Nukkumisesta

Eeeeliah

Vauhtiin päässyt keskustelija
Ajattelin eritellä tänne tämmöisen nukkumisketjun, jossa voi jakaa tuntoja ja vinkkejä... [:D]

Kuinka teillä nukutaan nykyään?

Meillä nukuttiin tosi pitkään hyviä yöunia, ihan putkeen saattoi mennä 9 jopa 10 tuntia, mutta nyt on muuttunut noi yöt... huonompaan suuntaan...
Tyttö heräilee parin tunnin välen, ährää, kitisee, kääntyilee... kokeiltu on antaa tuttia, maitoa, velliä, vettä, otettu syliin nukahtamaan uudestaan yms. mutta mikään ei auta... tiedä sitten tuleeko päivän tapahtumat ja kaikki uudet taidot uniin mukaan, että olis sit sen takia levottomampaa unta... onko hampaita tulossa... sekin vois olla, ainakaan ikenistä ei tunnu vielä mitään läpi ja kuolaamaankaan tuo tyttö ei oo alkanu mitenkään hirveesti. Alkaa olla jo aika väsynyttä tää mamman toiminta täällä päivisin, ku ei saa nukuttua, ku max. kahen tunnin pätkiä öisin... tuntuu, et just ku ite nukahtaa niin toinen herää möyrimään sängyssään. [:@]

Onko muilla vastaavaa tilannetta? Mitenköhän tätä tilannetta sais paremmaksi, vai pitääkö vain tyytyä odottelemaan niitä parempia öitä?
 
samoin meillä kans aika levottomiksi tullut yöt..poika möyryää sängyssä, potkii ja kitisee.saattaa kääntyä poikittain tai ihan kokonaan.varmaan tekee juuri tuo kun liikkuvat enemmän.meillä myös ala hampaset tulee varmaan läpi ihan just.mää olen ottanut omaan sänkyyn viereen ja siihen on kyllä rauhottunu mutta sitten taas ei ite nuku kuin semmosta koiran unta.. 
 
meillä ihan sama juttu, just kun tuntu, että alko koliikki helpottaan ja yöt meneen paremmin niin eiköhän taas alkanu.. parhaimillaan herää 10-15 krt yössä pyöriin ja ährään, ei kuitenkaan nälkäänsä.. en tiedä kuuluko jotenkin tähän ikäkauteen vai mitä..?!
 
Annalla myös yöt nyt levottomampia, kuin ennen. Nukahtaa klo 22-24 ja herää n. klo 5 syömään ja sitten jatkaa heti unia. Lopulta heräämme n. klo 10. Meillä Anna nukkui kauan perhepedissä, mutta sitten alkoi enemmän liikkumaan.. pelkäsin että tukehtuu tyynyyni tai peittooni. Pinnasängyssä pyöri kokoaja, oli poikittain ja mahallaan ja vaikka miten. Nyt Anna nukkuu sellaisessa erikseen ostetussa "kopassa". yöt ja visusti vieressä [:D] Kopassa ei mahdu kääntymään poikittain, mutta vaihtaa asentoa (välillä oikealla, välillä vasemmalla kyljellä). Ja uni siinä on rauhallisempaa kuin pinnasängyssä. Tuo koppa on kokoa vaununkoppa [:D] Kai se tuo turvallisuutta, kun "seinät" on lähellä.
Päiväunet Anna nukkuu parsisängyssämme tai vaunuissa ulkona. Kun nukkuu sängyssämme, otan usein pienet unet itsekkin. Välillä unet oli katkonaisemmat, mutta nyt taas nukkuu 2-4h päivällä. Ulkona paremmin nukkuu, kuin sisällä nuo päikkärit.
 
