En oikein tiedä mitä tapahtui, mutta koko viikon jonka olin synnyttämässä tai synnyttäneenä, nukuin yhteensä noin 20h. Käynnistys kesti neljä päivää, joista yksi oli välipäivä, mutta jo ensimmäisestä tabletista lähtien supistukset olivat niin kovia ettei siinä voinut nukkua. Synnytystä edeltävänä yönä hoitaja suositteli ottamaan kipupiikin, johon sitten suostuin kun vakuutettiin ettei synnytyksen eteneminen hidastu. Silloin nukuin 4-5h. Olin varautunut valvomaan senkin yön, koska halusin jo synnyttää.
Kun vauva syntyi, valvominen jatkui koska yöllä vauva itki nälkäänsä ja silloinkin mittailtiin sokereita ja tehtiin syöttöpunnituksia. Kahden-kolmen tunnin välein oli herätys, sitten tunti meni yrittäessä imettää ja kun lopulta todettiin ettei maitoa tule, annettiin lisämaitoa. Ei siinä osannut sitten rauhoittua nukkumaan enää. Enkä päivälläkään nukkunut yhtään, koska alati piti yrittää pumpata maitoa, tehdä syöttöpunnituksia, vaihtaa sidettä/vaippaa & vaatetta, käydä suihkussa, syödä ja vaihtaa vaatteita, kun oli pidätysongelmia. Miestäkään en tajunnut pyytää apuihin, olin kai päästä niin pyörällä. Joten saan syyttää osittain ihan itseäni
Mies vaan nukkui, koska yritin saada maidon nousemaan
Näin jälkikäteen ajateltuna tuo kuulostaa jopa vähän hullunkuriselta
Olisi voinut uskoa jo aiemmin, ettei nänneistä tule kuin verta tuolla pakonomaisella pumppaamisella. Olisi voinut nukkuakin ja antaa sitä lisämaitoa ihan suosiolla, sillä maito nousi heti sairaalasta poistuttaessa
Ensi kerralla en aio tehdä syöttöpunnituksia läpi yön. Varmaan juuri tuon nukkumattomuuden aiheuttaman stressin syytä maidon nousemattomuus.