Odottajan hammastarkastus

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Tiesitkö, että raskaana hampaat reikiintyvät herkemmin ja monille tulee ientulehduskin? Hampaiden huolto onkin tärkeää sekä sinulle että sikiölle! On suositeltavaa käydä hammastarkastuksessa raskauden toisella kolmanneksella. On kuitenkin valitettavan vaihtelevaa, kerrotaanko tästä neuvolassa ja kuinka käytännössä pääsee hammastarkastukseen. Täällä lisätietoa raskauden vaikutuksesta hampaisiin.

Aiotko sinä käydä hammastarkastuksessa? Onko ajan saaminen sinun alueellasi helppoa vai suorastaan mahdotonta?

Meidän kaupungissa hammaslääkäriin on jonoa 6kk, joten joudun menee palvelusetelinä sit yksityiselle… Koska ei oo järkee jonottaa 😂

Oon kamalan hammaslääkärikammoinen, mutta varasin kuitenkin ajan julkisen puolen hammaslääkäriin. Jono on melko pitkä, sain ajan vasta lokakuun alkuun, kun pari viikkoa sitten varasin.

Meilläpäin kanssa varmasti puolen vuoden jonot, tänään oon just varailemassa kiireetöntä aikaa, katotaan kerkeenkö saada ennen synnytystä😂

Helsingissä suun terveysneuvontaa tarjotaan ensisynnyttäjille. Me ei kyllä saatu sitä esikoisenkaan odotusaikana, kiitos koronan... Oon muutenkin käynyt yksityisellä ja meen nyt syksyllä tän vuoden tarkastukseen.

Meilläkin taitaa olla pitkät jonot hammaslääkäriin. Ja jos oikein muistan niin koko pulju on tän heinäkuun kiinni. 🤔 Mun täti on täällä hammashoitajana niin täytyy häneltä vielä varmistaa tilanne, mut jos ei omalle pääse niin kai se on sit yksityiselle mentävä. 🧐

Mä kävin suuhygienistilla nyt just alkuraskaudessa! Kertyy itsellä niin paljon hammaskiveä, että pitää käydä vuosittain ja nyt pääsi julkisellakin ihmeen nopeasti. Hammastarkastuksessa oon käynyt 3 vuoden välein ja seuraava osuisi just tammikuulle, eli sen varmaan varaan sitten vasta lasketun ajan jälkeen. Tai pitää toki soitella varausta jo syksyllä, koska siitä suuhygienisti varoitteli, että on 6kk jonot täälläkin 😄

Kävinkin tossa muutama päivä sitten palvelusetelillä yksityisellä hammaslääkärin tarkastuksessa. Löytyi yksi pieni reikä ja se paikattiin. Ohoh. Ei se reikä ees mitenkää mulla oireillut… Et hyvä ku kävin ny, nyt se hoidtettu huh👍

Yllätyin positiivisesti, kun sain suuhygienistin käynnin soitostani viikon päähän ja hän taas varasi hammaslääkäriajan siitä käynnistä seuraavalle päivälle. 😅 Tavanomaisesti meillä päin jonot on yli puoli vuotta. Nyt ei suussa mitään akuuttia ollut, viisurileikkaus ohjelmassa joskus synnytyksen jälkeen, jos ei ala pahemmin vaivaamaan ennen sitä.

Meidän seudulla ei ole mitään odottavien äitien hammastarkastuksia, mutta pakko silti ensi viikolla soittaa ja yrittää saada aikaa jonkinlaiseen tarkastukseen. Huomasin nimittäin hampaideni purupinnoilla yhden ison mustan jutun, joka ei lähde harjaamalla, ja ihan hitosti mustia pisteitä! Pelkään, että ne on alkavia reikiä 😭 Niiden tökkiminen ei tuota kipua, niin voishan ne periaatteessa olla pelkkiä värjäytymiä, mutta näin maallikkona en osaa itse sanoa.

Vituttaa kun en neljään kuukauteen oo pystynyt käyttämään ksylitolia sen takia, että voin niin pahoin ja kaikki ksylitolipastillit oksettaa (ja purkkaa en saisi purra kun se pahentaa narskuttelua ja purulihasten kipuja). Ennen raskautta mun hampaat oli hienossa kunnossa, sain oikein kehujakin siitä kuinka hyvin oon niitä hoitanut 🥲

Meidän seudulla ei ole mitään odottavien äitien hammastarkastuksia, mutta pakko silti ensi viikolla soittaa ja yrittää saada aikaa jonkinlaiseen tarkastukseen. Huomasin nimittäin hampaideni purupinnoilla yhden ison mustan jutun, joka ei lähde harjaamalla, ja ihan hitosti mustia pisteitä! Pelkään, että ne on alkavia reikiä 😭 Niiden tökkiminen ei tuota kipua, niin voishan ne periaatteessa olla pelkkiä värjäytymiä, mutta näin maallikkona en osaa itse sanoa.

