Nuoretäidit/teiniäidit

NannaRosa

Oman äänensä löytänyt
Eli siis, mitä mieltä te olette nuorista äideistä? Itse en voi käsittää miten rumasti moni puhuu heille, haukkuvat ja mollaavat. Nuoria äitejä on erinlaisia, niitä jotka ei välitä raskaudesta/syntyneestä lapsestaan yhtään ja jotkut taas rakastavat ja hoitavat lapsensa hyvin. Onhan kaikki vanhemmatkin äidit erinlaisia, ei voi yleistää että kaikki nuoret äidit olisivat muka huonoja vanhempia. Moni nuori osaa ottaa vastuun lapsestaan ja ovat kiinnostuneita raskaudestaan, niinkun esim minä + eivätkä kaikki nuorten raskaudet ole vahinkoja. Moni nuori haluaa lapsen ja jos hoitaa & osaa sitoutua siihen nii mikä siinä muka on niin paha? Mitä mieltä te olette? Olisi mukavaa, jos löytyisi muitakin nuoria äitejä täältä :)

Itse sain esikoiseni 17v, tosin täytin seuraavana päivänä 18 :) Olemme mieheni kanssa edelleen yhdessä yli 10 vuodn jälkeenkin. Minusta jokainen päättää itse mikä ikä on sopiva lapsien saamiseen, ei se muille kuulu. Siinä tapauksessa tietysti tilanne on toinen jos nuori ei pysty huolehtimaan edes itsestään.

Olen saanut esikoiseni 19 vuotiaana ja lapseni täyttää pian 8kk ja itse täytän kuukauden kuluttua 20. Rakastan lastani ylikaiken ja kieltämättä olen kohdannut erittäin paljon ennakkoluuloja, en niinkään läheisiltäni (koska suvussani naiset ovat saaneet ''nuorena'' lapsia) Neuvolassa olen kohdannut myös paljon ennakkoluuloja, kuulustellaan ihan jokainen pikkuasia ja etsitään virheitä sen minkä keretään. Itse uskon että nuorena lapsen saaneet jaksavat paljon paremmin esim. yö heräilyt ja myös ymmärtää lasta paremmin murrosiässä jne kun on oma nuoruus vielä tuoreessa muistissa.

Kukaan ihminen ei ole niin hyvä että voisi tai olisi oikeu moralisoida toisten päätöksiä. Jokainen kyllä tuntee että onko valmis äidiksi vai ei.

Jos on valmis kantamaan vastuun pienen lapsen elämästä, niin ei se vauvan hankinta ikää katso. Lisäksi nainen on hedelmällisimmillään 18-23 vuoden iässä, niin miksi silloin ei hankkisi lapsia, kun luontokin on niin tarkoittanut. Itse tulin raskaaksi 22 vuoden iässä, jota en siis pidä lainkaan nuorena ikänä. Olin tyytyväinen tuohon ikään, koska olin ehtinyt viettää mukavaa yliopistoelämää useamman vuoden ja miehenkin kanssa oltiin seurusteltu 15 vuotiaasta.

Omat vanhemmat kun on aika nuorena aloittaneet perheen perustamisen, mulle on aina ollut itsestäänselvyys, että siinä n. 18v:stä eteenpäin kukin omien elämäntilanteidensa, ajatustensa ja kypsyytensä mukaan perheen perustamista aloittaa. 15-16 -vuotias vielä on hieman liian nuori, mutta läheisten tuen ja vastuuntunnon avulla voi silloinkin hyvä vanhempi olla, ei se mitenkään mustavalkoista ole.

Joskus mietin lähinnä sitä, että tajuavatko kaikki ihmiset sen, ettei lapsia välttämättä saa juuri silloin ja sillä hetkellä kun niitä suunnittelee hankkivansa. Itselläni on esimerkiksi suuri todennäköisyys siihen, että jos en perheen perustamista aloita (olisi aloittanut) alle 30-vuotiaana, olisi raskautuminen vähintäänkin vaikeaa. Elämäntilanteet silti on sellaisia, että jos ei vaikka sitä oikeaa miestä löydä, niin paha siinä on sitten perustaa perhettä aikaisemmin.

Täälläkin ilmottautuu yksi nuori äiti! Kerkesin vähän ennen esikoisemme syntymää täyttää 19 ja on mennyt paremmin ku hyvin. Ennakkoluuloja en juurikaan kohdannut :)

Mä en tiedä voiko mua luokitella nuoreksi, kun olin 19v kun eskoinen syntyi :D mutta..
Olin vielä yksin odottaja, oltiin just erottu eikä miestä kiinnostanut yms tälläin "perus" tarina..
Ihme kyllä kukaan ei kauhistellut, eikä katsonut kulmien alta! O.o Kaikki sukulaisetkin suhtautu tosi rennoin mielin. Johtu varmaankin siitä, että olen ollut tää meijän suvun "lapsenvahti" 12v iästä asti :D +olen aina ollut suht paljon vastuullisempi ja "vanhempi" yms kuin muut ikäiseni.
Neuvolassa ja sairaalassa kaikki kohteli samalla lailla kuin muitakin. Kylhän nuo neuvolassa on kaikenlaista nähnyt, eikä pienistä hätkähdä :)
Nyt kolmatta odotellaan ja ikää 24v. On ainakin tuo lapsilukumäärä täynnä ja saa avoimin mielin katsoa tulevaisuuteen työkuvioiden yms suhteen :)

Ei se aina ole iästä kiinni,kuinka kykenee lastaan hoitamaan..Valitettavasti olen joutunut näkemään 30+ enskoja jotka aika huolettomia ovat koko raskausajan ja vauva-ajan,eli suomeksi se oma napa on vaan se tärkein.
Mitä mie oon nähnyt nuorii äitejä,niin ainakin yrittävät tehdä parhaansa,ja osaavat pyytääkkin apua (toki varmaan helpommin tarjotaankin apua nuorelle)
Ite olin 19 kun sain ekan.Oma tytär on ny 19 ja oisin ollunna valmis jo mummoks ;) (hän ei oo tosin samanmoinen kanaemo kun mie olin)

Takaisin