Normaalia?!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Durina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Durina

Vauhtiin päässyt keskustelija
Hätäännyin kun juuri äsken postilaatikosta tuli ilmoitus että minulle on varattu aika naistentautien polille jotain kohdunsuuntähystystä varten? Onko se ihan normaali käytäntö vai onko jokin vialla? Onko muille tullut? Olen ollut siinä uskossa että seuraava "toimenpide" on ultra ja sit neuvola n. kuukauden kuluttua. Pitäiskö mun huolestua?Auttakaa, pliis![&:]

Lääkärisi on kirjoittanut sinulle lähetteen äitiyspolille tarkistukseen. Äitiyspolilla kohdunsuu voidaan tarkistaa ultralla, neuvola/tk lääkärissä tätä mahdollisuutta harvoin on.
Toimenpide tehdään yleensä siksi, jos kohdunsuu on oman lääkärin tarkistuksessa (ns. käsikopelolla) ollut lyhentynyt/pehmeä/auki.

Kyseessä voi olla myös kolposkopia, jolloin sinulta on aikaisemmin otettu papa-koe ja siinä on ollut jotain muutoksia ja niitä halutaan tutkia enemmän. Tässäkin tapauksessa tiedät varmasti itse parhaiten mitä kokeita sinulle on tehty?

Itse kävin myös tutkailemassa polilla tilannetta kun kohdunsuu oli pehmennyt ja lyhentynyt jo aikaisessa vaiheeessa.
Harvoin on mitään suurempaa huolta, saattavat määrätä vuodelepoon tms. Yleensä lepo kotona riittää hoidoksi.

Aika jännä jos lääkäri ei ole lähetteestä sinulle maininnut?

Ei kuulosta tutulta raskausajan seurannalta.. Sinuna soittaisin sinne ja kysyisin, että mitä asia koskee. Ei tarvitse turhaan miettiä ja huolestua. [:)] Onko sulta sitten otettu jotain kokeita?

Siksi mä tätä niin kovasti ihmettelenkin, koska kukaan ei ole maininnut minulle sanallakaan mistään tälläisestä [8|] Enkä ole muuten käynyt missään kokeissa, vain normaaleissa raskauteen liittyvissä (sisätutkimus, jossa otettiin muun muassa papakoe mutta äitiyskorttiin kirjoitettiin kohdunsuun oleva kiinteä ja kiinni)
Sekä tietenkin verikokeessa, joka liittyi sikiöseulontaan. Mulla ei oikeesti ole aavistustakaan yhtään mistään! Lääkärintarkastus jossa tuo sisätutkimuskin tehtiin, oli neuvolassa. Pitäisiköhän soittaa ekana sinne? Kun tuonne naistentautien polille soittoaika on klo 13-14 enkä jaksa odottaa, pelkään kuollakseni että nyt on jossain jotain häikkää!

Nonni, 40 min jatkuvan soittelun tuloksena pääsin kuin pääsinkin linjoilla läpi! Nainen toisessa päässä kertoi että ei mitään hätää, papassa joku muutos, joka voi johtua vain siitäkin että on raskaana. Ihmetteli kovasti ettei neuvolalääkäri on laittanut mulle mitään infoa kotiin. Eli siis kaikki tää päänvaiva vaan jonkun virheen vuoksi! Hetken jo luulin että mulla on joku kohdunkaulan syöpä tms. Onneksi päivä ja samalla koko viikonloppu pelastui [:)] Tämä samainen ystävällinen naishenkilö kertoi myös ettei toimenpiteellä ole mitään haittavaikutuksia sikiölle, eli ei muutaku ensviikolla kontrollitutkimuksiin. Kiitoksia vastanneille, huoli oli suuri!

Tuo informaatiokatkos ja vähäiset tiedot on todella ärsyttävää [:'(]
Itsekin saanut kärsiä siitä kun ei kerrota mitä tehdään ja miksi, minne täytyy itse soittaa ja minne kutsutaan. Ei voi tietää!

Takaisin