Täytyypä tulla heti hehkuttaa tänne, ku luulin jo, et on menny yöt ihan hulluks hillumiseks täällä, mut viime yönä Enny nukku klo 22-6 heräämättä kertaakaan, vähän kyllä ähräsi jotain peiton kanssa yms. mutta ei herännyt esim. tuttia ruikuttamaan tms. [:D] Sitten kuuden aikaan aamulla annoin maitoa ja kukuttiin seiskaan asti hereillä ja sit Enny nukku vielä puol kymppiin asti. Voi kumpa jatkuis samaa rataa...
 
Meillä ainakin pikkasen ennen ku 4 kuukautta tuli täyteen alkoi taas yöheräämiset 2-3 h välein.. ja hermothan siinä äitylillä menee, kun just tottunu siihen, että tyttö ainakin sen 6 h nukkui putkeen..
Huomasin sitten, että ruoka ei vain riittäny yöksi. VAihdoin NAn1 NAN2:een ja lisäksi illalla annoin osan maidosta vellinä niin johan nukuttiin taas.. nyt unet on vaihtunu jo vähintään8h ja jopa12h..
 
Uudet keinot taas täällä käytössä... Enny kapaloituna tiukkaan pakettiin ja topattu "tiukasti" sänkyynsä niin, että se ährääminen ja pyöriminen sekä oman tutin suusta ottaminen kesken nukahtamisen on estetty. [:D] (reilu äiti) Ainakin nukahti paaaaaaljoooon nopeemmin, ku yleensä... saa nähdä miten vaikuttaa sit yöuniin vai vaikuttaako mitenkään... Toivottavasti ei vaan tuu tytölle kuuma siinä paketissa, sit varmasti ainakin herää... [:@]

virpik16 Nan2 on meilläki ollu jo kuukauden päivät käytössä, mutta vertaapa sen tuoteselostetta Nan1:seen... ei oo hirveesti eroa kyl. [:D] Neuvolastaki sitä kyselin ja neukkutäti sanoi, et jos jossain ei sattuis sitä Nan2 olee kaupan hyllyllä niin Nan1 pärjää oikein hyvin. Velliä ollaan mekin annettu iltasin... mut sekään ei oikeen tunnu auttavan... tänään oli 3. ilta ku oon antanu nyt ihan sitä 5kk-> velliä jo... sellasta Nutrician Muksu Kaura-iltavelliä... tiedä sitten mikä siitä tekee iltavellin, mut hyvin on maistunu eikä mitään vatsavaivoja ym. oo tullu... ei vaan oo ainakaan vielä ollu toivottua vaikutusta, ku aattelin et se olis jotenki stydimpää tavaraa ja pitäis nälkääki kauemmin ku purkin kyljessä luki iltavelli....

Nooh, huomenna lisää meidän seuraavasta yöstä sitten. [:D]

Lisään tähän tuosta viime yöstä... eipä se mennyt sen kummemmin ku muutkaan yöt... kuumahan tytölle siinä kapalossa tuli niinku epäilin ja oli pakko kuoria se pois ja laittaa peitto... [:@] Nooh, kahvin voimalla uuteen päivään...
 
Meillä nukuttiin hetken aikaa kellojen siirtämisen jälkeen 19-3, syöttö välissä ja unta 5n asti. Siinä ei kyllä paljoo naurattanu ku ite oli nukkumaan menny vasta joskus 22-23. Sit se siirty tunnilla eteenpäin eli 20-4, syöttä välissä ja unta 6n asti. Nyt ollaan viikon ajan menty rytmissä 21-6, syöttö ja unta 8.30-9.30. Pysyiskin tää rytmi niin oisin tosi onnellinen, ei oo koko ajan niin kauheen väsyny ja jaksaa temuta tuon muksun kanssa paremmin nyt.
 
