"Odotas kun..."

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Uusi bloggaajamme Ykskaks kaksin kertoo toisessa kirjoituksessaan siitä kuinka hänen onnellista odotusta on kommentoitu negatiivisesti "Odotas kun...". Pääset lukemaan kirjoituksen tästä.

Tässä ketjussa voi keskustella niin tästä tuoreesta blogista kuin "Odotas kun..." ilmiöstäkin. Onko sinua peloteltu tai iloasi odottajana/vanhempana lytätty kertomalla kuinka sinulla tulee olemaan raskasta?

Itse en tällaiseen ole hirveästi törmännyt. Äkkiseltään ei tule mieleen kuin anoppini. Hän oli mm. varma, että tulen menemään paniikkiin, kun lapsivedet menee. (Kas kun hän oli itse mennyt.)

Olen kyllä törmännyt kaikenlaiseen neuvomiseen ynnä muuhun, mutten ole koskaan kokenut sitä negatiivisena.

Miespuolinen esimieheni esimerkiksi totesi, että sitä varmaan tulee kaikenlaista raskauden edetessä (hän on sivusta seurannut oman vaimonsa raskaudet), mutta sekin oli sanottu ajatuksella, että töissä kyllä tuetaan ja ymmärretään poissaolot yms.

Toki kuulin kauhutarinoita synnytyksistä, mutta lopulta pahin niistä auttoi läpi oman vaikean synnytyksen, kun mietin, että pahemmastakin on joku selvinnyt.

Jotenkin itsellä tuntui, että kauhuspekulaatiot (joita itsekin neuroottisena ihmisenä kehittelin päässäni) vain lisäsivät onneani niinä hetkinä, kun ne eivät toteutuneet 😂

Tosi vähän olen kuullut "Ootappa vaan" -henkistä kommentointia, mutta se kyllä pysäytti kun anoppi totesi ollessaan katsomassa meidän 1 viikon vanhaa esikoistamme: "Niin, eikös se niin mene että kun lapsi syntyy niin naisesta tulee vain äiti." 🫠

En ole törmännyt mihinkään ihmeellisen neuvontaan kenenkään sukulaisen osalta.

Kun odotin esikoista, silloinen esimieheni (mies oli saman ikäinen kuin minä) pelkäsi pikkuvauvoja yli kaiken. Koska hän ei halunnut olla missään tekemisissä raskaana olevan kanssa, sain esim. siirtää kaikki lomani, vaikka niin ei oikeasti pitänyt olla mahdollista.

Itse ymmärsin bloggaajan tarkoittavan sellaista "ai, sinulla on ollut helppo alkuraskaus, odotas kun alkaa pahoinvointi/liitoskivut/väsymys/vauva itkee kaikki yöt" ikävyyksien povaamista. Siis kyllä kaikki tietää että niitä voi tulla, mutta ei mielestäni tarvitse kertoa että näitä sitten tulee ja sulla tulee olemaan rankkaa.

Itse ymmärsin bloggaajan tarkoittavan sellaista "ai, sinulla on ollut helppo alkuraskaus, odotas kun alkaa pahoinvointi/liitoskivut/väsymys/vauva itkee kaikki yöt" ikävyyksien povaamista. Siis kyllä kaikki tietää että niitä voi tulla, mutta ei mielestäni tarvitse kertoa että näitä sitten tulee ja sulla tulee olemaan rankkaa.
Kyllähän ihmiset povaavat kaikenlaista omiin kokemuksiinsa perustuen. Itselle sanottiin, että pitkään nukkuminen on sitten historiaa (olen yökukkuja ja aamu-uninen), mutta tulin tosiaan vaan iloiseksi, kun ennustukset eivät toteutuneet 😅😂
Taapero vetelee edelleen sikeitä ja itse juon tässä rauhassa aamukahvia ☕

Voihan olla, että jotkut sitten tekevät sen jotenkin ikävämmällä tavalla, jos siitä on tullut paha mieli. 😔

Varmasti näitä voi sanoa monella eri tavalla ja sävyllä. Ja toisaalta eri ihmiset voi ottaa ne eri tavalla. Se mikä tuntuu toisesta ystävälliseltä neuvolta voi toisesta tuntua tympeältä.

Eihän tuollaiset Odotas kun -alkuiset lauseet mitään neuvomista ole. Pelottelua ja joko mitätöintiä tai ilon latistamista. Ei niitä sanota varoitukseksi. Niitä sanotaan joko Ai sulla on susta raskasta, kohta on kuule raskaampaa, älä valita turhasta TAI Ai sulla on helppoa, ei kuule ole kauaa, älä iloitse ennen kun tipahtaa -mielessä

Varmasti näitä voi sanoa monella eri tavalla ja sävyllä. Ja toisaalta eri ihmiset voi ottaa ne eri tavalla. Se mikä tuntuu toisesta ystävälliseltä neuvolta voi toisesta tuntua tympeältä.
Juurikin näin. Ollaan erilaisia ja ehkä hyväkin niin 😊 toisinaan vaan tulee sitten näitä yhteentörmäyksiä 😅

En itsekään tykännyt esim niistä mainituista vatsanhiplaajista vaikka jotain toista se ei varmaan häiritse yhtään 💁‍♀️

Mut itsellä tuntui et nuo odota vaan kommentit tulivat usein sellaisena ystävällisenä naljailuna tai juurikin tukena tai neuvona. Etenkin naiset halusivat ehkä toisinaan myös verestellä omia muistojaan raskauden ja vauva-ajan "taisteluista" (vrt inttistoorit) eivätkä niinkään pelotella minua.

Takaisin