nukkuminen

kati__

Silmät suurina ihmettelijä
Eli meillä on kohta kuukauden ikäinen tyttö. Ensinnäkin emme ole saaneet yöksi nukutettua sänkyyn sitten millään, omaan sänkyynsä kun neitokaisen laittaa niin menee noin puolisen tuntia niin nostaa metelin pystyyn, olemme yrittäneet sitä konstia ettei noteerata mitään mutta hän metelöi tasan niin kauan kun nostamme hänet sängystä pois ja sitten ollaan virkeinä hereillä. Olen kokeillut; omaa paitaa alle ja rättiä missä on minun tuoksuani sekä maidon, äitiyspakkauksen laatikkoa laittanut sänkyyn, käärinyt pyyhkeitä hieman neidin ympärille jotta olisi pienemmässä tilassa. Mutta mikään näistä ei ole vielä auttanut. Päivisin suostuu kyllä omassa sängyssään nukkumaan mutta yöllä ei. Eli olisiko jollain vielä jotain vinkkejä antaa? Neuvolassa ollaan sanottu että on läheisyyden hakua vielä niin paljon...

Muutenkin unirytmi on aivan kallellaan, päivät nukutaan vaikka kuinka yrittäisimme iltapäivällä pitää hereillä, sitten heräillään siinä 10-11 aikaan ja kukutaan noin yhteen. Eli toisin sanoen sama meininki jatkuu vielä massun ulkopuolellakin, noin se oli raskausaikanakin...

Ja sitten toinen vielä mistä haluaisin kysyä teiltä. Voiko olla mahdollista että maidon tulo saattaa loppua kesken? Kun olen alkanut epäilemään, että minulla ei iltaisin riitä maitoa kun menemme nukkumaan. Eilen kävi niin, että neiti itki täyttä kurkkua pari tuntia, rintaa yritin antaa ja imikin sitä vähän aikaa ja vaikutti siltä ettei maitoa tullut. Kitisi myös siinä välissä ja hermostui hieman kun oli rinnalla.
 
Tuosta nukkumisesta en oikein osaa mitään sanoa, mutta maidon tulosta kylläkin.

Itselleni kävi niin, että jo melkein alusta asti jouduin antamaan tytölle maitoa pullosta iltaisin, kun ei vaan maito riittänyt millään. Yöllä, aamulla ja päivällä maitoa tuli liikaakin ja sitä pumppailin pulloon ja annoin pullosta aina illalla lisää, jotta neiti rauhoittui yöunille. Niinä päivinä kun en jaksanut tai tuntui ettei maitoa ollutkaan niin paljoa tai tytöllä kovempi nälkä niin annoin ihan korviketta sitten. Nyt ollaan tässä kyllä todettu, että ei ihmekkään ettei maito riittänyt kun tuo 1-vuotias syö yhtä paljon kuin minä. :D

Eli siis kyllä. Maidon tulo voi loppua kesken. Kannattaa neuvolasta vielä kysellä ohjeet ihan juuri teille, mutta sanoisin, että kokeile antaa pullosta maitoa illalla. Se voi hyvinkin rauhoittaa teidänkin tytön nukkumaan, kun on masu täynnä.

Ja nyt kun tätä tässä kirjoittelin tuli mieleeni, että jos hän nukkuu päivisin hyvin ja sinulta tulee päivällä maitoa paremmin, voi tuo uniongelma hyvinkin siis johtua ihan nälästä.
Kokeile, ja muista, että noin pientä ei voi syöttää liikaa! Etkä todellakaan ole huono äiti, jos lapsesi tarvitsee enemmän maitoa, kuin mitä sinulta tulee. Itseäni tämä nimittäin häiritsi todella paljon.
 
Tuohon unirytmiin voisin sen verran mainita, että meillä poika nukkui yllättävänkin paljon eikä oikeastaan vaikutettu alkuvaiheessa sen unirytmiin mitenkään. Oikeastaan olen ymmärtänytkin, että antaa vielä ihan pikkuisen "määrätä" untensa määrän ja ajankohdan. Ymmärrän, että se voi tuntua aika-ajoin myös raskaalta, mutta vauva on tuossa vaiheessa vielä niin pieni, ettei ymmärrä kellonajasta mitään :) Mulla on lähipiirissä perheitä, joissa vauvan aikataulu oli pääsääntöisesti  yöaikaan ajoittuva eli käytännössä siis normaaliarki aamu 7- ilta 22 niin heillä oli aamu 11- yö 2. Ja tätä jatkui useamman kuukauden (en pelottele tai kauhistele, mutta ajatuksena siihen, ettei kannata säikähtää jos aikataulu ei ole ns. normaali tai pikemminkin sellainen, johon sen oli ajatellut).
Nukuttamiseen omassa sängyssä: meillä poika nukkui äitiyspakkauslaatikossa joka oli nostettu pinnasängyn sisälle. Pinnasänky oli meidän huoneessa niin kauan kunnes poika täytti 3 kk Meilläkään ei yösyötön jälkeen suostunut kunnolla nukahtamaan sänkyynsä, joten pidin hänet loppuyön vierelläni. Kun imettäminen loppui 2,5 kk ikäsenä (maidon tulo tyrehtyi) ja aloin antamaan korviketta ja myös kasvattamaan ruoka-annoksia, poikakin nukahti tyytyväisemmin omaan sänkyynsä ja yölläkin syötön jälkeen nukahti heti. Kaikki kuitenkin menee ajan kanssa parempaan suuntaan; älä ole huolissasi mutta uskon sen olevan raskasta aikaa. Jaksamista vauvan suuriin tarpeisiin ja vaatimuksiin :) Meidän poitsu on nyt hieman päälle 8 kk ja nyt on ongelmana yöllä mahalleen kääntymiset ja siinä sängyllä ryömimiset... eli vieläkin olen yöt hereillä...
 
Vastasin sulle nukkumisesta tonne sun alottamaan aiempaan ketjuun. Tosta maidon riittävyydestä..ei kannata ihan heti luovuttaa. Vauvalla voi olla tiheän imun kausia, millo imee enempi, ja tuntuu itestä et ei se saa kuitenkaa mitään. Se vaan tilaa lisää maitoa tulevan varalle. Kannattaa imettää vaan, jos suinki pystyy ja vauva imee. Sit jos vauva ei kasva, niin kai maitoa ei sit tule..mut jos kasvaa hyvin, niin elä luovuta heti..  Täällä lisää tietoa imetyksestä:

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=category§ionid=9&id=32&Itemid=119

http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/riittaako.html
 
Takaisin
Top