Meillä ei voi oikeastaan valittaa öistä. Toki nyt viime aikoina on tuo nukkumaanmenoaika taas vaihdellut 21-24 välillä, kun luulin jo päässeemme rytmiin, että yöunet alkaa klo 20. Mutta nyt jos nukahtaa noin aikaisin niin sitten ottanut vaan pienet torkut ja valvonut sitten virkeänä 2-3h päälle. Mutta joka tapauksessa siitä viikon vajaa 2kk pojasta, kun uni alkoi maittamaan oikein kunnolla, niin ihan muutama yö ollut jolloin olisi nukkunut vähemmän kuin 7h. Yleensä sellainen 8-9h ollut nyt aika vakio.

Ja kyllä meilläkin jonkin verran pyöriskellään sängyssä, sen jälkeen kun on aktiivisesti ruvennut kääntyilemaan ja muuten liikkumaan. Mutta ei tämä pyörinä Sisua herätä, äiti sitten joutuu välillä käydä katsomassa että miten päin sitä milloinkin pyöritään. Aikaisemmin korjasin herkemmin pojan asennon takaisin "normiin" eli pää tyynyyn ja jalat sitten kohti jalkopäätä. Mutta nyt en ole viitsinyt poikaa sen kummemmin siirrellä vaikka olisi miten poikittain jos se ei häntä häiritse ja nenä ei ole painunut mihinkään laitaan yms kiinni. Ainoastaan jos mahalleen on pyörähtänyt niin silloin käännän, jollei ole kello jo sen verran ettei äiti enää halua itse nukkua ja ehtii ramppaamaan ja katsomaan, että se hengittäminen onnistuu edelleen. Eipä se pojan unia häiritse miten päin siellä sängyssä ollaan ja toisaalta joskus Sisu siihen herännytkin jos olen mennyt nostamaan toiseen asentoon. Eli parempi antaa toisen olla niin kauan kuin henki kulkee ja asento ei muuten mikään mahdoton solmu ole. [:D]
 
Meillä joudutaan vieläkin heräilemään 2-3kertaa yössä syömään. Iltatoimet aloitetaan 20 jälkeen ja uni tuleen.21 aikaan. Annan tissin lisäksi vielä illalla NAN:ia ja tyttö nukkuu n.2-3, jos hyvin on asiat.Mutta itse tulee mentyä nukkumaan siinä 23-24, joten ei toi pitkä pätkä kauheesti auta. Sitten herätään 5 aikaan ja seuraavan kerran 7-8 aikaan. Ja nyt kun on muutamina öinä vissiin hampaat vaivanneet,on syöty useammin tai sitten muuten vaan on itketty eikä oikeen mikään auta...[:(]
Ollaan laitettu pinnikseen sellainen pieni tyyny laidalle estämään pyörimistä ja on onneksi hiukan auttanut levottomuuteen...
Mutta joo...noi 7-11 tunnin yhtäjaksoiset unet kuulostaa luksukselta..oioi..pitäis antaa miehen joskus viikonloppuna syöttää yöllä pullosta,niin sais itse nukuttua. Vai saiskohan sitä kuitenkaan sitten nukuttua? Miettis ja kuulostelis varmaan kuitenkin koko ajan tilannetta [:D]
 
Elaisah: jep, eihän siinä mitään eroa taida olla.. ja taisi siinä vielä lukeakin, että vois jo vastasyntyneellekin antaa.. vaikka sitten etupuolella on se 4kk->.. no, meillä juodaan maitoa se reilu 800ml ja siihen reilu 100ml velliä.. niillä mennään nyt.
 
