Nuoret äidit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Myy92
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Myy92

Jostain jotain jo tietävä
Teen opinnäytetyötä nuorista äideistä (16-20 vuotiaat).
Tarvitsisin ainakin kahden äidin vastaamaan muutamaan kysymykseen. Iso kiitos jo etukäteen niille jotka ovat valmiita auttamaan minua.

1.Mitä hyvää ja huonoa on mielestänne teinivanhemmuudessa
2. Poltitko raskauden aikana? Entä poltitko sitä ennen?
3. Kuinka vanhana tulit raskaaksi?
4. Oletko vielä yhdessä lapsen isän kanssa?
5. Miten elämä muuttui lapsen synnyttyä?
6. Oliko neuvolasta saatava tieto ja tuki riittävää mielestänne?
7. Saatuasi tietää raskaudesta harkitsitko raskauden keskeytystä tai suostuteltiinko sitä sinulle?

Muokattu viimeksi:
täällä ilmottautuu yksi teiniäiti :) eli nyt olen 20, pian 21 täyttävä nainen.

1. hyvää varmaankin se, että jaksaa yövalvomiset ihan eri tavalla ja huono se kun taloudellisesti on hankala kasvattaa lapsi, menee joka kuukausi pikkutarkaksi laskemiseksi että rahat riittää kaikkeen tarpeelliseen

2. en! tupakoinnin lopetin heti plussattuani ja en ole aloittanut sen jälkeen uudestaan.

3. olin vielä 15, esikoinen kun syntyi olin täyttänyt 16, pikkukakkonen ilmoitti tulostaan kun olin 18 ja nyt kolmas vielä kolmas tulossa.

4. en esikoisen, mutta kakkosella ja tulevalla kolmosella on sama isä, olemme myös menneet kihloihin vähän ennen kakkosen syntymää ja naimisiin olisi tarkoitus mennä joulukuussa.

5. hyvin paljon, kun ei enään voinut olla se teini-ikäinen joka käy viikonloppuisin juhlimassa kavereiden kanssa, eikä voinut hillua kaupungilla yömyöhään, piti totutella todella paljon äidin rooliin eikä teini-ikäisenä olemiseen (silti en kadu päätöstäni pitää lapsiani!) muutin myös omilleni, äitini nimissä olleeseen vuokraasuntoon ja maksoin itse laskut ja vuokran ja hoidin lapseni, täytettyäni 18 asunto siirtyi omiin nimiini.

6. hmmm, eipä oikein, meillä neuvolantäti oli todella paheksuva ikäni takia, tuli melkein pahamieli siitä että olin raskaana.

7. itse en sitä harkinnut, kuitenkin omaa hölmöyttäni olin pienen ihmisen saanut alulle joten tunsin, että minun on kannettava siitä myös vastuu, äitini oli varsinkin abortin kannalla ja keskusteltiinkin asiasta pitkään ja hartaasti, onneksi nykyään sanoo että hyvä kun pidin pääni tässä asiassa.

Voin vastailla. Lapsen sain 20v. ja nyt täytin ihan hiljan 21v. :)

1.Mitä hyvää ja huonoa on mielestänne teinivanhemmuudessa?
> Nuorena jaksaa olla läsnä lapselle erilailla ja ne yövalvomiset on helpompia kestää. Huonoa yleensä se ettei ole vakityöpaikkaa tai koulut kesken, eli ei edes vielä ammattia. Silloin voidaan olettaa, että rahat on myös tiukilla.

> En ole polttanut ikinä.

> 19v.

> Olen.

> Meillä lapsella on synnynnäinen sydänvika, joten oli melkoisen sekavaa aikaa ensimmäiset 2kk. Senkin jälkeen meni pitkään, että uskalsi luottaa siihen ettei lapsi jonakin päivänä lähde enkelten matkaan. Toki vieläkään siitä ei voi olla täysin varma. Meillä on tuohon päälle vielä hankala maitoallergia, joten arki ei ole ollut helpoimmasta päästä. Lapsi sinänsä on helppo; nukkuu hyvin, syö hyvin, on iloinen ja seurustelee mielellään. Arki on muuttunut monessa mielessä positiivisempaan suuntaan, kun osaa tänä päivänä arvostaa elämää erilailla kuin ennen.

> Kyllä ja ei. Neuvolasta sai kaiken haluamansa tiedon, mutta etsin tietoa myös täältä foorumin puolelta paljon.

7. Saatuasi tietää raskaudesta harkitsitko raskauden keskeytystä tai suostuteltiinko sitä sinulle?
> Harkitsin, eikä kukaan suostutellut sitä mulle. En kumminkaan olisi ikinä kyennyt tekemään sitä.

Eka 18v, toka 20v ja kolmas 27v

1.Mitä hyvää ja huonoa on mielestänne teinivanhemmuudessa
-Jokaisess iässä on kai puolensa. Nuorena harvemmin päällä isoja asuntolainoja..yms joka mahdollistaa pidemmän lapsen kotihoidon. Toki vanhempana taas rahaa on käytettävissä eritavalla..

-kyllä, lopettanut aina raskauden ja imetyksen ajaksi. Toivottavasti ei tule enää paluuta siihen ;)

-17v, 19v ja 26v

- Kyllä <3

-Oli otettava huomioon aina se pienikin ihminen, rytmit, ruuat..yms ei enää niin yhtäkkisiä menoja ja juttuja. Mutta yksi on aina helpompi kuin kaksi tai kolme..jne..

-Ekan kanssa oli, mutta nykyään palvelu on aivan alaarvoista :( Ei ne tiedä mistään mitään eikä yleensä kysymyksiin saa vastausta. 10min huoneessa ja pihalle.

-ei

Takaisin