Nuvaring-ehkäisyrenkaasta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Agatha
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
A

Agatha

Vieras
Haluaisin kysellä kokemuksia Nuvaring-ehkäisyrenkaasta. Keskusteluja ja kokemuksia löytyy paljon, mutta tietystä haitoista ei näköjään löydy suomeksi mitään tietoa.
Aloitin ehkäisyn viiden vuoden ja kahden lapsen jälkeen reilu viikko sitten Nuvaringilla. Mulla on joku päänsisäinen asenne-vamma kierukkaa kohtaan: en halunnut sisääni mitään, mitä en pysty itse kontrolloimaan. Kuvittelin Nuvaringia matalahormoniseksi ja helpoksi ehkäisyksi. Kolmantena päivänä renkaan laiton jälkeen alkoivat hirveät sydämen tykytykset. Mulla on silloin tällöin tykytyksiä esiintynyt ja tiedän niiden olevan harmittomia. Nyt niitä oli kuitenkin koko ajan ja tuntuivat tosi ikäviltä. Totesin jo miehelle, että pakko varmaan käydä lääkärissä kysymässä näistä. Päivän kärvisteltyäni tuli mieleen etsiä netistä, että voisiko liittyä kuitenkin ehkäisyrenkaaseen. Suomeksi ei löytynyt mitään, mutta englanniksi alkoikin tulla tietoa vaikka mistä ko. valmisteeseen liitetyistä sivuvaikutuksista. Mm. sydämen tykytyksistä, jatkuvasta pissahädästä. Jälkimmäistä olin ihmetellyt, mutten osannut yhdistää renkaaseen. Vaikken olisi edes juonut mitään, piti käydä vessassa puolen tunnin välein. Löysin myös tietoa, että Nuvaringia valmistavaa yritystä vastaan on nostettu tuhansia oikeusjuttuja renkaan haittavaikutuksista. Tuote on aiheuttanut veritulppa ja sydänkohtauksia myös nuorilla käyttäjillä. Myös kuolemaan johtavia. Valmistajaa syytetään mm. harhaanjohtavasta mainonnasta. Tuotetta markkinoidaan matalahormonisena, mutta tosiasiassa renkaan hormonit imeytyvät suoraan verenkiertoon, jolloin käyttäjä saa paljon isomman annoksen kuin e-pillereistä, joiden hormoneista kolmasosa häviää ruuansulatuskanavassa. Tässä kuussa valmistaja on lupautunut maksamaan korvauksia yli 100 miljoonaa dollaria.
En ole mitenkään hormoniehkäisyä vastaan. Söin aikanani pillereitä 17 vuotta, eikä mulla ollut koskaan niiden kanssa mitään ongelmia. Siksi en ollut valmistautunut mihinkään ongelmiin Nuvaringin kanssa. Ihmetyttää vaan se, että suomeksi en löytänyt mitään vastaavanlaisia kokemuksia haitoista. En kai voi olla ainoa Suomessa, joka saa tällaisia oireita? Mua myös häiritsee tosi paljon, etten saanut mitään tietoa gyneltä siitä, että tuotetta ei maailmanlaajuisesti pidetä kovin turvallisena. Ainoa haitta gynen mukaan saattaisi olla lievä turvotus. Olis kiva kuulla, onko kukaan muu kokenut vastaavaa. Ja onko rengasta käyttäville annettu tietoa noista haitoista. Mun renkaan käyttö loppui kyllä tähän.

^ Mä käytin Nuvaringiä muutaman vuoden ajan, siitäkin on jo tosin lähes 6 vuotta aikaa. Sitä ennen käytin e-pillereitä, sitten siirryin hormoonikapseliin kun migreenit pahenivat.

Ainoat oireet siis, mitä mulla Nuvaringistä tuli, oli lisääntynyt valkovuoto (ihan luonnollista kehon puhdistautumista), sekä migreenit pahenivat. Mutta jos on aurallinen migreeni, ei yhdistelmäehkäisyä suositellakaan (ja outoa, ettei lääkärini koskaan sanonut asiasta mitään, itse piti asiaa tutkia...). Eli minun ei alun perinkään olisi pitänyt Nuvaringiä alkaa käyttämään...