hei äidit ja lapsoset :)

kiva että muilla nukkumatti on niin äidin kuin lapsen luona öisin. Täällä ollaan 5kk nukuttu yöt katkonaisesti alusta lähtien 2-3h välein herää :/ tähän on jo tottunut joten itselläkään se väsymys ei tunnu päivisin, mut iltaisin tekisi mieli mennä jo 20 nukkumaan. Kiva lukea et jotku on saanu nukuttua sitä 7-9h unia, jos saisin joltain sen tunnin edes ylimääräistä niin olisin onnellinen [:)]
Neuvolassa antoivat unikouluun olevan lappusen, jotta voisin ottaa yhteyttä mahdollisesti jos sama jatkuu vielä yli 6kk:sta eteenpäin.
Lapsi siis on edelleen rintamaidolla, myös ottaa korviketta. Mutta iltaisin kun yritän rinnan lisäksi tarjota korviketta , niin ei huoli. Yksi vaihtoehto olisi sitten tuo velli/puuro jos se saisi lapsen nukkumaan paremmin kun masu on täysi, tietysti jos vain sitäkään huolii.
Yöllä kun herää se on sellaista kitinää ja puhinaa, mut rintaa kun tarjoaa saattaa muutaman huikan siitä ottaa ja taas nukahtaa ja sama saattaa tapahtua 30min päästä. Olen jo väsynyt tähän, mut toisaalta myös tottunutkin. En ehkä enään osaisi nukkua 2h pidempään putkeen.
 
jäi vielä tosiaan se että poitsulle on kaiken lisäksi puhjennut vielä molemmat alahampaat<3
 
Liekö sitten että hampaita tekee meidän muru, nyrkit tai peukku suussa jatkuvasti ollut jo kauemman aikaa ja kuolaaminen on hurjaa. Nyt kolmena yönä on meillä nukkumiset heittänyt ihan härän pyllyä! Ja minä kun jo kerkesin ilakoimaan että se rytmi olisi nyt asettunut, hetken aikaa mentiin helposti jo 22 nukkumaan, aiemman 00-01 sijaan... Tähän asti on lähestulkoon poikkeuksetta nukuttu syömättä vähintään 9h yöunet, toisinaan enemmänkin, ennätys meni jo 12 tuntiin [:D] Mikä tuntuu itsestäkin jotenkin ihan uskomattomalta, herätessä oli pakko tarkistaa onko se hengissä vielä [8|] Mutta nyt tosiaan yössä ollaan heräilty kolme ellei neljäkin kertaa ja mä oon niin väsynyt, kun ei oo tottunu tällasiin heräämisiin [&:] Eilen illall oli ihan kummallista huutoitkua, minkälaista en siis ennen ole kuullut. Ikenet vähän punottaa ja valkoista kuultaa alta, sormen kun laitoin hänen suuhun niin sitä puri ja hetkeksi rauhoittui. Mitä ilmeisimmin on jännittävät ajat meillä edessä [8|]
 
minnikristiina, meillä tehään kans hampaita. kaks etummaista alahammasta jo hieman kurkkii ja ovat kovasti koholla... ja aina välillä tosiaan täälläkin selittämätöntä huutoitkua joka loppuu kun antaa oman sormen pureskeltavaksi ja hieroo hampaita. Tosin nukkumiseen ei oo vaikuttanu joten tää kommentti on ihan väärässä paikassa [:D]
 
Juupajuu. Hampaitahan tuo meidänkin muksu vissiin pukkaa. Kuulostaa teidän havainnot ihan samanlaisilta kuin meilläkin. Toissa iltana oli meilläkin huutoitkua ettei mikään muu auttanut kun laittaa oma sormeni pojan suuhun jäystettäväksi. Noo... jospa se siittä. Jänskättää vaan hieman äityykö tuo sitten niillä naskalihampailla puremaan nänniä. [8|]
 
Nina_ : kiva kuulla, että muillakin on "vaikeita" lapsia.. meillä kans kova koliikki ja nyt 3h yhteen pötköön on jo niin luksusta, ettei edes itse osaa nukkua niin paljon:) toivottavasti meillä ei noin pitkään jatkuis että 6kk asti..

en tiedä onko meilläkin hamputtulossa, kun paitaa saa vaihtaa n. 10 kertaa päiväs kun kuola valuu.. ylhäältä kulmassa näkyy valkoista, muttei mitenkään turvota tms, mut sitä kohtaa kovasti hierotaan.. jännä paikka vaan jos sinne puhkeaa ekaks.. itse olen nyt lopettelemassa imetystä kokonaan ja tuntus, että vähän nuo yöunet olis helpottanu sen jälkeen...
 
