Nuori ikä on riski synnytyksessä.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tiesitkö?
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
T

Tiesitkö?

Vieras
20-24-vuotiailla on suurempi riski ennenaikaiseen synnytykseen, lapsen alhaiseen painoon ja siihen, että vauva juuttuu synnytyskanavaan. Nuorilla synnyttäjillä on usein ahdas lantio, koska lantion seutu kasvaa ja kehittyy 25-vuotiaaksi asti.

Toivon mukaan kaikki nuoret tulevat äidit tiedostavat tämän.

Täällä eka lapsi saatiin ollesani 23-vuotias ja nyt ikää 27 ja neljäs tulossa. Nythän nämä lapset pitää tehdä kun kaikki raskauteen ja sikiöön liittyvät riskit minimissä ja myöskin hedelmällisyys parhaimmillaan! 30+ odottajat ovat suurempi riski ryhmä kuin 20+ äidit. Jospa ketjun aloittaja tekis himpun verran enemmän "tutkimusta" niin olisit vähän paremmin perillä asioista.

Nuoret äidit ollaan ylpeitä vauva mahoistamme ja lapsistamme, eikös niin!

Tällaisille väitteille olisi suotavaa osoittaa lähteet. Tämä taitaa olla tosiaan pelkkä provo - tai tietämättömän ihmisen meuhkausta. Naisen paras lisääntymisikä (siis fysiikan puolesta) on keskimäärin 23 vuotta. Murrosikä on kyllä 20-25 -vuotiailla jo loppu, joten kyllä ne lantiotkin ovat normaalisti kehittyneet siinä vaiheessa - toisilla jopa aiemmin. Raskauteen voi liittyä riskejä murrosiän aikana (lisäys: ja ne riskit liittyvät kohdun kehitykseen, ei juuri lantioon), mutta heti sen jälkeen on oikein optimaalinen aika tulla raskaaksi. :)

Vähän tieteellisempää lähdettä tähän: http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/nn:255. :pompus:

Muokattu viimeksi:
Niinno. Ite sain lapsen 20-vuotiaana. Hyvin meni. Toisaalta, aivothan kasvaa 25-vuotiaaks asti. Että siltä kannalta. :woot:

Huoh. Joku ei pidä nuorista äideistä?
Meille sanottiin ( itse tuolloin 29 ja mies 30 ) kun tyttö syntyi, että jos toista lasta harkitaan, niin ei kannata odotella hirmu kauan, hedelmällisyys kun laskee vuosien myötä isosti.

Heips! Löysin tämän keskustelun ja pakko kommentoida. Tuohan on ihan totta, että joillain nuorilla voi olla synnytykseen liian kapoinen lantio, sillä lantio kehittyy sinne 25v asti. Mutta ei kannata yleistää, sillä aika moni +18 vuotias on jo kehittynyt sen verran että lantio on levennyt. Ja myös voi olla joitain aikuisia 30v ihmisiä, joilla lantio on jäänyt kapoiseksi ja synnytys tulee olemaan hankalempaa. Itse olen 19vuotias ja nyt on käynnissä viikko 35+0 ja esikoista odotan. Mikäli lantioni ei olisi sopiva synnyttämiseen, olisi siitä jo neuvolassa puhuttu. :)

Yritin hakemalla hakea lähteitä nuorten naisten ahtaille lantioille, mutta en mistään löydä! Onko jollakulla lähdettä? Asia alkoi kieltämättä kiinnostaa. :)

http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/nn:255

Pikaan kun etsin niin löysin tämmöisen. Mutta tässä puhutaan äideistä alle 18-v!

Itse tosiaan olin 23-v, äitini oli 21-v, mummoni ja siskoni 19-v kun saimme ensimmäisen ja yhtään kommenttia neuvolassa tms en ole kuullut joka antaisi ymmärtää että nuori ikä olisi jotenkin kamala asia raskaudessa/synnytyksessä! Kätilö äidiltäni asiaa kyselin ja hänkin sanoi että jos äiti on alle 15-v niin riskit synnytykseen suuremmat kuin esim 20-v äidillä joka on parhaassa vauvan teko iässä lantion joustavuuden ja palautumisen kannalta... Itse pohdin että ehkä henkinen kypsyys saattaa joillain (ei kaikilla) "teini äideillä" olla vähän hakusessa, jos ei voi käsittää millainen elämän mullistus lapsen saaminen on. En nyt myöskään sano että ns teini äiti on huono äiti, älkää ymmärtäkö kommenttiani niin:)

Tuota juttua itsekin lueskelin, mutta siellä tosiaan puhutaan alle 18-vuotiaista synnyttäjistä. En löydä mitään (luotettavaa) lähdettä, missä sanottaisiin, että yli 20-vuotiailla olisi iän takia mitään ongelmia synnytyksessä. :happy118

Pakko vielä sen verran sanoa, että niinkuin tuossa jo aijemmin mainittiinkin, niin 18-25v naiset on ns parhaimmassa iässä synnytyksen kannalta juurikin nivelten ym löystymisien ja palautumisien kannalta. Mutta jännä että tässä puhuttiin nimenomaan 20-24vuotiaista. Mitäs eroa 19 ja 20 vuotiaalla on? :-o :-D En ymmärrä.

Heh! Täältä kohta neljänkympin kieppeiltä ihmettelen mitä eroa on 19 ja 25 v.. Aikoinaan kun tuo terveydenhoito systeemi ei ollut niin kehittynyt, taisi 'lapsilla' synnytys olla riski.Eihän ihmistä ole alunperin tehty edes elämään yli kolmevitoseksi!!

Takaisin