäistä yrittää varata aikaa, että pääsisi ennen viimeisen kolmanneksen alkua. Ehkä menen yksityiselle.

Neuvolassa suositeltiin jo ekalla kerralla varaamaan aika, että pääsee edes jonoon. Totesin hoitajalle suoraan, että menen suosiolla yksityiselle enkä odottele pääsenkö julkisella seuraavan vuoden aikana.. 😅

Takaisin