Kuinkas monta tuntia noin suunnilleen teidän vauvat nukkuvat nykyään? Tai toisinpäin jaksavat sitten olla hereillä? Pitkien yöunien ja lyhyehköjen päiväunien jälkeen olen huomannut, että meillä ollaan hereillä sellaiset 10-11h/ vrk. Ja toinen kysymys, että oletteko antaneet vauvojenne nukkua mahallaan? Täällä Sisu saa nukkua päikkäreitä mahallaan, kun on valvovan silmän alla mutta yöksi en uskalla antaa nukkua vaan käyn aina tarvittaessa kääntelemässä tuota pikkumiestä. Sillä tässä mietin, että kun ei enää mikään ihan vastasyntynyt ole ja hienosti aina päivälläkin päänsä kääntää niin että henki kulkee. Mahallaan siis Sisu nukkuu rauhallisemmin ja mietin, että josko yöunet häiriintyisivät vähemmän jos mahallaan saisi olla. Mutta uskaltaako sitä antaa tehdä ja jos antaa niin onko sitä itse ihan hermona ja koko ajan hyppäämässä pinnasängyn vierellä? Onko muilla kokemuksia? 
 
Vaavi mä olen miettinyt tuota mahallaan nukkumista ja kyllä, antaisin vauvan nukkua mahallaan jos se niin itse kääntyisi. Kun Ainan laittaa mahalleen, se alkaa heti yrittää liikkeelle, eikä yöllä pyörähdä myöskään mahalleen. Neuvolassa sanottiin, että kun vauva itse pyörähtelee unissaan niin sitten ei tarvitse enää ite ressata missä asennossa lapsi nukkuu. Meillä on nukuttu selällään jo monta kuukautta, kun ei tuo kylellään enää pysy millään. Ja Aina on nukkunu 1kk ikäsestä asti ~12h yöunia ilman syöttöjä, mutta kiinteiden alottamisen jälkeen (reilu viikko) on heräillyt aina välillä yöllä. Ei oikein ole nälkäinen, ei vain malta nukkua. Johtuisko liikkumisesta...? Ja toki tuo hampaidentulo ärsyttää neitiä kans, selittämättömiä huutoitkuja täälläkin jotka melkousein päättyy kun ikeniä hieroo. 2 hammasta on ihan pystyssä, ollaan jo odoteltu koska ne tulevat ulos ikenistä. 
 
Durina, juu kyllähän tuossa on perää mitä sulle on neuvolasta sanottu. Itse en muistanut viimeksi ottaa puheeksi. Ja tosiaan kyllä hienosti päivälläkin kääntää päänsä että miksei sitten yölläkin. Sitä vaan itse tuppaa olemaan vähän säikky tälläisissä asioissa. Ja eihän sitä millään pysty estämään jos mahalleen kääntyy. Pitäis valvoa koko yö vauvan vierellä. Ja nimenomaan laitan Sisun yleensä selälleen nukkumaan josta pian kiepsahtaakin sitten jo kyljelleen ja ennen pitkää mahalleen. Valveilla ollessa meilläkin yritetään mahallaan koko ajan lähteä ryömimään ja välillä unissakin, mutta kaiken kaikkiaan nukkuu kyllä rauhallisemmin mahallaan ollessaan. Ehkä vain luotan siihen että luonto hoitaa homman ja yritän olla stressaamatta ja panikoimatta liikaa. Kyllähän se kieltämättä helpottaisi omaakin yötä, kun ei tarvitsisi nousta katsomaan ja vahtimaan vaan voisi odottaa siihen kun poika herää ja nousta sitten ylös. 
 
Takaisin
Top