Mutta muuten tykkäsin siis kyllä, oli helppo käyttää ja tuntui varmemmalta kuin pillerit (joita saatoin unohdella...).

Muokattu viimeksi:
Kaverilla oli sydämentykytyksiä, hengenahdistusta ja jotain muitakin oireita. Ramppasi sitten vuoden päivät lääkärillä, mitään ei löydetty. Oireet hävisivät, kun hän jätti Nuvaringin pois.

Itselläni ei ole oikeastaan sivuvaikutuksia ollut ja olen käyttänyt rinkuloita kohta 4 vuotta. Pillereitä ehdin käyttää 6 vuotta ja yhteensä ainakin neljää eri merkkiä ja missään ei hormoonimäärät riittäneet pitämään välivuotoja pois.

Noista veritulppa/sydänkohtaus jutuista sanoisin sen verran, että onhan niitä raportoitu olevan yhtä laila pillereitä käyttävilläkin. Mulle pillerit ei sovi juuri siitä syystä, että hormoonit imeytyvät suoliston kautta (toisin sanoen, mulla eivät kunnolla imeydy). Siksi rengas on ollut toimiva ja huoleton.

edit. Unohdin tosiaan mainita, että luultavasti ovuloin Nuvaringistä huolimatta (luultavasti olen ovuloinut myös pillereiden kanssa).

Muokattu viimeksi:
Mulla ei mistään muusta hormonaalisesta ehkäsystä edes oo kokemusta kun nuvaringista. Rengasta oon käyttäny vuosia! Oon ollu todella tyytyväinen siihen ja meinaan ottaa sen käyttöön kunhan taas tulee mahdolliseks. Mulla ei oo ollu mitään muuta sivuvaikutuksia kun parin kilon painonnousu ja seksihalujen vähentyminen. Noikin vähät oireet on sit ajan myötä tasottunu eli liittyny lähinnä siihen että on ollu ehkäsyssä tauko ja otettu rengas pitkän tauon jälkeen uudestaan käyttöön. Ei oo kukaan varotellu sen kummemmin haitoista ja ite oon vaan lukenu pakkauksen mukana tulevat tuoteselosteen tekstit. En aio jatkossakaan pelätä renkaan käyttöä, koska sen avulla oon päässy eroon muuten niin epäsäännöllisistä, runsaista ja kivuliaista menkoista ja saanu tilalle säännölliset ja huomattavasti helpommat menkat!

Siskoni kanssa juuri keskustelimme ehkäisy asioista. Siskoni lääkäri käynnillä oltiin vain puhuttu pillerien vaihdosta, mutta samalla oltiin tästä renkaastakin puhuttu. Ja nyt kuulema USA yrittää ajaa alas nuvaringiä juuri näiden sen outojen haittavaikutuksien vuoksi. Itselläni ei suurempaa tietoa ole eikä käyttökokemusta, mutta tälläistä keskustelua siskoni oli käynyt lääkärin kanssa :confused: Hyvin outoa mielestäni o_O

Mä kans kokeilin aikoinaan Nuvaringiä kun sitä mainostettiin matalahormonisena valmisteena. Kun siitä tuli ne samat haittavaikutukset kun muistakin hormonaalisista ehkäsytuotteista mutta pahempana (ja lisäksi paikallista ärtymistä), hokasin kuulustella gyneä että eikös se imeytyminen limakalvojen läpi oo tehokkaampaa kun ruuansulatuksesta, jossa sitä menee "hukkaan" sitä hormonia. Eli joo, niinhän se sitten lopulta on, että siinä on vähemmän hormoneja mutta ne imeytyy suuremmassa määrin kuin eepillereiden hormonit imeytyy.

Mulle ei sovi hormonaalinen ehkäisy kovin hyvin, enkä aio siihen raskauden jälkeen palata.

