Odottajan hammastarkastus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tiesitkö, että raskaana hampaat reikiintyvät herkemmin ja monille tulee ientulehduskin? Hampaiden huolto onkin tärkeää sekä sinulle että sikiölle! On suositeltavaa käydä hammastarkastuksessa raskauden toisella kolmanneksella. On kuitenkin valitettavan vaihtelevaa, kerrotaanko tästä neuvolassa ja kuinka käytännössä pääsee hammastarkastukseen. Täällä lisätietoa raskauden vaikutuksesta hampaisiin.

Aiotko sinä käydä hammastarkastuksessa? Onko ajan saaminen sinun alueellasi helppoa vai suorastaan mahdotonta?

Kyllä tulen käymään, yksityistäpuolta kuitenkin kun sinne aikoja saatavilla hyvinkin nopeasti. Kunnallisella saa odotella vuoden verran aikoja.

Kunnalliselle ei mitään toivoa päästä ilman akuuttia ongelmaa. Itellä "onneksi" sellainen löyty ja pääsin tarkastukseen ja jatko ajat toiselle kolmannekselle 🙏 ja ongelmakaan ei onneksi ollut niin suuri kun pelkäsin 😊

Varailin melkein heti plussauksen jälkeen ajan (olisi pitänyt tehdä se muutenkin) ja sain marraskuulle eli raskauden puolivälin tienoille sekä hammaslääkärille että suuhygienistille.

Viime raskaudessa tais käydä tuuri, kun ajan sai tosi näppärästi. Aika oli suuhygienistille, joka sit käytti sen koko 45 min mun vinojen hampaiden haukkumiseen 😂 en pysynyt laskuissa monestiko se päivitteli ja kammoksu, et ei se lopulta enää ollu kivaa, vaikka puhtaudessa tms. ei ollu edes niiden parin vinon osalta huomautettavaa. Pitäis tuolla toki käydä, mut ei nyt oo isoja hinkuja ollu varata aikaa 🤷🏻‍♀️😅

Mulla oli valmiiksi vuositarkastusaika raskauden puolivalin tienoilla, eli olen menossa.

Minä olen onneksi myös varannut ajan ennen plussaamista ja kävin ekan kolmanneksen lopulla sekä h.lääkärillä sekä hygienistillä. 😊

Muutaman kuukauden odotuksella sain varattua ajan toisen kolmanneksen loppupuolelle. Hampaissa ei ole ollut koskaan mitään moitittavaa, jännittävää nähdä onko raskaus muuttanut asiaa!

Viime raskaudessa tais käydä tuuri, kun ajan sai tosi näppärästi. Aika oli suuhygienistille, joka sit käytti sen koko 45 min mun vinojen hampaiden haukkumiseen 😂 en pysynyt laskuissa monestiko se päivitteli ja kammoksu, et ei se lopulta enää ollu kivaa, vaikka puhtaudessa tms. ei ollu edes niiden parin vinon osalta huomautettavaa. Pitäis tuolla toki käydä, mut ei nyt oo isoja hinkuja ollu varata aikaa 🤷🏻‍♀️😅
Onpa ikävää! Mulla kans yksi hygienisti jaksoi koko tapaamisen ajan suoraan sanoen nalkuttaa siitä että hammaslankaa pitää nykyihmisen käyttää ja pestä hampaat kahdesti päivässä (en käytä sokeria ja paastoilen paljon joten ei ole ollut tarvetta hangata niitä alvariinsa). Kysyin häneltä, onko siellä jotain ongelmia vai miksi hän on niin pontevasti tätä mieltä. Myönsi että hyvännäköiset hampaat mulla on, eikä putsattavaa ollut, mutta kun PERIAATTEEN vuoksi sitä hammaslankaa pitää kuulemma käyttää :Face With Tears Of Joy: Totesin, että taisi olla hällä huono päivä ja eikun toisesta sisään ja toisesta ulos...

Kunnallisella puolella kävin tarkastuksessa ja kaikki oli ok. Vuoden päästä uudestaan käymään 😊

Takaisin