nukahdan syötön aikaan

nannni

Vasta-alkaja
Miten saan pidettyä itseni hereillä yösyötön aikaan? Vai pitäisikö herätä saman tien tyttäreni herättyä? Hän nukkuu 5 tuntia yössä ja on tehnyt sitä jo kuukauden, ikää on 3 kk. Jään myös helposti nukkumaan lapseni ollessa kainalossani ja pelkään jyrääväni hänet yöllä. En jaksa nostaa häntä takasin omaan sänkyyn koska tiedän että kohta pitää taas syöttää. Antakaa neuvoja!
 
Mulla ( esiokoista odottelen mutta veljentyttöä hoitanut viikon vanhasta) tuli mieleen lähinnä se et auttaisko jos sit nousisit vaik kokonaan pois sängystä, johonkin mukavaan tuoliin vaikka, imettämään. Omalla kohdalla siis oli pakko kun veljentyttöä pullolla ruokittin, mutta enpä kyllä istuvilleen koskaan nukahtanutkaan. Neuvona siis lähinnä noita pelkoja lieventämään.

Harmi kun en itse ole imettänyt. Olisin ehkä voinut olla enemmänkin avuksi.. [:)]
 
Itse olen imettänyt molemmat lapseni (nyt 6- ja 7-vuotiaat) vieressä ja nukkunut imetyksen aikana itsekin. Ja niin aion tehdä tämän tulevankin lapsen kanssa. Jos on pelkoja jyrämisestä, niin kannataa tosiaan nousta kokonaan ylös syöttämään. Itse luotan siihen, että uni on pinnallista ja koko ajan vaistoaa vauva olevan vieressä. [:)]
 
Perhepedistä on paljon tutkimustietoakin ja niiden mukaan on ihan turvallista nukkua vauvan kanssa samassa sängyssä JOS ei polta tupakkaa (eikä mieskään), ei ota unilääkkeitä eikä ole päihteiden vaikutuksen alaisena nukuttaessa yhteisessä pedissä. Nimittäin äidin alkukantaiset hormonien vaikuttamat "vaistot" saavat äidin nukkumaan hyvin pinnallista ja valveutunutta unta, jonka aikana ei tule käännyttyä vahingossa lapsen päälle, poikkeuksena edellä mainitut seikat (jolloin vauvan alle jäämistä on tapahtunut: äiti on ottanut unilääkkeen tai ollut humalassa). Iseillähän ei näitä vaistoja "välttämättä" ihan herää, mutta senkin voi ratkaista laittamalla käärityn lakanan/peiton teidän ja vauvan väliin, joka estää päälle kääntymiset.

Ps. Tupakointi on tuolla listalla sen vuoksi, että vauvaa ei saa nukuttaa samassa pedissä, mikäli kumpikin tai toinenkaan vanhemmista polttaa, sillä tupakan nikotiini kulkeutuu uloshengitysilmassa vauvaan ja saattaa aiheuttaa kätkytkuolemia.

Että aika turvallisin mielin voit mielestäni nukahtaa vauvan viereen, kunhan huolehdit ettei vauva pääse tippumaan sängystä tai isi käänny päälle: laita siis taiteltuja peittoja eteen/väliin[:)]
 
Takaisin
Top