Itse olen käyttänyt Nuvaringiä monta vuotta ja aion palata siihen raskauden jälkeenkin :) Itsellä ei tullut mitään haittavaikutuksia ja se oli todella helppo käyttää. Ihan vain siksikin että en muista nuita pillereitä joka päivä syödä. Mutta haittavaikutuksista en ole kuullut sen enempää, muuta kun sen että laitto ja pois otto päivien kanssa tulee olla tarkka. Pari tuttavaani tullut raskaaksi kun ovat ottaneet nuvaringin pois liian pitkäksi aikaa kolmen viikon jakson aikana, tai ovat ottaneet renkaan pois liian aikaisin ennen jakson loputtua.

Lisäystä tohon edelliseen tekstiini.

Tajusin, että mulla on muutaman, ehkä viiden viime kuukauden aikana ollut alavatsakipuja ja pelkään, että ne on Nuvaringin sivuvaikutusta. Kettumaista, jos nyt yli 3,5 vuoden käytön jälkeen alkaa tulla tämmöistä. :sad001 Kivut alkaa kierron puolivälistä ja jatkuvat siihen saakka kunnes tyhjennysvuoto alkaa. Sitten on pari viikkoa taukoa ja sama rumba uudestaan. Tässä kierrossa on ollut vielä lisänä todella runsasta, sanoisinko lorahtelevaa valkovuotoa käsi kädessä kipujen kanssa. Ei siis ole mitenkään kovia nämä kivut, lähinnä juilintaa ja vihlaisuja, mutta häiritsee mun mielenrauhaa, kun ei ole ennen tällaista ollut.

Soittelin neuvolaan ja sain onneksi lääkäriajan 1,5 viikon päähän. Parempi tarkistaa asia ettei vaan ole mistään tulehduksesta kyse... Toisaalta jos johtuu renkaasta, niin onpahan taas yksi syy lisää, miksi renkaat voisi jättää keväällä pois ja yrityksen aloittaa:rolleyes::wink

Myös minulle ei pillerit sopineet, mutta Nuvaring sopi täydellisesti. Ei itkupotkuraivareita tai painon nousuja kuten pillereiden aikaan. Käytin Nuvaringiä 7-8-vuotta ennen raskauksia. Nyt ollut taukoa ehkäisystä pari vuotta, mutta aijon taas jälleen ottaa renkaat käyttöön, kun pienimmäinen on syntynyt.

Käytin Nuvaringiä vuoden. Tykkäsin kyllä kun ei tarvinnut sen enempää huolehtia että muistaa syödä pillerin joka päivä, kerran viikossa poisto ja sitten uuden asennus, ei kummempia mielialanvaihteluita tai muuta. Ainoa miinus oli se, että limakalvot kuivui hirveästi, ja mulla alkoi hiivatulehduskierre. Joten lopetin ehkäisyn siihen.

Sain reseptin renkaaseen, mutta siinä oli ettei saa käyttää jos on ollut migreeni joskus. Lääkäri kysyi onko kuukautispäänsärkyni migreeniä ja sanoin ei. Mutta ei ollut puhetta sairastanko migreeniä! Eikö rengas käy migreeniä sairastavalle?

Joo ei yhdistelmäehkäisyä jos on migreenihistoriaa, näin olen aina sen ymmärtänyt. Käsittääkseni haittavaikutuksena on päänsärky.

Joo ei yhdistelmäehkäisyä jos on migreenihistoriaa, näin olen aina sen ymmärtänyt. Käsittääkseni haittavaikutuksena on päänsärky.
Nyt on pakko vetää sanoja takas! Eli mulla kaksi eri lääkäriä määräsi nyt hiljattain kaksi eri yhdistelmäehkäisyä migreenihistoriasta huolimatta, koska auraoireellista migreeniä ei ole ollut aikoihin. Aina siis kannattaa keskustella lääkärin kanssa.
Rengas oli aivan hirveä kokemus, koin sen epähygieeniseksi, eikä se pysynyt paikoillaan. Lisäksi hormoniheilahtelut olivat kammottavat. Ei sillä, ei pilleritkään sovi yhtään, mutta niitä olen sinnikkäästi yrittänyt käyttää kauemmin kuin viikon..

Vain hyvää sanottavaa 4 vuoden käyttökokemuksella 👍 pillereiden sopivuuksissa oli paljon ongelmia aiemmin

Takaisin