Nukahtamisvaikeudet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ippo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
I

ippo

Vieras
Mistä olette saaneet apua vaikeuteen nukahtaa iltaisin?

Jään jostain syystä kuuntelemaan vauvan sekä miehen unituhinaa eikä oma uni sitten tulekkaan. Kokeillut magnesiumin reilumpaa annostusta, ei suurta vaikutusta. Korvatulpat auttaa hiukan, mutta pidän vain toista jotta herään riittävän ajoissa vauvan nälkäviesteihin. Täysimetän eli eiköhän tässä jonkun sortin hormoniheittelystä ja baby bluesista ole kyse. Vauva 4kk.

Melatoniinia en aio kokeilla, typerää tankata jotain jonka tuotantoa keho sitten laskee kun saat sen pilleristä. Kierre valmis.

Kertokaa konkreettisia asioita ja tekoja jotka auttaneet teitä saamaan unen päästä kiinni!

Ei melatoniini mikään paha peikko ole. Kyllä sitä voi ottaa silloin tällöin jos on aivan ylivoimaisen vaikeaa nukahtaa. Toisaalta, jos vielä imetät ja heräilet öisin, niin ei sitä edes kannata ottaa (tarkista myös SAAKO sitä ottaa imetyksen aikana).
Kokeile sopivaa kevyttä iltapalaa ja banaania päälle. Banaanissa on luontaisesti magnesiumia ja muita hyviä aineita -ei tarvitse purkista niitä ottaa.
Sitten on näitä perusjuttuja: käy lämpimässä suihkussa, viilennä / tuuleta makuuhuone, tarkista että nukut puhtaissa petivaatteissa ja pyjamassa. Mulla on ehdottoman tärkeää, että huone on nukkumaanmennessä selkeästi viileä. Kehon lämpötila laskee sopivasti nukahtamista ajatellen. Mistä syystä en nuku pyjamassa vaan kevyessä t-paidassa.

Koetko olosi hermostuneeksi tai jännittyneeksi etkä siksi saa unta? Jos näin niin yritä rentoutua ennen sänkyyn menoa. Kun yrität nukahtaa älä ajattele liikaa sitä että pitäisi saada unta, mutta ei onnistu. Äläkä vilkuile kelloa.

Toisilla myös toimii eri asiat. Itse en saa hyvin nukuttua jos on viileää. Nukun parhaiten mukavan lämpimässä (ei liian kuuma kuitenkaan). Se tekee olon rennoksi ja raukeaksi, kun viileässä on herkästi viluinen olo.

Meille opetettiin lukiossa rentoutumisharjoitus, jossa käydään koko kroppa läpi ja rentoutetaan aina se osa. Toimi heti ensi yrityksellä niin hyvin, että nukahdin koulun jumppasaliin. :D Se on toiminut ihan yhtä hyvin siitä asti, aina en välttämättä nukahda, koska ajatukset lähtevät harhailemaan muihin asioihin, mutta silloin huomaa heti, mikä estää nukkumisen, ja voi sitten käsitellä sen asian ensin ja nukahtaa sen jälkeen.

Netistä löytyy myös rentoutumisharjoituksia, mutta moni niistä on video, jolla joku puhuu rentoutuksen läpi, ja usein todella ärsyttävällä nuotilla, joten näitä voi joutua etsiskelemään hetken ennen kuin löytyy itselle sopiva versio.

Tuo on perinteistä äidinvaistoa. Minulla kesti kauan senkin jälkeen univaikeudet, kun lapsi nukkui jo yöt hyvin. Kuulostelin unen seassa koko ajan, josko lapsi tarvitsee äitiä. Tähän lopulta auttoi se, että minä käytän korvatulppia ja mies nousee yöllä lapsen luo, jos lapsi tarvitsee jotain. Täysimettäessä ei tietty onnistunut tuo, myöhemmin sitten. Minulla ei auttanut muu kuin vastuun siirtäminen isälle ja tämä sopimus jatkuu edelleen. Jos mies on työmatkalla, nukun huonosti, koska koko ajan unessakin kuulostelen, josko lapselle tulee hätä. Hassua, koska ei hän öisin ole heräillyt enää miesmuistiin.

Melatoniinia ei saa käyttää, jos imettää alle 8 tuntia melatoniinin ottamisen jälkeen.

Nyt voit koettaa opetella päästämään irti jännityksestä ja kyllä se vauva ilmaisee reippaasti, kun tarvitsee äitiä. Tiedän, että se on hankalaa ja itsekään en ole tätä oppinut, mutta hiljaa hyvä tulee. Keinoja tähän minulla ei siis ole, kun en ole mikään rennoin äiti kun on kyse lapsen hyvinvoinnista (:

Kiitos te.

Varmaan tärkein vinkki oli kuulla se, että kuuluu asiaan! Kokeilen näitä aina banaanista mielikuvaharjoitteluihin. Siitä se taas

Ei ole auttanut mikään. Eikä johdu lapsesta, kun univaikeudet alkoi yli 10 vuotta ennen lasta. Olen myös hakenut tähän apua useita kertoja, tuloksetta. Aina vedotaan johonkin elämänvaiheeseen tai siihen, että toiset vaan nukkuu huonommin kuin toiset.

Tosi kurjaa ettei saa apua. :( Ei se nyt kymmentä vuotta voi kestää elämänvaiheesta. Tai no, ei kai se mahdotonta ole, mutta tuskin. Ja toki toiset nukkuu huonommin kuin toiset, mutta siinä vaiheessa kun se häiritsee elämää siihen pitäisi saada apua. Oletko koittanut päästä psykiatriselle puolelle juttelemaan? Josko se johtuisi jostain mihin se voisi auttaa?

En ole koittanut eikä sellaista ole tarjottu. Ongelmien vähättely on useimpien lääkäreiden tyyli, eivätkä ne usko millään vaikka selittäisi miten asiat ovat. Eikä hoidontarpeen arviossa meinaa saada millään edes aikaa, kun ei ole jalka irti tai muuta yhtä kiireellistä. Vaikea siinä on sitten mitään apua saada. Minut on leimattu joka kerta luulosairaaksi ja lähetetty tyhjin käsin pois, oli kyse mistä vaivasta tahansa. Sanotaan vaan samaa mitä tuolla ylempänäkin, että älä mieti mitään ja juo teetä jne. niin nukuttaa. Se ehkä auttaa jollain , mutta ei kaikilla. Miksi kukaan menisi lääkäriin, jos kotikonstit auttaisi?!

Synnytyssairaalassakin pyysin unilääkettä, kun olin nukkunut kahtena yönä 1 h per yö ja päivällä en yhtään. Vastaus oli että kyllä se uni sieltä tulee, jos tarpeeksi väsyttää.

Joo-o, lääkärit ja ylipäätään kunnalliset terveyspalvelut tuppaa olemaan tuollaisia ettei apua saa ellei pää ole kainalossa. :meh: kyllä tuo minusta unettomuudelta kuulostaa ihan maallikkonäkökulmasta. Oletko kokeillut melatoniinia? Käsittääkseni sitä saa ilman reseptiäkin. Yksityisellä varmaan kuunneltaisiin paremmin, mutta on se kyllä aika kallista lystiä.

Takaisin