Nyhtökaura ja muut kasviperäiset proteiininlähteet

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Söin tänään onnellisena nyhtökauraa ja muistelin, kuinka sitä oli vaikea kaupasta löytää, kun se oli juuri lanseerattu. Oletteko maistaneet nyhtistä tai muita kasvipohjaisia "lihankorvikkeita" kuten vaikkapa härkistä? Tykkäättekö? Mihin ruokaan lisäätte?

Tykkään kyllä, enemmän nyhtökaurasta kuin härkiksestä. Myös vegaanijauhelihat ovat hyviä. Makaronilaatikkoon tai tortillan väliin yleensä menevät.

Mähän syön vain vegaanisia ruokaa, oon syönyt noin viitisen vuotta.
Nyhtistä ja härkistä tosin harvemmin, näistä nyhtökaura on parempaa. Molemmista saa kyllä hyvää keittoa.

Myös ne kasvisjauhikset on hyviä, just laatikkoruokiin tai sit teen niistä "kastiketta" lisäämällä tomaattimurskaa ja joskus muita kasviksia, mm.parsakaalia ja kesäkurpitsaa. Ja punaisia linssejä, ne sopii tohon komboon myös hyvin.

Tosin itse en tykkää ajatella noita lihankorvikkeina, kun ei mun sitä lihaa tarvitse millään korvata kun en sitä halua syödä.

Punaset linssit on kyllä lemppareita. Menee noiden muiden edelle.

Haluaisin olla vegaani, lapset ja mies ei. Käytän paljon nyhtistä ja härkistä, härkis mielestäni parempaa. Meillä on vaan järjettömän nirsot lapset. Kunpa saisin ne tykkää enemmän noista niin käyttäisin enemmän..

Kaikki tällaiset "lihankorvikkeet" joita olen kokeillut, ovat aika tavalla kaikki olleet melko ikävän makuisia tai koostumukseltaan vähän ällöttäviä. Kyllä niitä nyt syö, mutta ei ole kovin hyvää. Ihan kaikkea en ole kokeillut, jotain voisi tietysti vielä testata, mutta odotukset on aika pienet. Tykkään paljon lihasta, joten syön sitä kyllä mieluummin. Kasviksetkin ovat herkullisia, kieltämättä syön lihan lihana ja kasvikset kasviksina, lihankorvikkeet ei oikein meillä ole saavuttaneet suosiota.

On tullut kokeiltua. Härkiksestä tykkään enemmän. Mutta kyl mä silti enemmän tykkään soijasuikaleista, tofusta ja itse tehdystä seitanista. :)

Me tehdään välillä härkiksestä kastiketta tai makaroonilaatikkoa. Joskus käytetään myös soijarouhetta samoihin ruokiin. Voisi joskus koittaa tehdä jotain muutakin... Saa antaa vinkkejä. :)

Takaisin