Vituttaa kun en neljään kuukauteen oo pystynyt käyttämään ksylitolia sen takia, että voin niin pahoin ja kaikki ksylitolipastillit oksettaa (ja purkkaa en saisi purra kun se pahentaa narskuttelua ja purulihasten kipuja). Ennen raskautta mun hampaat oli hienossa kunnossa, sain oikein kehujakin siitä kuinka hyvin oon niitä hoitanut 🥲

Auttaisko, jos purskuttelisit suuvedellä purkan tai pastillien sijaan? Purupinnoilla olevat tummentumat/pisteet ovat aika yleisiä. Kävin viikko sitten hammaslääkärillä (sain kaupungilta palvelusetelin ja kävin yksityisellä tarkastuksessa kun en halunnut jonottaa kuukausia) samalla ajatuksella, että onkohan nyt hampaat reikiä täynnä, muttei ollut yhtäkään. Niistä tummentumista ja pisteistä huolimatta. Harjaan aamuin illoin ja lankaan ja purskutan suuvedellä iltaisin. Sen pitäisi useimmilla kyllä riittää. Ja sekin, että vaikka ihan vedellä purskuttaa pahimmat hapot ja ruuantähteet suusta syömisen jälkeen, auttaa jonkin verran. Tsemppiä :smiling-eyes:

Auttaisko, jos purskuttelisit suuvedellä purkan tai pastillien sijaan? Purupinnoilla olevat tummentumat/pisteet ovat aika yleisiä. Kävin viikko sitten hammaslääkärillä (sain kaupungilta palvelusetelin ja kävin yksityisellä tarkastuksessa kun en halunnut jonottaa kuukausia) samalla ajatuksella, että onkohan nyt hampaat reikiä täynnä, muttei ollut yhtäkään. Niistä tummentumista ja pisteistä huolimatta. Harjaan aamuin illoin ja lankaan ja purskutan suuvedellä iltaisin. Sen pitäisi useimmilla kyllä riittää. Ja sekin, että vaikka ihan vedellä purskuttaa pahimmat hapot ja ruuantähteet suusta syömisen jälkeen, auttaa jonkin verran. Tsemppiä :smiling-eyes:
Onpa kiva kuulla, että sulla ei ollutkaan reikiä! :) Pidän peukkuja, että mullakin kyse ois vain värjäytymisestä. Sain ajan tarkastukseen parin kuukauden päähän.

Tuo vedellä purskuttelu on ainakin helposti toteutettavissa! Kiitti!

Hmm, voishan tuota suuvettä purkan korvikkeena myös harkita, vaikka maku voi siinäkin olla ongelma pahoinvoinnin kanssa. Onko sulla jotain lempparimakua suuvesissä? :D

Onpa kiva kuulla, että sulla ei ollutkaan reikiä! :) Pidän peukkuja, että mullakin kyse ois vain värjäytymisestä. Sain ajan tarkastukseen parin kuukauden päähän.

Tuo vedellä purskuttelu on ainakin helposti toteutettavissa! Kiitti!

Hmm, voishan tuota suuvettä purkan korvikkeena myös harkita, vaikka maku voi siinäkin olla ongelma pahoinvoinnin kanssa. Onko sulla jotain lempparimakua suuvesissä? :D
Käytän itse Listerinen mild (alkoholitonta) suuvettä, mutta onhan niitä paljon erilaisia muiltakin merkeiltä. Ja mietin sitäkin, että noita xylitol-pastilleja on kans paljon eri makuja, ei ne kaikki ole sellasia mintunraikkaita jos se on se mikä aiheuttaa huonoa oloa :)

Varmasti kaikki on hyvin sulla, jos ei ole särkyjä hampaissa. Sanottakoon vielä, että mulla oli tarkastuksessa useampi ”pysähtynyt karies” eli onko ne sitten reiän alkuja, mutta hml sanoi että eipä ne haittaa, kun jatkaa vaan hampaiden hoitoa samaan malliin. Voin kertoa että se kyllä antoi taas lisää motivaatiota 😂

Muoks. Niksi-Pirkka: joskus jos ei ole suuvettä, niin laitan kielelle pienen nokareen hammastahnaa ja purskuttelen suun vedellä, parempi kuin ei mitään ja hampaat saa fluorihuuhtelun 🙈

Muokattu viimeksi:
Kävin tänään hammastarkastuksessa kun muistin, että meillähän on työpaikan puolesta aina 80€ vuodessa hammasrahaa käytössä Mehiläiseen. Ja siellä sattui nyt olemaan kamppis, että hammastarkastus 68€. Ei ollut onneksi yhtään reikää! Ikenet vuoti aika paljon verta, mutta sanoi että raskauskin altistaa sille ja sit kun syön vielä mini-asaa, niin se lisää verenvuotoa. Hammaskiven poistossa kävin alkukesästä julkisella, joten nyt pitäis ainakin suun asiat olla kunnossa vauvaa varten 😄

Takaisin